تخریب ۲۷ واحد مسکونی خلاف در رشت

با حکم دادستانی؛

0 831

دو روز پس از اعلام جدیت رییس کل دادگستری و دادستان گیلان در برخورد با ساخت وسازهای خلاف و تخریب واحد مسکونی بدون مجوز در استان، روز گذشته ۲۷ واحد مسکونی در خیابان بهارستان بلوار قلی پور رشت تخریب شدند.

به گفته «باقر قنبری» شهردار منطقه یک رشت، ۲۷ واحد ‌مسکونی به مساحت ۵ هزار و ۷۵۰ مترمربع که در ۶ طبقه، در خیابان بهارستان بلوار قلی پور رشت، بدون اخذ مجوز و در زمینی نسقی ساخته شده بودند روز گذشته تخریب شدند.

وی افزود: این واحدها به رغم تذکر پی در پی به سازنده بطور خودسرانه ساخته شده بودند. متأسفانه برخی افراد متخلف شبانه واحد‌های مسکونی کارشناسی نشده را در زمین‌های نسقی و خارج از کاربری مسکونی می‌سازند، به شهروندان که قصد دارند واحد مسکونی خریداری کنند و حتما قبل از خرید، از شهرداری همان منطقه استعلام بگیرند.

«سید مهدی فلاح میری» دادستان مرکز استان هم با اشاره به اینکه تعدادی از سازندگان آپارتمان بدون اخذ مجوز و نظارت قانونی، با زد وبند‌های غیرقانونی در شهر رشت فعالیت می‌کنند و ساختمان‌هایی را در زمین‌های نسقی، بدون کاربری مسکونی احداث می‌کنند گفت: اغلب این ساختمان‌ها به صورت غیر ایمن و برخلاف اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی ساخته شده که باید هر چه زودتر رأی تخریب کمیسیون ماده ۱۰۰ در مورد آنان اجرا شود.

وی افزود: این متخلفان به صورت شبانه بتن ریزی کرده و بدون توجه به نکات ایمنی و استاندارد‌های ساخت ساختمان فعالیت می‌کنند. ساختمان‌هایی که بدون اخذ پروانه و مجوز‌های قانونی ساخته می‌شوند، ایستایی و استحکام لازم را نداشته و اصول آیین نامه مقررات ملی ساختمان در ساخت آن‌ها رعایت نمی‌شود.در چنین ساختمان‌هایی که بدون مجوز ساخته می‌شوند، مهندس ناظر حضور ندارد و فاصله تیر‌ها و محاسبات ساختمان سازی در آن‌ها لحاظ نشده است.

تخریب این واحدها درحالی انجام شد که از آخرین اقدام قاطعانه شهرداری در مقابله با خلاف سازان ساختمانی در حمیدیان رشت بیش از یکسال و‌اندی می‌گذرد و طی این مدت، نه تنها اقدامی برای ایمن سازی ۶ هزار واحد نسقی موجود که حکم تخریب دریافت کرده بودند انجام نشد بلکه ساخت وسازهای جدید در این ارضی نیز به سرعت تداوم پیدا کرد بی آنکه شهرداری‌های مناطق اقدامی قاطع در جلوگیری و تخریب این واحدها از خود بروز دهند. گویا آنگونه که پیشتر از سوی اعضای شورای شهر رشت عنوان شد، قدرت مافیا و کارتلهای ساخت و ساز بر شهرداری غلبه کرده و توانی برای مقابله با آنها نیست.

 سال گذشته در آماری که از سوی شهردار وقت رشت منتشر شد، گزارشات از وجود ۶ هزار حکم تخریب ساختمان، ۱۴۵۰ مورد جلوگیری ازخلاف برای املاک دارای پروانه و ۱۲ هزار و ۷۵ مورد مشابه برای املاک نسقی در شهرداری رشت حاکی بود که تخریب آنها یکی پس از دیگری در دستور کار شهرداری قرار گرفت. دستوری که هیچگاه اجرایی نشد.

 حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان هشداری بود برای مسؤولان دردستگاه‌های ناظر ضمن اینکه متوجه ساخت‌وسازهای جدید، کنترل ساختمان‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند را بیش از قبل جدی بگیرند. اما آیا این تخریب نیز مانند تخریب سال گذشته به بایگانی‌ها سپرده می‌شود؟

 لازم به ذکر است طبق آخرین برآوردها که سال گذشته از سوی یکی از دستگاه‌های خدماتی ارائه شد، حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی رشت در اراضی نسقی ساخته شده‌اند. همچنین آمارهای رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد حدود نیمی از اراضی قابل ساخت شهر رشت در زمره املاک نسقی قرار دارد.

هفته گذشته نوری هریس عضو شورای اسلامی شهر رشت گفت: ۶۵ درصد ساختمانهای رشت در اراضی نسقی احداث شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.