بازگشایی مدارس تصمیم ملی است

0 470

مدارس گیلان همزمان با سراسر کشور از ۲۷ اردیبهشت جهت رفع اشکال دانش آموزان بازگشایی می‌شوند. همین خبر کافی بود تا از شب گذشته موجی از نگرانی و اضطراب در میان خانواده ها در فضای مجازی ایجاد شده و این سوال برای همه مطرح شود آیا گیلان در وضعیت سفید شیوع کرونا ویروس قرار گرفته که چنین تصمیمی اتخاذ شد؟

گیلان از جمله استانهای کشور بود که بعد از قم رتبه دومین کانون شیوع کرونا ویروس  را به خود اختصاص داد. اگر چه طرح های فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلات نوروز فرصتی برای مقابله با این بیماری و کاهش آمار مبتلایان به آن در استان فراهم کرد اما بازگشایی صنوف و مشاغل از ۲۳ فروردین و برداشته شدن محدودیتهای تردد بین شهری و استانی، به صعود دوباره این بیماری در گیلان منجر شد. کمااینکه براساس آمارهای وزارت بهداشت و درمان کشور نیز نام این استان در جدول استانهای صعودی کرونا قرار گرفته است.

از این رو نگرانی خانواده‌های گیلانی از بازگشایی مدارس با وجود پایداری وضعیت قرمز کرونا در گیلان را از «محمد رضا نقی پور» سخنگنوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان جویا شدیم.

نقی پور به مرور گفت: تصمیم بازگشایی مدارس در سطح ملی بوده و این استان قادر نیست اضافه بر سازمان و تصمیم اخذ شده اقدامی دیگری انجام دهد. البته همانطور که از سوی استاندار گیلان اعلام شد حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری نبوده و فقط جهت رفع اشکال است و خانواده های نگران اجباری بر فرستادن دانش آموزان به مدارس ندارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سوال مرور مبنی بر وضعیت فعلی گیلان در آمار مبتلایان به کرونا ویروس گفت: در آمار مبتلایان همچنان وضعیت با ثبات و رو به کاهش را در گیلان شاهد هستیم و روزانه کمتر از صد نفر بیمار مبتلا در بیمارستانهای استان پذیرش و بستری می‌شوند و بستری‌‌ها کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: در گیلان به تعداد شهرستانهای سفید در وضعیت کرونا افزوده نشده و همچنان وضعیت شهرستانهای استان در کرونا به روال سابق است.

 «جابر اخلاقی» معاون آموزشی اداره کل آموزش وپرورش استان نیز با تاکید به اجباری نبودن حضور دانش آموزان گیلانی در مدارس به مرور گفت: در حال حاضر بحث آماده سازی مدارس را براساس دستورالعمل صادر شده از کشور دنبال می‌کنیم  و مدارس هفته‌ی آینده با حضور عوامل اداری و آموزشی  جهت رفع اشکال بازگشایی می شوند.

معاون آموزشی استان افزود: خانواده‌ها می‌توانند با رعایت موازین بهداشتی از جمله ماسک و دستکش به مدت محدود همراه دانش آموز خود در مدرسه حضور پیدا کرده و بعد از رفع سوال مدرسه را ترک کنند.

اخلاقی در خصوص بازگشایی مدارس در شهرهای با وضعیت قرمز کرونا ویروس گفت: به دلیل اینکه این تصمیم در سطح کشوری بوده  لذا بحث بازگشایی در همه‌ی شهرهای سفید و قرمز اختیاری است. اما اصلا نگرانی از این بابت برای خانواده ها وجود نداشته باشد چون طرح اجباری نیست.

وی افزود: سقف بازگشایی مدارس استان به مدت ۲۰ روز و تا زمان شروع امتحانات نهایی در ۱۷ خرداد خواهد بود. برگزاری امتحانات نهایی در پایه ۱۲ حضوری است. به احتمال قوی در سایر مقاطع متوسطه نیز امتحانات حضور خواهد بود.

معاون آموزشی اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان در خصوص میزان دسترسی دانش آموزان گیلانی به شبکه‌ی آموزشی شاد گفت: در حال حاضر ۶۳ درصد دانش اموزان متوسطه‌ اول، ۶۵ درصد متوسطه‌ی دوم، ۵۷ درصد فنی حرفه ای، ۴۷ درصد کار و دانش  و ۶۰ درصد ابتدایی در گیلان موفق به عضویت در این شبکه‌ی آموزشی شدند. برای آن دسته از دانش آموزانی که این امکان به دلایل مختلف فراهم نشد، آموزش و پرورش گیلان بسته های آموزشی در نظر گرفته که از طریق مدیران مدارس در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

گفتنی است پیش از این از سوی اداره‌ی کل آموزش وپرورش گیلان اعلام شده بود ۴۰ درصد دانش آموزان گیلانی به بسترهای شبکه آموزشی شاد و گوشی های هوشمند دسترسی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.