با لایروبی مشکلی نداریم

عدم تاثیر کاهش تراز آب دریای خزر بروی فعالیت بندر انزلی؛

1 157

روند کاهشی تراز آب دریای خزر در ادامه فعالیت مجتمع بندری انزلی تاثیری ندارد. این مجتمع بندری بر روی یک کانال طبیعی احداث شده است.

رییس اداره عمران اداره‌کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: عقب نشینی آب دریا خزر تاثیری بر فعالیت بندر انزلی ندارد . کشتی‌های با تناژ پنج تا هفت هزار تن می‌توانند در این مجتمع پهلوگیری کنند.

«شهرام نواری» اضافه کرد: شرایط مجتمع بندری انزلی به دلیل آنکه برروی کانال طبیعی احداث شده متفاوت است و بندرانزلی تنها بندریست که با لایروبی بطور کامل خشک نشده و می‌توانیم عمق لازم برای پهلوگیری کشتی‌های مختلف را در آن فراهم کنیم.

نواری مکان ایجاد اسکله‌های مجتمع بندری انزلی را در محل مناسبی بیان کرد و گفت: اسکله‌های جدید۱۱، ۱۲ و ۱۳ این بندر طوری طراحی شده‌اند که اگر پای اسکله تا عمق ۲ متر هم لایروبی شود مشکلی برای سرشمع‌های آن ایجاد نمی‌کند و این اسکله‌ها ایستایی لازم را دارند و کشتی‌های تناژ پنج تا هفت هزار تن می‌توانند در این مجتمع بندری پهلوگیری کنند.

سخنان رییس اداره عمران اداره‌کل بنادر و دریانوردی گیلان درحالیست که پیشتر مدیر بندر آستارا از لزوم مطالعات برای احداث اسکله جدید در داخل دریا خبر داده بود و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی نیز گفته بود بندر کاسپین در داخل دریا احداث شده و مشکلی از بابت عقب نشینی دریا، این بندر را تهدید نمی‌کند.

 لازم به ذکر است؛ مرداد ماه گذشته بود که «علی سلاجقه» رییس سازمان محیط زیست از مسدود سازی ورودی‌های دریای خزر از سوی روسیه در ولگا رود خبر داد و گفت: به دنبال بسته شدن ورودی‌های دریای خزر مخصوصا در ورودی ولگا، تراز آب این دریاچه کاهش داشته و آب دریا در حال پسروی است.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به کاهش میزان بارش در کل حوزه آبخیز دریای خزر اضافه کرد: طبق آمار و اطلاعات موجود، دریای خزر در ۴-۵ سال اخیر قریب یک متر عقب نشینی داشته است.

1 نظر
  1. حاتم منفرد می گوید

    ایشان مطلع هستند:
    – کشتی های ۵ تا ۷ هزارتنی در کانال کشتیرانی انزلی نیاز به عمق حدود ۵ متر را دارند؟
    – تراز آب دریای خزر در سی سال گذشته حدود ۲،۲ متر کاهش داشته ؟ و این کاهش ادامه دار است ؟
    – لایروبی دارند که باید با سیم بکسل جابجا شود و توان لایروبی اش به پای کشتی لایروبی که به جای دیگری فرستاده شد؟
    – در سالهای آینده این روند پایین آمدن تراز آب ادامه دارد؟
    و…
    احتمالا از مدیران این دوره هستند که بجای خود نشسته اند که میگویند با لایروبی مشکل حل میشود و چه و چه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.