بخش خصوصی پایانه صادراتی گیلان را می‌سازد

در سایه بی توجهی دولت بعد از گذشت یک دهه؛

0 203

در حالیکه نبود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی از چالش های توسعه اقتصادی گیلان در حوزه تجارت خارجی است و تجار و بازرگانان گیلانی بیش از یک دهه است در انتظار احداث این پایانه از سوی دولت هستند، امروز رییس اتاق بازرگانی گیلان از رایزنی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای راه‌اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی در گیلان خبر داد.

«قاسم رضاییان» با اشاره به سفر هیئت سیاسی – اقتصادی گیلان به روسیه و توسعه صادرات با کشورهای حاشیه دریای خزر تاکیدکرد: بازار روسیه منتظر ما نمی‌ماند و باید سهم تجاری خودمان را افزایش دهیم. از اینرو با سرمایه گذاری بخش خصوصی پایانه محصولات صادراتی کشاورزی بزودی احداث می‌شود که با راه‌اندازی این پایانه مشکلات تجاری ما حل خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با اشاره به راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه، عنوان کرد: به دنبال راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی ایران در سرای تجاری آستراخان هستیم که در این راستا به ایجاد بانک اطلاعاتی محصولات صادراتی کشور نیاز داریم.

رضاییان با بیان اینکه حضور ایران در اتحادیه اوراسیا با صفر شدن تعرفه گمرکی ۹۰ درصد کالاهای صادراتی همراه است، خاطرنشان کرد: اگرچه گیلان قطب کشاورزی است، اما در صنعت نیز بسیار موفق هستیم و علیرغم همه سختی ها، بسیاری از تولیدات صنعتی گیلان به اروپا صادر می‌شود؛ البته شاهد برخی خلاء‌ها در بخش‌های تجاری و صادراتی هستیم که مانع بهره مندی بیش از پیش ما از بازار ۲۹۰ میلیارد دلاری روسیه می‌شود.

وی با بیان اینکه به زودی گروه‌های کارشناسی حوزه تجارت را به روسیه اعزام می‌کنیم، ادامه داد: تجارت ایران با اوراسیا آغاز شده که فرصت خوبی برای افزایش سهم کشور از صادرات ۱.۱ میلیارد دلاری بازار روسیه به ۱۰ میلیارد دلار است و شکوفایی اقتصاد گیلان و ایران را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است؛گیلان نیز با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی مهم همچون منطقه‌ی آزاد انزلی، منطقه‌ی ویژه اقتصادی، بندر و راه آهن آستارا، حمل و نقل بین المللی، زمینی، دریایی و ریلی بخصوص در شهرستان آستارا، ایجاد پایانه‌ی محصولات غیرنفتی از اوایل دهه‌ی ۹۰ مورد مطالبه‌ی تجار و بازرگانان این استان قرار گرفت و طرح آن در کارگروه صادرات کالاهای غیرنفتی استان به تصویب رسید. طرحی که تاکنون اقدام قابل توجهی از سوی دولت برای احداث آن انجام نشد.

 این درحالیست که بیش از ۴۵ درصد  صادرات محصولات کشاورزی کشور و ۶۵ درصد محصول کیوی گیلان از مرز شهرستان آستارا انجام می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.