به بهانه خبر خرید رای با پول تقلبی در انتخابات شوراهای تالش

معترضان خواستار بازشماری آرا شدند؛

0 713

همه چیز به خبر منتشر شده آخر هفته گذشته در تالش بازمی‌گردد که مانند بمب خبری عمل کرده است. این خبر دست مایه رسانه های محلی، کشوری و فارسی زبان نیز قرار گرفته و یک موضوع چالش برانگیز محسوب می‌شود. خرید و فروش رای مردم با پول تقلبی و بازداشت منتخب صندوق‌های رای.

خبری ساده و چند خطی و بدون تحلیل که ضعف های آشکار و پنهان برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای تالش را به مبارزه می‌طلبد. هرچند این خبر تکذیب شده اما هنوز پس لرزهایش ادامه دارد.

طی مدتی که از رای گیری ۲۸ خرداد می‌گذرد هنوز موضوع تخلفات این روز روایت می‌شود. پدیده زشت خریداری رای مردم با پول‌هایی که از منبع نامشخص تامین شده خاطر کاندیداها را نیز مکدر کرده و آنها در قالب اعتراض و حتی بیانیه دست به اعتراض زده‌اند.

آغاز ماجرا از صدای تالش

پایگاه خبری صدای تالش هفته گذشته روز پنج شنبه ۳ تیر براساس شنیده ها طی خبری فوری و چند خطی در کانال تلگرامی نوشته است: یکی از منتخبین شورای شهر تالش دستگیر شد. این شخص با اسکناس قلابی اقدام به خرید رای کرده است. خبری فوری که وقتی منتشر شده نه چیزی را تایید کرده و نه تکذیب.

البته این پایگاه در کانال خود تکذیبیه ای نیز منتشر می‌کند اما تیر از چله کمان در رفته و کار خودش را کرده است. رسانه های محلی، کشوری و فارسی زبان این خبر ساده و چند خطی را به شکل‌های گوناگون نقد و تحلیلی می‌کنند. حال ارزش دربرگیری آن به قدری زیاد شده است که موضوع خرید رای در شایر شهرها نیز مطرح شده و دست اندرکاران بیشتر تلاش می‌کنند فضا را آرام کنند.

مدیر مسوول جوان پایگاه خبری صدای تالش این پایگاه خبری ریشه اصولگرایی دارد و حوزه سیاسی و دولت را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد. وی با دسترسی خاص به خبرهای تازه سوژه های خوبی را دست مایه کار خبری می‌کند.

همین خبر به سرعت توسط دیگر رسانه ها بازنشر نیز شده و واکنش‌هایی به دنبال داشته است. بازتاب آن در کشور به سرعت برق بوده و مشکلات هیات اجرایی و نظارت موضوع اصلی تحلیل‌های آنها بوده است. رسانه های فارسی زبان نیز آن را دست مایه شبهه افکنی در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا کرده اند.

گفت و گو با مدیر مسوول صدای تالش جالب توجه است. وی ماجرای خرید و فروش رای با پول تقلبی را کاملا درست می‌داند. سعید قنبری در همین مورد می‌گوید: مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان چک پول ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید پیش از انتخابات وارد تالش شده و در بازار پخش شده است. همزمانی پخش این مقدار پول با انتخابات هرکسی را متعجب می‌کند.

خبر موضوع خرید وفروش رای به همین جا ختم نشده و جرقه ای بوده که به معترضان جرات ابراز نظر نیز داده است. حمید صمدی نفر دهم انتخابات ضمن ارسال بیانیه ای به رسانه های محلی خرید و فروش رای در انتخابات شورای شهر تالش را درست می‌داند.

وی درباره چگونگی خبر منتشر شده می‌گوید: فروشنده رای وقتی متوجه شده است که پول‌های دریافتی اش تقلبی بوده اسکناس‌های دریافتی را ضمیمه یک گزارش امنیتی می‌کند. برادر یکی از کاندیداها بخاطر همین موضوع توسط یک سازمان امنیتی فراخوانده شده است. خبر صدای تالش از نام و مشخصات هویتی هیچ کسی استفاده نکرده بود اما یکی از منتخبین با استفاده از چندین منبع واسطه تماس گرفته و اصرار کرده که بازداشت نشده و ماجرای خریداری آرای مردم با پول تقلبی توسط وی دروغ است.

قنبری در ادامه همین ماجرای دامنه دار با اشاره به تماس ۲ نفر دیگر نیز تصریح می‌کند: رسانه صدای تالش تکذیبیه بازداشت منتخب شورا را چند ساعت بعد منتشر کرد اما یکی دیگر از منتخبین نیز تماس گرفته است. وی نیز گفته که هیچ وقت از سوی مراجع امنیتی بابت خرید رای با پول تقلبی احضار نشده است. همچنین بستگان یکی دیگر از منتخبین نیز گفته است: هیچ وقت فکر نکنید کاندیدای ما چنین کاری کرده است.

البته خبر موضوع خرید وفروش رای به همین جا ختم نشده و جرقه ای بوده که به معترضان جرات ابراز نظر نیز داده است. حمید صمدی نفر دهم انتخابات ضمن ارسال بیانیه ای به رسانه های محلی خرید و فروش رای در انتخابات شورای شهر تالش را درست می‌داند. وی خطاب به هیات اجرایی و نظارت نوشته است: یکی از عوامل مهم در ایجاد انگیزه برای حضور مردم پای صندوق‌های آرا تضمین سلامت انتخابات و جلوگیری از اعمال سلیقه و انحرافات در مسیر اجرا و پس از آن است. اظهر من الشمس است و ما به وضوح دیدیم که عده ای از فقر مردم استفاده کردند و با خرید آرا به کرامت انسانی توهین کردند. پیش بینی می‌کنم اگر آرای نامزدهای مدنظر در صندوق‌هایی که خریدوفروش شده توسط هیات نظارت بررسی نشود، عامل فروپاشی اعتماد مردم و مهری بر پایان داستان انتخابات شورای اسلامی شهر تالش است.

حالا ۲۰ کاندیدا هم معترض شده اند و با ارسال درخواستی به هیات نظارت خواستار بازشماری صندوق‌های رای شورای شهر تالش هستند.

این کاندیداها نسبت به موارد متعددی معترض هستند که از جمله آنها آرای یک نامزد خاص دیگر به میان کشیده شده است. برخی معتقدند که وی به دلیل حضور یکی از بستگان درجه یک سببی خود در هیات اجرایی توانسته در فهرست ۷ نفر عضو اصلی قرار بگیرد. تخلفی که آنها معتقدند در زمان شمارش رای صندوق ها انجام شده است.

تکذیب فرمانداری تالش

تکذیبیه ها یکی پس از دیگری صادر می‌شود. روابط عمومی فرمانداری تالش ۶ تیر خبر بازداشت منتخب ششمین دوره انتخابات شورای شهر تالش را تکذیب کرده است. طبق این اطلاعیه فرمانداری از فعالان فضای مجازی، رسانه های جمعی و خبرنگاران خواسته است که از انتشار شایعات و خبرهای تایید نشده خودداری کنند و فرصت سواستفاده را به دشمن ندهند.

اطلاعیه روابط عمومی فرمانداری تالش ناخودآگاه اصطلاح رایج دوره محمود احمدی نژاد را به خاطر می‌آورد: آب به آسیاب دشمن نریزید. مطالب ضد و نقیض به قدری زیاد است که انتها ندارد. برخی ماجرای دستگیری برادر این منتخب را درست می‌دانند. اما این موضوع یک ماجرای کاملا شخصی بوده و به انتخابات مرتبط نیست.

سراغ همین منتخب خاص عضو شورا رفتیم. وی ضمن تکذیب همه خبرهای یادشده درباره انگیزه احتمالی منتشرکنندگان چنین خبری می‌گوید: این خبر تکذیب شده و انتخابات سالمی برگزار شده و خرید و فروش آرای انتخاباتی را قبول ندارم. برخی حسادت می‌کنند و افرادی نیز با آبروی تالش بازی کرده اند.

نتایج انتخابات شورای شهر لیسار در ۱۷ کیلومتری شمال تالش نیز کاندیداها را راضی نکرده است. خروجی کار تنها اعتراض به شمارش تعداد آرا نیست. این شهر ۴ هزار نفری ۲ هزار و ۸۰۰ حق واجد شرایط رای دارد در حالی که ۴ هزار و ۸۰۰ برگ رای را اعضای هیات‌های اجرایی ثبت کرده‌اند. مشارکتی ۱۷۲ درصدی با ۲ هزار رای مازاد ودر نوع خود دیدنی.

گروهی نیز خواهان عدم برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد بودند اما من شخصا برای افزایش مشارکت مردم ماشین را درب خانه ها فرستادم تا مردم پای صندوق‌های رای بیایند.

فیروزه اردویی منتخب پنجم شورای شهر تالش است که تلاش برای خدشه به انتخابات شورای شهر تالش را محکوم می‌کند و می‌گوید: تمام دنیا به مشارکت مردم ایران در انتخابات چشم دوخته اند و از مردم بابت حضور پای صندوق‌ها قادردانی می‌کنم. خبر خرید رای یک کار غیراخلاقی است و در تمام کشور پیچیده و رسانه های معاند نیز آن را بازنشر کرده اند.

وی در ادامه با تحلیل وضع فعلی تاکید می‌کند: من از انتخابات راضی هستم. مشارکت فعلی مردم را باید قبول کنیم و نباید هیچ چیزی را دست‌کاری نکنیم.

اردویی درباره سوال مرور برای تقاضای بازشماری آرا بیان می‌کند: ترسی از بازشماری صندوق‌ها ندارم و معتقدم که نتیجه انتخابات یک هفته پیش از آن مشخص شده بود. موارد تخلف همه جا اتفاق می‌افتد اما متاسفانه برخی کاندیداها بزرگنمایی کرده‌ و تالش و شورا را زیر سوال برده اند.

مشارکت با رای مازاد!

نگاهی به نتایج انتخابات شهرهای دیگر تالش نیز وضع مشابهی را نشان می‌دهد. نتایج انتخابات شورای شهر لیسار در ۱۷ کیلومتری شمال تالش نیز کاندیداها را راضی نکرده است. خروجی کار تنها اعتراض به شمارش تعداد آرا نیست. این شهر ۴ هزار نفری ۲ هزار و ۸۰۰ حق واجد شرایط رای دارد در حالی که ۴ هزار و ۸۰۰ برگ رای را اعضای هیات‌های اجرایی ثبت کرده‌اند.

مشارکتی ۱۷۲ درصدی با ۲ هزار رای مازاد ودر نوع خود دیدنی. اهمیت انتخابات شهر لیسار در این است که علیرضا غفاری رییس شورای اسلامی استان گیلان و مشاور شوراهای استاندار گیلان آرای خود را از همین شهر کسب می‌کند. حال ۷ کاندید معترض به این نتایج معتقدند که شهرشان صحنه خرید وفروش گسترده رای بوده به شکلی که تعداد زیادی فرد نا آشنا را در روز رای گیری مشاهده کرده اند. جایی که دو ائتلاف رو در روی یکدیگر قرار گرفته و یکدیگر را به چالش کشیده اند. البته غفاری برخلاف دوره قبلی که در رتبه نخست بوده این بار نفر چهارم شورای ۵ نفره شهرش شده ولی ۴ کرسی ائتلاف انتخاباتی وی از رتبه دوم تا پنجم تا اینجای کار پیروز انتخاباتی پرسش برانگیز است. حال منتقدان با استناد به نامه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها خواهان ابطال نتایج هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.