بازاری که قربانی گره ترافیکی مسیر رشت-آستارا شد

گلایه بازاریان میوه و تره‌بار شهر لیسار از مکان یابی جدید شهرداری

0 577

گره‌های ترافیکی مسیر رشت به آستارا از درون شهرهای کوچک عبوری، به یک مشکل اساسی مبدل شده است. این مشکل از پونل تا آستارا به چشم می‌خورد. پل شهر لیسار مرکز بخش کرگانرود تالش در۱۷ کیلومتری مرکز این شهرستان نیز یکی ازاین موارد است. این شهر اکنون ۲ پل بتنی قدیمی و تازه ساخت دارد ولی به دلیل عدم آزادسازی مسیر پل جدید به سمت تالش، مشکل ترافیکی همچنان دیده می‌شود.

موضوع خرید ۶ باب مغازه جنوب پل جدید به محل اختلافی ۷ ساله میان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شهرداری لیسار مبدل شده است.

بازار میوه وتره بار شهر لیسار دقیقا محل منازعه این ۲ سازمان است. این روزها مغازه‌های بارفروشان به عنوان عامل ترافیک دهانه پل معرفی می‌شوند. جایی که محصولات کشاورزی جالیزی و باغی روستاهای اطراف شهر و این بخش در ۱۸ واحد میوه و تره بار به صورت امانت فروشی معامله می‌شوند.

ویژه نامه استانی شماره ۷۳۹۹ روزنامه همشهری طی گزارشی به این مورد اشاره کرده و به نقل از بابک باباخانی شهردار لیسار نوشته بود: “شهرداری هیچ تعهدی برای تملک نداده است. از طرفی خرید واحدهای تجاری دهانه پل در توان مالی شهرداری لیسار نیست و پرداخت مبالغی در حد یک میلیارد تومان را می‌طلبد. وی اظهار می‌کند: چندی قبل استدلال ماکان پدرام نماینده وقت شرکت ساخت وتوسعه زیرساخت‌های حمل ونقل کشور در گیلان به عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت راه وشهرسازی این بود که ساخت پل در داخل لیسار ازسوی این شرکت صورت گرفته است. محدوده درون شهرها به این شرکت ارتباطی ندارد ومجموعه شهرداری لیسار باید به خرید ۶ مغازه، تخریب وآزادسازی مسیر اقدام کند”.

بازار میوه و تره‌بار، محل منازعه

بازار میوه وتره بار شهر لیسار دقیقا محل منازعه این ۲ سازمان است. این روزها مغازه‌های بارفروشان به عنوان عامل ترافیک دهانه پل معرفی می‌شوند. جایی که محصولات کشاورزی جالیزی و باغی روستاهای اطراف شهر و این بخش در ۱۸ واحد میوه و تره بار به صورت امانت فروشی معامله می‌شوند. گیلاس، آلوچه، آلو، پرتقال، کیوی، ازگیل، لیمو، گوجه فرنگی، بادمجان، خیار، کدو، قارچ، توت فرنگی، غوره وانگور، فلفل، سیر، پیازمحلی، میوه‌های وحشی جنگلی، گردو و انار از جمله این محصولات هستند که به شهرهای مختلف استان از جمله رشت، انزلی وآستارا فرستاده می‌شوند. پیاده سازی و بارگیری همین محصولات توسط خودروهای وانت و سواری در کنار جاده و مجاور پل مشکلاتی برای عبور خودروها وبی نظمی رفت وآمد ایجاد می‌کند. گرچه تابلوهای پارک ممنوع نصب شده اما حجم مبادلات و پارک خودرو خریداران بیش از حد تصور است.

‌شهرداری بابت ترافیک پل با جمع آوری امضا از بارفروشان قول تهیه یک زمین مناسب را داده بود. اما به محض پایان جمع آوری امضا و اجاره زمین از شرکت آب منطقه‌ای، بدون نظر ما و به اختیار خود فردی را به عنوان نماینده برگزیده و شخصی را پیمانکار ساخت و ساز ۱۸ غرفه کرده است.

شهرداری لیسار نیز به چاره‌اندیشی پرداخته ونخست نفراتی پارکبان برای ساماندهی درنظر گرفته که کافی نبوده است.

گزینه جدید این است که این بخش بازار به جای‌ دیگری منتقل شود. محلی در خیابان ملاصدرا و مجاور زمین مینی فوتبال چمن مصنوعی که پیش از این پارک عمومی بوده است. شهردار فعلی تصمیم گرفت تا پارک ساخت شده به وسیله شهرداران قبلی را به نقطه دیگری منتقل کند و طی چند سال گذشته از آن برای دپوی شن و ماسه شهرداری بهره ببرد. اکنون همین محل جایی برای ساخت ۱۸ غرفه است.

زمین برای شهرداری نیست

 اما شهرداری طی مراسمی که صبح روز سه شنبه ۱۷ فروردین برگزار شده غرفه‌های تکمیل نشده را افتتاح کرده و صدای معترضین بلند شده است.

یکی از شهروندان که عضو نخستین دوره شورای شهر لیسار بوده مدعی شده مالک زمین محل ساخت غرفه‌ها است. «محمدقلی آقاجانی» با انتقاد ازتصمیم شهردار واعضای شورای شهر برای ساخت غرفه‌ها دراین محل به مرور می‌گوید: این زمین متعلق به من است که برای آن سند ثبتی نیز دارم. زمانی که درسال ۱۳۸۰ رییس شورای شهر وشهرستان تالش بودم بنا به درخواست علی فتح اللهی شهردار وقت لیسار و فرماندار فعلی رشت برای ساخت پارک در اختیار شهرداری قرار دادم. هیچ انتقال مالکیتی به شهرداری انجام نشده و همچنان اصرار دارم این مکان به وضع سابق برگردد و به عنوان پارک عمومی مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

سمت دیگر ماجرا نیز کسانی هستند که سال‌ها در بازار شهر خرید و فروش کرده‌اند. یکی از بارفروشان درباره فرآیندی که به این وضع منجر شده با ارایه مدارکی اظهار می‌کند: ‌شهرداری بابت ترافیک پل با جمع آوری امضا از بارفروشان قول تهیه یک زمین مناسب را داده بود. اما به محض پایان جمع آوری امضا و اجاره زمین از شرکت آب منطقه‌ای، بدون نظر ما و به اختیار خود فردی را به عنوان نماینده برگزیده و شخصی را پیمانکار ساخت و ساز ۱۸ غرفه کرده است.

بهمن کریمی همچنین نامه سربرگ دار با امضای شهردار را نشان می‌دهد که از آنها خواسته‌ تا بابت خرید هرغرفه مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای پیش پرداخت و۲۵ میلیون دیگر برای قسط بعدی به حساب بانکی پیمانکار منتخب شهرداری واریز کنند. نامه‌ای که در آن نوشته شده درصورت انصراف خریدار پول وی برگردانده نمی‌شود!

وی در همین مورد اضافه می‌کند: شهردار لیسار قصد فروش غرفه‌های ۱۵متری تکمیل نشده با کمتر از ارزش واقعی به آنها را دارد. این مبلغ نیز تنها شامل ساخت اسکلت و دیوارچینی می‌شود و بقیه هزینه‌ها باید توسط خریداران انجام شود.

فاصله داشتن مکان جدید فروش محصولات کشاورزی با جاده اصلی

عظیم پوررضا از قدیمی‌های این بازار هم تأکید می‌کند: مغازه‌های بارفروشان هم اکنون ۳۰تا ۱۵۰ متر مساحت دارد و ما نمی‌توانیم جعبه و محصولی در این غرفه‌ها نگهداری کنیم. همچنین بیشتر خرید و فروش با مسافران عبوری مسیر تالش به آستارا و بالعکس است و محل معین شده از جاده اصلی حدود ۳۰۰ متر فاصله دارد و تقاطع مناسبی برای وورد و خروج خودروها به سمت آن موجود نیست. وی همچنین با اشاره به تصمیم بارفروشان برای انتخاب محلی برای کار می‌گوید: شهرداری اجازه کار در سطح شهر به ما نمی‌دهد و با پایان ساخت غرفه‌ها مامورین سدمعبر به سراغ می‌آیند. چنانچه شهرداری برای کار درمحل ساخت غرفه‌ها اصرار کند ما به بازار روستای قلعه بین در جنوب لیسار و خارج ازمحدود شهری می‌رویم. این مکان که سال‌ها انبار عمل آوری گوجه فرنگی بوده اگرچه حدود یک و نیم کیلومتر با محل بافت متراکم بازار فاصله دارد و برای تردد مردم محلی مشکلاتی ایجاد می‌کند اما چون در مسیر راه ترانزیتی است مشتری‌ها را حفظ می‌کند.

البته این تمام ماجرا نیست و مکان بازارچه که بنام چهارفصل نامگذاری شده درست در فاصله ۲۰متری رودخانه قرار دارد. حریم کیفی ساخت و ساز در نزدیکی رودخانه ۱۵۰متر است و شرکت آب منطقه‌ای با شرط عدم ساخت اعیانی، عدم آلودگی محیط زیست و نبود تنش اجتماعی حاضر شده این زمین را اجاره بدهد.

پیمانکار با توافق نماینده بازاریان کار انجام می‌دهد

سخنگوی پنجمین دوره شورای شهر لیسار در پاسخ به پرسش خبرنگار مرور درباره مکان یابی این بازار در حریم رودخانه و ابراز نارضایتی‌ها می‌گوید: برای ساماندهی با اجاره ۵ ساله زمین از شرکت آب منطقه‌ای گیلان مجاور پارک کودک و محل زمین مینی فوتبال بازار میوه وتره بار می‌سازیم. مکان دیگری را نیافتیم و قرارداد با شرکت آب منطقه‌ای قابل تمدید است.

سیدحمداله سیدترابی در خصوص گفته‌های معترضین تصریح می‌کند: آنها از میان خود نماینده برگزیده‌اند و پیمانکار منتخب آنها این بازار را می‌سازد که با حضور مسؤولین محلی درخیابان ملاصدرا افتتاح شده است. بیشتر میوه فروشان ازاین کار راضی هستند و شهرداری اجباری برای ورود فعالان میوه وتره بار به این بازار ایجاد نمی‌کنند و آنها می‌توانند در هرجایی خرید و فروش کنند.

این روایت کسانی است که حاضر شده‌اند با خبرنگار پایگاه مرور گفتگو کنند. با این حال بابک باباخانی شهردار لیسار نیز به تماس‌ها پاسخی نمی‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.