به سرمایه گذاران غیر بومی تسهیلات بومگردی داده می‌شود

به دلیل استقبال کم روستاییان و افراد بومی؛

0 411

توجه به حفظ محیط‌ زیست و رشد اقتصاد محلی، بومگردی در صنعت گردشگری را در کانون توجه دولت قرار داده است. توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در نواحی روستایی گیلان به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران از چند سال گذشته مورد تأکید مسؤولین قرار گرفته به طوری که در ۴ سال گذشته بخش اعظم جلسات مهم استانی در گیلان به بحث توسعه اقامتگاه‌های بومگردی اختصاص داشت. چنانچه «مصطفی سالاری» استاندار وقت گیلان از هدف گذاری برای ایجاد و ساخت ۵ هزار واحد بوم‌گردی در استان وعده داده بود. وعده‌ای که موانع زیادی بر سر راه تحقق داشت و هیچگاه عملی نشد.

در همین رابطه معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به ایرنا، از تسهیل امور سرمایه‌گذاری برای ایجاد طرح‌های گردشگری بویژه در حوزه گردشگری روستایی خبر داد.

«رضا حسن پور» گفت: استفاده از ظرفیت پرداخت تسهیلات کم‌ بهره به متقاضیان ایجاد تأسیسات گردشگری در حوزه بومگردی موجب رغبت سرمایه گذاران و تسریع در توسعه صنعت گردشگری استان می‌شود.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری با اشاره به اینکه ۱۲۶ واحد بومگردی گردشگری در استان فعال است افزود: تاسیسات بوم گردی تاکنون برای حدود ۷۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده‌اند.

اما ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران در حوزه بومگردی چگونه برای روستاییان تعریف شده و چه منفعتی برای آنها به دنبال خواهد داشت؟ حسن پور به مرور پاسخ داد: نفع این سرمایه گذاری مستقیما برای روستاییان خواهد بود. با هر مجوز بوم گردی، کل بافت روستا به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر ارایه خدمات به گردشگران می‌شوند. با احداث یک واحد بوم گردی حداقل دو شغل مستقیم و حداقل ۵ شغل غیر مستقیم از تامین میوه، شیر، تورگردشگری و تامین خودرو در روستا ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به ارایه تسهیلات از طریق ثبت نام در سامانه کارا اضافه کرد: این هفته به ۵ طرح و هفته آینده نیز ۵ طرح دیگر تسهیلات تزریق خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری گردشگری گیلان از فعالیت ۱۳۰ بوم گردی در گیلان خبر داد و افزود: حدود ۱۰۰ پروژه بومگردی در دست اجرا و مرمت در گیلان داریم که با روند درخواست مجوزها تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد واحدهای بوم گردی گیلان به ۲۵۰ واحد افزایش پیدا می‌کند و به ازای آن ۱۰۰۰ تخت جدید به ظرفیت اقامتی استان افزوده می‌شود.

حسن پوردر پاسخ به چرایی عدم تحقق ۵۰۰۰ واحد بوم گردی در گیلان، عدم تامین منابع، هزینه‌های سربار اجرایی، افزایش تورم و نبود توجیه اقتصادی برای روستاییان را از موانع تحقق این هدفگذاری گردشگری در استان برشمرد.

وی با تأکید به استقبال کم روستاییان و افراد بومی برای دریافت مجوز بومگردی از صدور مجوز برای سرمایه گذاران غیربومی خبر داد و گفت: برای افزایش استقبال شهروندان روستایی در ورود به حوزه بومگردی باید برای طرحهای بومی گردی توجیه اقتصادی و با توجه به علایق مردم برنامه ریزی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.