تذکر نماینده استان به رفتار تبعیض آمیز شیلات در استانهای شمالی

0 449

عضو مجمع نمایندگان گیلان با تأکید براینکه رفتار تبعیض‌آمیز شیلات قابل‌قبول نیست، گفت: بارها به وزیر جهاد درباره وضعیت شیلات تذکر دادم که دوگانگی موجود را از بین ببرند ولی این امر اجرایی نشده و امروز کتباً به وزیر جهاد تذکر خواهم داد.

«محمدحسین قربانی» گفت: شغل اصلی مردم گیلان در کنار کشاورزی، صید و صیادی است. در استان گیلان دارای منابع دریایی خوبی هستیم که به همین دلیل صیادی به شغل اصلی مردم گیلان تبدیل‌شده است. اما سیاست‌های غلط شیلات کشور و بی‌تدبیری‌های شیلات گیلان موجب بروز دوگانگی در حوزه صیادی بین استان‌های شمالی شده که به صیادی گیلان لطمه زده است.

وی به شروع زودتر صید در استان مازندران اشاره کرد وافزود: در استان مازندران ۵۰ پره صیادی و در گیلان ۵۱ پره صیادی وجود دارد ولی متأسفانه به علت سیاست‌های غلط در شیلات، فصل آغاز صید در استان مازندران سه روز زودتر از استان گیلان است. با توجه به اینکه استان‌های گیلان و مازندران از یک منابع آبی استفاده می‌کنند انتظار ما این بود که تاریخ شروع فصل صید در یک روز باشد ولی هم‌اکنون مطلع شدیم تاریخ آغاز صید در استان مازندران ۱۷ مهر و استان گیلان ۲۰ مهر است.

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شیلات گیلان اراده‌ای برای ترویج صیادی دراین استان نشان نداده، وقتی از مسؤولین مربوطه پرسیدم که چرا زودتر مجوز آغاز صید را به ۲۷ پره صیادی مازندران دادید گفتند که این پره‌ها در حوزه صید طبیعی فعالیت می‌کنند ولی وقتی ما خواستیم دو پره صید طبیعی در گیلان را به ۲۰ پره تبدیل کنیم موفق به انجام آن نشده و همین دو‌ پره هم بایکوت شدند.

قربانی از تذکر کتبی به وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: نباید با ایجاد سیاست‌های غلط باعث نگرانی جامعه صیادی شده و من بارها در مجمع نمایندگان به وزیر جهاد دراین‌باره تذکر دادم که این دوگانگی را از بین ببرند ولی این امر اجرایی نشده و امروز کتباً به وزیر جهاد تذکر خواهم داد.

در حالی نماینده گیلان از تبیعض شیلات کشوردر شروع صید ماهیان استخوانی در گیلان انتقاد میکند که صیادان مازندرانی از سه روز گذشته صید در این دریا را شروع  کردند و این در حالیست که صیادی یکی از مشاغل اصلی مردمان ساحل‌نشین گیلان است واین روزها دیگر مقرون به صرفه نیست چرا که ذخایر دریای کاسپین کاهش یافته و در هر بار صید محصول کمتری در تورشان می‌بینند. صیادی از مشاغل پرزحمتی است که در ۶ ماه از سال انجام می‌شود و فعالان این عرصه به دلیل عدم وجود امکانات مرتبط با مشاغل خود ۶ ماه دیگر سال را بیکار هستند و هیچ فعالیت مرتبط یا جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر چند سالی است ذخایر ماهیان استخوانی به دلیل برداشت های بی رویه و رورد فاضلاب های شهری و صنعتی رو به کاهش داشته است .

پیشتر نیز «اکبر ایلدرم »معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان  با اشاره به مقدار و درصد ماهیان استخوانی صید شده از دریای خزر توسط صیادان گیلانی گفته بود: سال گذشته  از بستر دریای خزر هزار و ۱۶۸ تن معادل ۵۵ درصد ماهی سفید، ۸۸۲ تن معادل ۳۳ درصد کفال و ۵۰ تن معادل ۲ درصد از سایر گونه‌های ماهی توسط صیادان صید شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.