تردد کامیون ها از مرز آستارا تسهیل می شود

توافق گمرک ایران و ‌آذربایجان بر تسهیل تردد کامیون‌ها از آستارا :

0 322

صف طویل کامیونهای ترانزیتی در شهرستان آستارا بعد از گذشت چند ماه، مزاحمتهای ترافیکی و مشکلاتی را برای شهروندان این شهر مرزی به وجود آورده است. بطوریکه پیشتر اعلام شد، ادامه‌ی صف طویل در مرز آستارا، بر روند تجارت ایران تأثیر منفی به همراه دارد.

گمرک آستارا نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب دارد و بیش از ۸۰ درصد صادرات گیلان از مرزهای سه گانه شهرستان مرزی بندر آستارا انجام می‌شود. اما معطلی کامیونهای ترانزیتی تاثیر منفی در افزایش هزینه‌های حمل بار و نارضایتی رانندگان داخلی و خارجی، تجار و بازرگانان را موجب شده است.

پیشتر«هادی تیزهوش تابان» رییس اتاق بازرگانی گیلان به مرور گفته بود: رصد و بازرسی اجرای پروتکلهای بهداشتی درکامیونهای ترانزیت در پل مرزی آستارا موجب کندی حرکت آنها شده است و این پل مرزی جوابگوی ترد بیش از ۳۰۰ کامیون در شبانه روز نیست.

درهمین رابطه «حسین کاخکی» مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران در نشست همکاری‌های گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان در اداره‌ی کل گمرک آستارا از توافق با گمرک جمهوری آذربایجان برای تسریع تردد و کاهش ترافیک کامیون‌های تجارت خارجی، در دو سوی مرز آستارا خبر داد.

وی گفت: برای کاهش ترافیک کامیون‌ها در مرز آستارا مقرر شد با همکاری گمرک استان اردبیل، تعدادی از کامیون‌ها به مرز بیله سوار هدایت شود.

کاخکی افزود: طبق گزارش‌های واصله، ساخت و ساز در مرز مشترک جمهوری آذربایجان و روسیه از دلایل ترافیک کامیون‌ها در مرز آستاراست و این موضوع از گمرک کشور روسیه پیگیری خواهد شد. دوهفته پیش نیز درجلسه کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در تهران، گمرک کشور همسایه با گذر سریع کامیون‌های تجاری از مرز موافقت کرد.

بنا بر اعلام اداره کل گمرک آستارا از ابتدای امسال تا ۱۵ بهمن، ۲۳ هزار و ۷۳۵ دستگاه کامیون برای صادرات و واردات کالا از مرز زمینی این شهرستان تردد کرده است و این شهرستان رتبه شانزدهم صادرات را در بین گمرکات کشور دارد.

در نیمه نخست امسال ۲۴۷ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش ۲۵ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۹۷ دلار از آستارا به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر و ۲۹ هزار و ۴۰۴ تن وارد شده است. بار اغلب این میوه و سبزیجات و اقلام فاسد شدنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.