تشکیل کارگروه رفع موانع ثبت جهانی ماسوله

0 378

ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله پروسه‌ی چند ساله ای را پشت سر می گذارد وعلیرغم تلاش های زیاد مسوولان گردشگری استان، موانع زیر ساختی و عدم همکاری سایر ارگانها و نهادهای خدماتی در برطرف کردن این موانع موجب عدم ثبت جهانی این شهرک هزار ساله‌ی استان شده است. این در حالیست که برخی آثار تاریخی دیگر کشور با قدمت کمتری از سوی سازمان جهانی یونسکو سالهاست به ثبت جهانی رسیده اند.

در طی دو سال گذشته مکرر از سوی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی گیلان وجود موانع زیرساختی و برطرف نشدن آنها دلیل عدم ثبت عنوان شده است. اما در این مدت چه اقدامی در برطرف کردن این موانع صورت گرفته است و با توجه به حضور اخیر نمایندگان یونسکو در گیلان به منظور بازدید از روستای قاسم آباد رودسر، اکنون پرونده ثبت جهانی ماسوله به کجا رسیده است؟

«شهرود امیرانتخابی» رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی گیلان دراین باره به مرور گفت: جلسات رفع موانع ثبت جهانی ماسوله به طورمتناوب در اداره کل برگزارمی شود. حتی از فرصت حضور مشاوران یونسکو در سفر اخیر به گیلان استفاده کرده و در این خصوص صحبت کردیم که قرار شده گردشگری گیلان پرپوزال خود را ارایه کند تا نظر مشورتی خود را بدهند.

وی از تشکیل کارگروه ثبت موانع ثبت جهانی ماسوله در استانداری گیلان خبرداد و افزود: به دلیل اینکه موانع فوق فراسازمانی است و در اختیار میراث نیست که به تنهایی آنها را رفع کند از اینرو سایر دستگاهها از جمله مخابرات و برق باید این موانع را با دستور صریح استاندار رفع کنند.

امیر انتخابی در خصوص سرنوشت باقی ماندن عنوان شهرخلاق خوراک برای شهر رشت گفت: نبود شهردار در سال گذشته و برگزار نشدن اقدامات لازم در راستای شهرخلاق خوراک بخصوص جشنواره های غذا موجب شد، یونسکو این اخطار را در باز پس گیری عنوان شهر خلاق به رشت بدهد که خوشبختانه در چند ماه گذشته اقدامات خوبی با برگزاری جشنواره های خوراک در رشت انجام شد که به نمایندگان سازمان یونسکو ارایه شد. با برنامه های انجام شده مطمئنا این برند برای شهر رشت حفظ می شود.

وی از اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری در برگزاری جشنواره های خوراک و غذا و در اختیار گذاشتن این برنامه ها به شهرداری رشت برای حفظ برند شهر خلاق خوراک خبر داد.

گفتنی است شهر تاریخی ماسوله با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سی‌ام مردادماه سال ۱۳۵۴ به‌شماره ۱۰۹۰ بصورت یک مجموعه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این اثر تاکنون در فهرست آثار جهانی ثبت نشده است. تاکنون ۲۴ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران در فهرست میزاث جهانی یونسکو قرار گرفته است که از این میان تنها یک اثر طبیعی از گیلان تحت‌عنوان «جنگل‌های هیرکانی» بصورت مشترک با چهار استان دیگر به ثبت جهانی رسیده است.

این شهر تاریخی در جنوب غربی استان گیلان و در ۶۰ کیلومتری شهر رشت واقع است که یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه‌آلود، تابستان‌های خنک و زمستان‌های پربرف است که بومیان آن را طیفی از اقوام وابسته به تالش‌ها، آذری‌ها، گیلک‌ها و برخی مهاجرین از بخش‌های شرقی ایران تشکیل می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.