تعطیلی ۴ بازار هفتگی رشت به دلیل کرونا

شناسایی یک هزار و 300 بساط ثابت دستفروشی در رشت

0 680

در شرایطی که دولت برای مشاغل آسیب دیده از کرونا حمایت بیمه بیکاری قرار داده است، اما مشاغلی مانند روزمزدها و کارگران فصلی و ساختمانی و بخصوص دستفروشان از این امکان بی بهره هستند. دستفروشان و پهن کنندگان بساط از جمله مشاغلی هستند که این روزها کسب و کارشان به دلیل شیوع ویروس کرونا وعدم خرید عمومی جامعه با کسادی خاصی همراه شده است. در حالیکه این افراد نه بسته حمایتی می گیرند و نه بیمه بیکاری، مجبورهستند برای تهیه لقمه نانی خطر ابتلا به بیماری را به جان بخرند و همچنان در گوشه و کنار بساط خود را پهن کنند.

با توجه به اینکه سال گذشته معاونت خدمات شهری شهرداری رشت در همکاری با شورای شهر در صدد تهیه بانک اطلاعاتی از دستفروشان رشتی به جهت ساماندهی این افراد برآمد، لذا چگونگی حمایت از این قشر و معرفی آنها به نهادهای حمایتی جهت دریافت بسته های معیشتی را جویا شدیم.

«علی مقصودی» معاون خدمات شهری شهرداری رشت دراین باره به مرور گفت: سال گذشته به درخواست شورای شهر رشت و در راستای ساماندهی دستفروشان، بانک اطلاعاتی از آنها تهیه کردیم که براین اساس، ۱۳۰۰ بساط ثابت در سطح شهر رشت شناسایی شدند. درکنار این موارد دستفروشان دوره ای  و روستایی نیز به طور روزانه  در مناطق مختلف به آنها اضافه می‌شوند.

مقصودی با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا ویروس، فعالیت دستفروشان در بازارهای هفتگی مختل شده است، گفت: چهار بازار روز در پاره بیجار، مسکن مهر، خیابان طالقانی و خیابان آزادگان رشت به طور کامل تعطیل شده است. اما ۱۶ بازارچه میوه و تره بار شهرداری همچنان به فعالیت مشغول هستند.

وی تاکید کرد: تاکنون درخواستی از سوی نهادهای حمایتی دولتی جهت معرفی دستفروشان شناسایی شده برای دریافت بسته ها معیشتی به دست ما نرسیده است.

«فاطمه شیرزاد» عضو شورای شهر رشت نیز به مرور گفت: سال گذشته در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت بحث شناسنامه دار شدن دستفروشان رشت مطرح شد که در آمارگیری انجام شده،  بیش از ۲۰۰۰ نفر شناسایی شدند که تعدادی از آنها بومی و ساکن رشت نبوده و بساط دایمی ندارند.

وی تاکید کرد: بسیاری از این افراد تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و ممکن است شامل دریافت بسته های کمک معیشتی نباشند، لذا آمادگی داریم در جهت حمایت از این افراد در کنار دولت قرار بگیریم و ساز و کار چگونگی حمایت از آنها را در شورای شهر رشت بررسی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.