تلاش برای ثبت جهانی ماسوله ادامه دارد

0 845

«علی اصغر مونسان» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آخرین مراحل ثبت جهانی ماسوله گفت که پرونده ثبت جهانی این شهرک تاریخی درحال پیگیری است.

مونسان در حاشیه بازدید از قلعه رودخان فومن وآخرین مراحل بازسازی این اثر باستانی بر دست پیگیری بودن پرونده ثبت جهانی ماسوله خبر داد و با اشاره به مراحل مرمت قلعه رودخان بیان کرد: در این زمینه قرار است اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بررسی‌ها و کمک های لازم را انجام دهد.

وی افزود: برای مرمت بناهای استان دراین سفر، ۸ میلیارد تومان اعتباردر نظر گرفته شده که قلعه رودخان هم یکی از همان مواردی است که انجام می‌گیرد.
ماسوله به عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور و دومین شهرک تاریخی زنده دنیا با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال، سالهاست در صف انتظار ثبت جهانی به سر می برد. تلاشها برای ثبت جهانی ماسوله  درسال ۸۳ و با حضور هیأت کارشناسی یونسکو از شرایط  شهرک تاریخی ماسوله آغاز شد. در سال ۸۹ نیز با حضور نماینده منطقه‏‌ای یونسکو اولین نشست کارگروه طرح جامع مدیریتی منظرفرهنگی ماسوله برگزار و به‌ دنبال آن در سال ۹۰ هم دفتر ثبت جهانی ماسوله از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد، اما همچنان ماسوله به‌عنوان میراثی که قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارد، در لیست انتظار باقی مانده است.

ثبت جهانی شهرک ماسوله  منجر به معرفی بیشتر و بهتر این میراث تاریخی به جامعه جهانی خواهد بود. ثبت این دست آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو، توسعه صنعت گردشگری، رونق اقتصاد محلی و جذب همکاری و کمک‌های علمی، فنی و مالی بین المللی برای حفاظت و بازسازی آن را به دنبال دارد.

پیشتر نیز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از پیگیری پرونده ثبت جهانی ماسوله  برای سال ۲۰۲۰ ثبت جهانی خبر داده بود.

«شهرود امیرانتخابی» گفته بود: در تلاش هستیم پرونده ثبت جهانی ماسوله را تا سال ۲۰۲۰ به عنوان سال بازدید از گیلان نهایی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.