تورم گیلان ۱.۶ درصد بالاتر از کشور

نرخ تورم استان در اسفند ماه گذشته 42.3 درصد اعلام شد

0 220

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نرخ تورم استان در اسفند ماه گذشته را معادل ۴۲.۳ درصد اعلام کرد. گفت: نرخ تورم کل کشور معادل۴۰.۷ درصد است و تورم در گیلان نسبت به مقدار مشابه ۱.۶ درصد بیشتر است.

«وحید طیفوری» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اعلام انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان اسفند‎ماه ۱۴۰۲ کشور و گیلان اظهار کرد: بالاترین نرخ تورم استان در گروه ««گوشت قرمز و ماکیان»، «ماهی‌ها و صدف داران»، «هتل و رستوران»، «خدمات حمل و نقل عمومی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم در گیلان ۱.۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری است افزود: گیلان در بین ۳۱ استان، دارای رتبه شانزدهم کمترین نرخ تورم کشور است. استان‌های تهران با نرخ ۳۷.۷ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان یزد با نرخ تورم ۵۲.۹ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. به این ترتیب حدود ۱۵.۲ درصد بین نرخ تورم استان دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.

وحید طیفوری با بیان اینکه از سوی دیگر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اسفند‎ماه‎ سال جاری نسبت به اسفند‎ماه‎ سال گذشته در کشور برابر ۳۲.۳ درصد و در استان برابر ۳۳.۸ درصد بوده است، گفت: بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در گروه «گوشت قرمز و ماکیان»، «خدمات حمل ونقل عمومی»، «ماهی‎ها و صدف‌داران» و «هتل و رستوران» بوده است.

وی گفت: همچنین میزان تغییرات ماهانه شاخص قیمت در اسفند‎ماه‎ سال جاری نسبت ماه گذشته، در کشور ۲ درصد و استان برابر ۲/۱ درصد است که در گروه‌های «خرید وسایل نقلیه»، «میوه و خشکبار»، «اجاره» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» دارای بالاترین مقدار بوده است.

لازم به ذکر است؛ نرخ تورم گیلان در بهمن ماه سال ۱۴۰۲، معادل ۴۳.۹ درصد اعلام شده بود که تغییرات ماهانه شاخص قیمت بهمن ‌ماه‌ در استان برابر ۱.۸درصد بود. همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ ماه‌ برابر ۳۷.۷ درصد بود که در اسفند به ۳۳.۸ رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.