خسارت بارش بی‌سابقه ۴۰۰ میلیمتری باران در گیلان

0 463

بارش بی‌سابقه‌ی باران کار دست زیرساخت‌های گیلان داد. خسارت به حدود ۵۰ هزارهکتار از اراضی شالیکاری استان، وارد شدن خسارت به ۳۰ درصد اراضی شالیکاری آستارا، آب گرفتگی راه ارتباطی ۵ روستای املش و رانکوه ، آسیب به چند پل آبنما در املش ، سیاهکلرود و جواهر دشت رودسر، سیاهمزگی شفت، چوبر‌، امامزاده ابراهیم از جمله خسارتهای وارد شده به بخشهای زیرساختی و کشاورزی استان طی بارندگی های ۴۸ ساعت گذشته در گیلان بوده است . بارشی ۴۰۰ میلمیتری که به گفته‌ی مرادی مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان در ۳۰ سال گذشته در استان بی سابقه بوده است.

«امیر مرادی » مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفت و گو با مرور با اشاره به اینکه گیلان در طی ۳۰ سال گذشته در فصل تابستان و همزمان با فصل برداشت برنج، این حجم و میزان بارش را در طی ۴ ساعت تجربه نکرده بود گفت: بیشترین آسیبهای وارد شده از این بارش در حوزه‌ی کشاورزی استان بوده و خوشبختانه در بخش زیر ساختی از جمله تخریب راهها و پلهای ارتباطی میزان خسارت بالا نیست. اما گستره و مساحت بروز آسیب در بخشهای مختلف قابل توجه است و تقریبا همه‌ی شهرستانهای استان از آستارا تا رودسر دچار خسارت جزیی از این بارشها شدند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان با بیان اینکه بعد از پیش بینی هواشناسی از وقوع بارشها، در هماهنگی های انجام شده با فرمانداریها و بخشداران و حضور به موقع راهداری در مناطق بحرانی، از شدت آسیبها در این مناطق کاسته شد، افزود: با راه اندازی راههای ارتباطی در فضای مجازی و حضور دهیاران و بخشداران در آنها، بلافاصله ازمناطق بحرانی درهر شهرستان اطلاع رسانی صورت گرفت و تیم واکنش سریع ستاد مدیریت بحران با حضور و اقدام به موقع دراین مناطق از حجم خسارتهای وارد شده کاست.

وی افزود: همزمان با پیش بینی هواشناسی و اعلام هشدار، کلیه مراکز خطرآفرین و بحرانی رودخانه ها و سردهنه ها و پلها از سوی دهیاران و بخشداران دراین گروه اطلاع رسانی شد. بیشتر این مناطق در شهرستانهای تالش، رضوانشهر، شفت و ماسال بودند که خوشبختانه با اقدام به موقع ازتخریب پل و راه ارتباطی روستاها درآنها جلوگیری شد. در حال حاضر کلیه راههای ارتباطی و پلها در این شهرستانها باز هستند.

مدیرکل بحران گیلان با بیان اینکه بیشترین خسارت بارش ها در حوزه‌ی کشاورزی استان رخ داده ادامه داد: بر اساس مشاهدات کارشناسان اعزامی به همه شهرستانها، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد مزارع شالیزاری استان دچارخسارت شدند. آمارهای نهایی از میزان خسارت تا فردا اطلاع رسانی می شود. اما پیش بینی می شود تا ۵۰ هزار هکتار از اراضی درگیر خسارت شده باشند.

مرادی در خصوص امکانات لجستیکی ستاد مدیریت بحران استان در بحرانها و حوادث طبیعی گفت: امکانات و ماشین آلات این ستاد برای بارشهای تا ۱۰۰ میلی متری پیش بینی شده اند و قطعا برای پیشگیری و مقابله با حجم بالای بارشها نیازمند همکاری جهادی و مشارکت همه دستگاههای اجرایی از جمله راهداری و نیروهای مسلح هستیم. مدیریت بحران استان با کمبود اعتبار مواجه نیست و اعتبارات جبران خسارت سیلاب سال گذشته و ابتدای امسال به استان و دستگاههای مربوطه ابلاغ شده است. در حال حاضر مدیریت بحران گیلان نیازمند حضور و مشارکت همه دستگاهها در مواقع بحرانی است.

گفتنی است بنا بر گزارش هواشناسی استان گیلان، طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۰۰ میلی متر بارش در استان رخ داد که شهرستان املش ۳۷۸، چابکسر ۱۸۶، رودسر ۱۳۵، رضوانشهر ۱۰۱، تالش ۸۳، خمام ۸۳، پره سر ۷۲، پونل ۷۲، صومعه‌سرا ۶۹، بندرانزلی ۷۵، سیاهکل ۸۲، فومن ۶۴، لاهیجان ۷۸، سیاهمزگی شفت ۵۹، رشت (فرودگاه) ۵۳، اسبه وونی ۵۱، بندر آستارا ۴۸، آستانه‌اشرفیه ۴۲، شاندرمن ماسال ۴۲، رشت (کشاورزی) ۲۹، ماسوله ۲۱، جیرکول ۱۸، دیلمان هفت، جیرنده ۶، بندر کیاشهر ۶.۳ و رودبار پنج میلی‌متر بیشترین بارشها را داشتند.

همچنین «پیمان معمارزاده»معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان در گفت و گو با ایرنا از پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب دیده در استان خبر داد و گفت: پس از بررسی اجمالی خسارت شالیزارها، نمایندگانی از جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و ناظران صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به تایید خسارت اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزانی که شالیزارهای خود را بیمه کرده اند در صورت بروز خسارت در بارندگی های اخیر پس از ارزیابی ها غرامت دریافت می کنند، افزود: سالیانه چندین برابر حق بیمه ای که از بیمه گذاران محصولات کشاورزی دریافت می شود، غرامت پرداخت می کنیم که این مهم نشانگر وجه تمایز بیمه محصولات کشاورزی نسبت به سایر بیمه های تجاری و حمایتی بودن صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان تاکید کرد: امسال ۴۵ هزار و ۳۰۰ نفر از کشاورزان شالیکار استان نسبت به بیمه شالیزارهای خود اقدام کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.