اورامانات در چند قدمی ثبت جهانی؛ ماسوله همچنان چشم‌انتظار

0 837

در حالی که منطقه‌ی اورامانات کردستان قدمهای نهایی خود را برای ثبت جهانی برمی‌دارد اما شهرک تاریخی ماسوله‌ی گیلان همچنان درگیر رفع معارضات زیرساختی دستگاههای خدماتی استان و چشم انتظار ثبت جهانی یونسکو به سرمی‌برد.

امروز«محمدحسن طالبیان » معاون میراث فرهنگی کشورخبرداد:« نماینده‌ی ایکوموس و یونسکو شامگاه روز دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹ برای ارزیابی میدانی اورامانات/ هورامان به تهران می‌آید و برای بررسی این پرونده‌ی ثبت جهانی ۱۲ روز در ایران حضور دارد.»

در حالیکه شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله در سی‌ام مردادماه سال ۱۳۵۴ به ‌شماره‌ی۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. اما تلاشها برای ثبت جهانی ماسوله از شهریور سال ۱۳۸۳ دراستان کلید خورد و اولین نشست کارگروه طرح جامع مدیریتی با حضور نماینده‌ی یونسکو درخرداد ۱۳۸۹ برگزارشد و دفتر ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله از اوایل بهمن سال ۱۳۹۰ با استقرار در عمارت تاریخی کلاه فرنگی رشت فعالیت خود را آغاز کرد. اما عدم مدیریت یکپارچه شهری، نبود طرح ساماندهی گردشگری و وجود یازده ساختمان ناهمگون اداره‌ی برق، آب و فاضلاب، مخابرات، هواشناسی، تعاونی صنایع دستی، درمانگاه، دو واحد تجاری، دو واحد مسکونی درحریم فضای سبز ازجمله موانعی بوده که تا کنون مانع ثبت جهانی ماسوله شده است و همچنان این شهرک تاریخی گیلان در انتظار ثبت باقی مانده است.

سال گذشته بود که مدیرکل وقت گردشگری استان از تشکیل کارگروه رفع موانع ثبت جهانی ماسوله و پیگیری ارسال پرونده‌ی ماسوله برای ثبت جهانی تا  سال ۲۰۲۰ خبر داد. امیرانتخابی وجود ساختمان و خطوط اداره‌ی برق و مخابرات را از مهمترین موانع ثبت جهانی ماسوله عنوان کرد. اما این برنامه ها به کجا رسید و معارضات زیرساختی ماسوله در جهانی شدن تا چه اندازه برطرف شده اند؟

«مسعود حلاج پور» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان دراین رابطه به مرور گفت: دولت ایران هرسال سهمیه ای در معرفی در ثبت جهانی یونسکو دارد که امسال این سهمیه برای منطقه‎‌ی وسیع اورامانات کردستان درنظر گرفته شد. شهرک تاریخی ماسوله نیز جزو ۷ پروژه ای در کشور است که به صورت موقت به ثبت یونسکو رسیده اما به لحاظ سهمیه بندی امسال در اولویت ثبت جهانی نیست.

حلاج پور در خصوص همکاریهای دستگاهای خدماتی در رفع معارضات موجود در ماسوله افزود: اقدامات خوبی در این باره انجام شده که می توان به همکاری شرکت مخابرات در جمع آوری سیمهای خطوط تلفن و برقراری وایفای بی سیم در ماسوله اشاره کرد.

وی ادامه داد: درحال حاضر تلاش اداره‌ی کل گردشگری و میراث فرهنگی استان در راستای ثبت جهانی کاروانسرای تی تی و قرار گیری درزمره‌ی کاروانسراهای جهانی است.

گفتنی است تاکنون هیچ‌گونه اثر تاریخی، فرهنگی درگیلان بصورت اختصاصی درفهرست آثار جهانی یونسکو قرار نگرفته است ، ثبت جهانی ماسوله به‌عنوان اولین اثر تاریخی می‌تواند موجب معرفی ماسوله به جهانیان و ورود گردشگران خارجی به استان شود. از این میان تنها یک اثر طبیعی از گیلان تحت‌عنوان «جنگل‌های هیرکانی» آن‌هم بصورت مشترک با ۴ استان دیگر به ثبت جهانی رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.