خشکسالی رودخانه های گیلان در راه است؟

با کاهش 40 درصدی آورد رودخانه های گیلان؛

0 156

بارش‌های کم و دیرهنگام پاییز و زمستان در گیلان، امسال بیش از همیشه ذخایر منابع آبی استان را با خطر کم آبی در فصلکشاورزی تهدید می‌کند. پیش از این، کارشناسان و مسؤولان هواشناسی پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به بارش‌های پاییز امسال، سال آبی کم‌بارشی خواهیم داشت و بارش‌ها کمتر از حد نرمال خواهند بود. عمده علت این کم‌بارشی‌ها نیز به دلیل تغییر اقلیم و تبعات تغییر اقلیم نجهانی عنوان شده است.

در حالیکه از اوایل هفته جاری با نفوذ سیستم پر فشار از عرض‌های غربی کشور، اولین برف زمستانی در ارتفاعات و شهرستان آستارا، بارش خوبی به همراه داشت اما به گفته «صادق ضائیان» رییس سازمان هواشناسی کل کشور؛ در مجموع زمستان امسال نسبت به میانگین بلند‌مدت، با احتمال بسیار زیاد بارش‌ها کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود. طبیعتا جبران منابع آبی و کمبودهای گذشته اتفاق نمی‌افتد. اگر در ادامه زمستان هم بارش داشته باشیم، بعید است منابع آبی کشور را به وضعیت نرمال برساند و احتمالش کم است.

ضائیان با اشاره به میزان بارش ۶۴.۳ میلی‌متری سال گذشته در این بازه زمانی، بارشهای سال جاری را ‌ ‌۳۴.۷ درصد کمتر از سال گذشته اعلام کرد.

در همین رابطه؛ مدیرعامل آب منطقه ای گیلان از کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه‌های گیلان به دلیل کاهش بارش‌ها خبر داد.

 «وحید خرمی» با بیان اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون شاهد کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه‌های گیلان بودیم از کشاورزان درخواست کرد تقویم زراعی را رعایت کنند.

خرمی، ذخیره در حال حاضر سد مخزنی سفید رود را ۱۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از حیث حجم ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت ثابتی داریم. اما در وضعیت نرمال ذخیره سد سفیدرود در چنین ایامی از سال باید به ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، و هم اکنون شاهد کاهش ۶۰ درصدی ذخیره سد نسبت به بلندمدت هستیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به وقوع خشکسالی پی در پی طی سال‌های اخیر، به مشکلات حوضه آبریز سد سفیدرود اشاره کرد و گفت: میزان آبگیری سدهای بالادست سفیدرود بهتر از ما نبوده و دچار کاهش آورد هستند.

لازم به ذکر است: با توجه به اینکه ۷۰ درصد از اراضی شالیزاری استان از شبکه آبیاری سد سفید رود آبیاری می‌شوند،کاهش بارشهای پاییزی و زمستانی در استان و حوضه‌های آبریز سد سفید رود در استانهای دیگر، چالش کم آبی و خشکسالی اراضی شالیزاری گیلان در فصل کشت برنج را به همراه داشته باشد.

گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که ۱۷۲ هزار هکتار آن تحت پوشش شبکه آبیاری سد بوده و مابقی به صورت سنتی از انهار و نزولات جوی و رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.