نیمی از جمیعت گیلان بدون فاضلاب

دریافت کدهای اجرایی جدید با وجود پروژه های نیمه تمام؛

0 146

درحالیکه نیمی از جمعیت شهری گیلان فاقد سیستم جمع آوری فاضلاب هستند، سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه فاضلاب آبفای گیلان از اخذ کد اجرایی ایجاد تأسیسات فاضلاب برای ۱۱ شهر گیلان خبر داد.

طبق آمارهای آبفای کشور، بالغ بر ۵۲ درصد جمعیت گیلان تحت پوشش تاسیسات فاضلاب قرار ندارند و از ۱۷ شهرستان گیلان، ۹ شهر فاقد سیستم جمع آوری و انتقال فاضلاب شهری هستند.

 «مارال محبوب» با اشاره به دریافت کد اجرایی طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب برای در ۱۱ شهر از جمله رشت اظهار کرد: تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، شیرابه مراکز دپوی پسماندهای شهری، فاضلاب‌های بیمارستانی، زه آب‌های مزارع کشاورزی حاوی آلاینده‌های ناشی از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی و تخلیه شبکه‌های درهم سنتی در مناطق فاقد تأسیسات فاضلاب بهداشتی، به رودخانه ها؛ فاضلاب غیر بهداشتی منازل را مستقیم به تالاب انزلی و دریای خزر وارد می‌کند.

وی افزود: پایش‌های انجام شده از بسیاری رودخانه‌ها حاکی از آلایندگی بالای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت است.

ورود مستقیم و کنترل نشده فاضلاب‌های شهری همراه با ورود آلاینده‌ها از جمله ورود پساپ‌های صنعتی و سموم کشاورزی به رودخانه‌های گیلان، اصلی‌ترین منابع آلایندگی تالاب انزلی و در نهایت دریای خزر است که تاکنون با اجرای پروژه‌های مختلف مهار نشده است. در این میان فاضلاب انسانی ۹ شهر ساحلی گیلان نیز مستقیما وارد دریای خزر می‌شود.

اخذ دریافت کد اجرایی تاسیسات فاضلاب برای شهرهای گیلان در حالی مطرح شده که اغلب پروژه‌های فعلی شبکه جمع آوری فاضلاب گیلان به خصوص در رشت و شهرهای اطراف تالاب انزلی به ‌دلیل مشکلات اعتباری کند پیش رفته یا نیمه تمام رها شده‌اند و همچنان بخش زیادی از فاضلاب شهرستان‌های حاشیه تالاب انزلی، از طریق این رودخانه‌ها وارد تالاب می‌شوند.

سال گذشته بود که یک عضو شورای شهر رشت از شناسایی بالغ بر صد نقطه آلاینده رودخانه‌های گوهررود و زرجوب در رشت خبر داده بود که فاضلاب شهری از طریق آنها به این رودخانه‌ها وارد می‌شود. با این وجود تاکنون اقدامی برای حذف و مسدود سازی این مناطق از سوی آبفای گیلان انجام نشده است.

لازم به ذکر است؛ در حال حاضر در شهر رشت یک تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت طراحی ۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز و یک پکیج تصفیه فاضلاب به ظرفیت ۱۸۰۰ مترمکعب در شبانه روز در مدار بهره برداری قرار دارد.

 همچنین یک تصفیه خانه فاضلاب دیگر نیز به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز واقع در بخش جنوبی شهر رشت(مسکن مهر) با استاندارد تخلیه به آب‌های سطحی تا پایان سال جاری وارد مدار بهره برداری می‌شود.

سال گذشته استاندار گیلان از اختصاص ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه فاضلاب شهر رشت به منظور جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود خبرداده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.