دادستان انزلی: تالاب انزلی آزمایشگاه محیط زیست نیست

0 534

«سید رحمان سیدزاده» دادستان بندرانزلی با تاکید بر اصرار‌های عجیب سازمان حفاظت محیط زیست درطرح بایوجمی گفت:این سازمان گیلان را با آزمایشگاه اشتباهی گرفته‌است.
سیدزاده افزود: تا قبل ازتوقف طرح بایوجمی خیلی‌ها با اجرای آن موافق بودند، اما درحال حاضرهیچ صدای موافقی ازآنان شنیده نمی‌شود. توقف این طرح براساس مستندات علمی و نظرات اساتید دانشگاه‌های برتر کشورانجام شده است.
وی درباره اجرای طرح احیاء تالاب انزلی به روش نانویا بایوجمی درقلب تالاب انزلی با استفاده از مواد خطرناک شیمیایی افزود: بنده دراین مورد متخصص امر نیستم، اما برای اطلاع از کاری که در تالاب انزلی درحال انجام بود و اتفاقاً بسیاری نیز با آن مخالفت کردند از نظرات اساتید برتر دانشگاهی استفاده کردم.
سیدزاده تشکیل اکیپی متشکل از اساتید برتر دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی و استفاده از نظرات کارشناسانه آنان در مورد طرح بایوجمی را مورد تأکید قرارداد و گفت: بعد از اخذ نظرستاد نانوکشور، کارشناسان این ستاد صراحتاً اعلام کردند که ماده استفاده شده در تالاب انزلی نانوبوده است.
وی با بیان اینکه توقف پروژه کاملاًعلمی انجام شده از اصرار‌های عجیب سازمان حفاظت محیط زیست کشور درمورد ادامه طرح بایوجمی گفت و عنوان کرد: نمونه‌های طرح بایوجمی برای سه آزمایشگاه ارسال شدند که نتایج همه آن‌ها نشان داد مواد استفاده شده نانو بوده درحالی‌که محیط زیست اصراردارد که این مواد نانو نیست.
دادستان بندرانزلی عدم ارسال نتایج اجرای طرح درکشور ویتنام، فروخته نشدن طرح به شرکت کره‌ای، مخالفت ستاد نانو کشورو تناقض‌گویی‌های سازمان حفاظت محیط زیست را از ابهامات اجرای طرح بایوجمی خواند وگفت: با این وجود، طرح بایوجمی درسطح ۱۲ هزارهکتارازتالاب انزلی اجرایی شد.
تالاب انزلی درسالهای گذشته به یکی ازبزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم منطقه، استان وحتی کشور بدل شده است. ورود فاضلابهای خانگی، سموم شیمیایی کشاورزی و آلاینده های صنعتی به این تالاب موجب شده تا کنون میلیاردها تومان ازبودجه کشوربرای احیاء ونجات آن اختصاص داده شود.
اما یکی ازآخرین اقدامات صورت گرفته در احیای تالاب انزلی، اجرای طرح بایوجمی از سوی سازمان محیط زیست و شرکت مجری طرح بوده که این طرح بدون اخذ مجوزهای لازم ازستاد نانوکشوردرحال عملیاتی شدن بود اما بلافاصله واکنش های فعالین زیست محیطی ،امام جمعه، نماینده مردم بندرانزلی درمجلس و مردم منطقه را به دنبال داشت و در نهایت با ورود دادستان بندرانزلی به این موضوع جلوی ادامه آن گرفته شد. در حال حاضر پرونده توقف طرح بایوجمی تالاب انزلی در تهران در دست بررسی قرارگرفته ودر خصوص اتهامات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشوررسیدگی خواهد شد.

دراین باره «مسرور» بازرس کل استان نیز در روزهای گذشته اجرای طرح بایوجمی در تالاب بین المللی انزلی را دارای ریسک بالایی عنوان کرده بود وافزود: طرح بایوجمی با ابهامات جدی روبروست و بی خطر بودن آن هنوز ثابت نشده است. از آنجایی که سابقه اجرای این طرح درهیچ منطقه ای وجود نداشته و از لحاظ فنی مورد ایراد بسیاری از صاحبنظران است، این طرح را در تالاب انزلی دارای ریسک بالایی می دانیم که می تواند به سلامت آبزیان، محیط زیست ومردم آسیب وارد کند و بر این اساس تا زمانی که بی خطر بودن این طرح اثبات نشده، بایستی متوقف شود.
واکنش مسولان استان به طرح بایوجیمی و توقف آن درحالیست که درسوی مقابل رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشورنسبت به شکایت دادستان عمومی و انقلاب بندرانزلی واکنش نشان داد.
«عیسی کلانتری»رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در روزهای گذشته گفت: دادستان انزلی گفته است، روش عمل درتالاب انزلی علمی نیست، ما خوشحال می‌شویم، دادستان علمی بودن یا علمی نبودن این روش را بازگو کند.
وی افزود: ما بررسی‌هایی که ازطریق دانشگاه‌های شریف، تهران و شیراز انجام شده بود را به دادستان ارائه کرده‌ایم. معاونت پژوهشی وزارت علوم برای اجرای این پروژه درخواست ناظرکرد و از میان دانشگاه‌های مختلف دانشگاه تهران انتخاب شد، با انتخاب دانشگاه تهران برخی افراد که نتوانستند، انتخاب شوند و اعتراضاتی داشتند؛ مانند یک گیاه‌شناسی که به هیچ چیزی جز گیاه‌شناسی وارد نیست، مدعی شده بودند. البته یک گروه منتخبان محلی نیز در این محدوده به دنبال منافع خود بودند و ادعاهایی را مطرح کردند که دادستان نیز دستور به توقیف داد.
رییس سازمان محیط ‌زیست در پاسخ به سوالی درباره احضارش به دادگاه، تصریح کرد: چنانچه به دادگاه احضار شوم؛ به دادگاه خواهم رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.