سرطان در همه مناطق گیلان شیوع دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

0 153

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شیوع ۲.۵ درصدی سرطان در گیلان از ایجاد مراکز پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان در شهرستانهای مختلف خبر داد.

«محمدتقی آشوبی» با بیان این مطلب در نشست خبری با رسانه ها، در پاسخ به سوال خبرنگار مرور در خصوص میزان شیوع و فراوانی سرطان در گیلان اظهار کرد: چیزی حدود ۷ هزار نفر در گیلان به سرطان مبتلا هستند و این بیماری در همه مناطق گیلان شیوع دارد . اما سرطانهای پستان و روده بزرگ در بانوان و پروستات و ریه در مردان جزو سرطانهای شایع در گیلان هستند.

 آشوبی افزود: با توجه به توزیع متوازن خدمات و تجهیزات در حوزه سلامت و بهداشت بزودی در شهرهای انزلی و لاهیجان نیز این مراکز راه اندازی خواهند شد. در حال حاضر در رشت و تالش این مراکز فعالیت تحقیقاتی و پیشگیری ارایه می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مرور مبنی بر لزوم احداث بیمارستان جنرال در رشت اظهار کرد: رشت بعنوان مرکز استان با برخورداری از ۸ بیمارستان، فاقد بیمارستان جنرال و تخصصی است. این درحالیست که در شهرستانهای انزلی، لاهیجان بیمارستان جنرال که همه تخصصها را در خود جای داده در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در رشت به شدت با کمبود بیمارستان ۸۰۰ تخت خوابی مواجه هستیم که با تکمیل احداث و بهره برداری از بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی لاکان در شهریورماه سال آینده، مرکز استان نیز صاحب بیمارستان جنرال خواهد شد. هم اکنون بیمارستان لاکان در حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آشوبی در بخش دیگری در خصوص کمبود نیروی پرستاری در بیمارستانهای استان تاکید کرد: با توجه به کمبود پرستار در مراکز درمانی گیلان، بزودی برای بیمارستانهای در دست ساخت استان در حدود ۸۰۰ الی هزار نفر نیروی جدید از طریق آزمون تامین خواهد شد. در جذب نیروهای جدید، بهره گیری از پرستاران طرحی دوران کرونا نیز از طریق آزمون پیش بینی شده است.

 لازم به ذکر است: در حال حاضر بالغ بر ۴۵۰۰ نفر پرستار در مراکز دولتی و خصوصی درمان استان به فعالیت مشغول هستند.

گفتنی است؛ طبق آمارها گیلان در سال ۹۸ در جایگاه چهاردهم نسبت به استان‌های دیگر قرار داشت و سرطان پستان، معده، پرستات، کولورکتال و پوست به ترتیب به عنوان شایع‌ترین سرطان‌ها در این استان اعلام شد. همچنین بروز سرطان روده در گیلان، طی ۱۵ سال گذشته دو برابر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.