ازدحام پروژه های عمرانی در نیمه راه

ابرهیم رییسی پایان سال به گیلان سفر می‌کند

0 193

استاندار گیلان از بهره برداری پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال در دور دوم سفر رییس جمهور به استان خبر داد. این درحالیست که متوسط پیشرفت ۹۴ پروژه عمرانی و توسعه‌ای سفر پیشین رییس جمهور به گیلان ۷۷.۵ درصد اعلام شده است.

سفر قریب الوقوع رییس جمهوری به گیلان در حالیست که این روزها دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در تکاپوی تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام مصوب سفر سال ۱۴۰۰ ابراهیم رییسی به گیلان هستند. پروژه هایی که عمدتا منابع مالی و اعتباری آنها به طور کامل تخصیص پیدا نکرده و نیمه تمام باقی مانده اند.

طرح عمرانی

روز گذشته «اسدالله عباسی» استاندار گیلان با اعلام اینکه در دور اول سفر رییس جمهور به گیلان در بهمن ماه ۱۴۰۰، حدود (۲۰۰ هزار میلیارد تومان) تسهیلات و حمایت از فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی مصوب شد تصریح کرد: از تعداد ۹۴ پروژه مصوب سفر تاکنون در بخش عمرانی ۷۵ درصد آنها تحقق یافته و برخی پروژه‌ها هم به بهره برداری رسیده و در حال افتتاح است.

 عباسی از جمله مهمترین این پروژه‌ها را شامل ۲ ابر پروژه مهم آزاد راه رشت – قزوین و راه آهن رشت – کاسپین عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی موظف به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مصوب در سفر دور اول رییسی به استان هستند.

استاندار با تأکید به اینکه برخی از این پروژه‌ها مانند سد سازی و تسطیح مستمر و ادامه دار هستند خواستار بهره گیری دستگاه‌های اجرایی از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مصوب سفر دور اول هیأت دولت به استان شد و اظهار کرد: تکمیل ۴ پروژه آزادراه، راه آهن، پسماند و پرداخت خسارت بر آسیب دیدگان سیل آستارا، جاده سنگر به سیاهکل، پل اسالم و میدان گیل باید تا پایان سال نهایی شوند.

در سفر هیأت دولت به گیلان در سال ۱۴۰۰، ۹۴ طرح و پروژه بزرگ عمرانی و خدماتی بالغ بر۷۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که شامل هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش بهداشت و درمان، دو هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل پروژه‌های راه در گیلان، ۱۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه‌های تختی انزلی و پوریای ولی تالش، هزار ۶۰۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان و دو هزار میلیارد تومان برای بخش صنعت و معدن گیلان و ۵۰ میلیارد تومان هم برای توسعه فعالیت‌های زنان گیلان در بخش مشاغل خرد بوده است.

 در همین رابطه پیشتر مدیر کل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان؛ متوسط پیشرفت ۹۴ پروژه عمرانی و توسعه‌ای سفر رییس جمهور به گیلان را ۷۷.۵ درصد اعلام کرد.

« محمد رضا رستمی» اظهار کرد: از ۹۴ طرحی که مورد بازدید قرار گرفت به طور دستگاهی پیشرفت پروژه‌های راه و شهرسازی ۷۶.۸ درصد، زندانها ۸۷.۵ درصد، علوم پزشکی ۸۱.۶ درصد، هلال احمر ۷۱.۶ درصد و ورزش و جوانان ۷۶.۵ درصد بوده است.

وی افزود: پروژه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران ۹۳.۸ درصد، آبفار ۴۸.۳ درصد، آب منطقه‌ای ۸۱.۹ درصد، فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷۹.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.

پروژه نیمه تمام

مدیر کل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان تعهدات سازمان برنامه و بودجه کشور از سفر رییس جمهوری را ۷۸ هزار و ۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد که از این میزان ۷۴ درصد تعهد محقق شده است.

وی اضافه کرد: تعهد وزارت نفت نیز از اعتبارات سفر رییس جمهور به گیلان هشت هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال بود که ۴۵ درصد آن اختصاص یافته است.

 مصوبات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب تهیه و بازنگری و اجرای طرح‌های هادی و بهسازی روستایی؛ شامل ۸۶ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی بود که تاکنون ۷۰ درصد ان محقق شده است. در این میان سهم تخصیص اعتبارات به پروژه‌های راه و شهرسازی مصوب سفر از مجموع ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار چیزی حدود ۳ هزار میلیارد ریال بوده که تنها ۶ پروژه این اداره کل به پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد رسانده است.  همچنین از ۱۸ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال تعهدات سایر وزارت خانه‌ها نیز ۹ درصد محقق شده‌است.

لازم به ذکر است: در حالی گیلان بار دیگر میزبان سفر دور دوم رییس جمهور است که بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی گیلان به دلیل کمبود تزریق منابع اعتباری اختصاص یافته و نبود مصالح ساختمانی روند کندی را طی می‌کنند و در برخی دیگر از پروژه‌ها پیمانکاران به دلیل عدم پرداخت مطالبات از ادامه اجرای طرح خودداری و حتی اقدام به اخراج کارگران کرده‌اند.

 در کنار این موارد می‌توان به ادامه آلایندگی رودخانه‌های زرجوب وگوهر رود، ورود فاضلابهای انسانی و صنعتی به تالاب انزلی و عدم ایجاد تصفیه خانه، ساماندهی و بهسازی پسماند سراوان در رشت و شهرستانها، بیمارستانهای نیمه تمام و بسیاری دیگر از مسایل و موضوعات حوزه‌های زیست محیطی، راه‌های مواصلاتی، حمل و نقل ترکیبی، اقتصاد دریا محور، حریم تالاب و دریا و…  اشاره کرد که بعد از چند سال همچنان نیمه تمام باقی مانده و مورد مطالبه شهروندان گیلانی از سفر هیات دولت به استان است .

طبق آخرین آمارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، بالغ بر ۲۵۹۰ پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل هستند. سهم گیلان از اعتبارات کشور ۳.۳۴ درصد است که در بین استان های کشور در رتبه دوازدهم قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.