سومین جشنواره گیل خوراک

احیای غذاهای خوش عطر و طعم گیلانی

0 156

   رویداد ” گیل خوراک”  با هدف معرفی بیشتر غذاهای سنتی و فراموش شده گیلان در هفتمین روز دی ماه با آغاز هفته و روز رشت در تالار مرکزی شهر خلاق خوراک برگزار شد.

مدیر روابط عمومی کلانشهر رشت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار مرور گفت: با توجه به این که رشت سال ۲۰۱۵ برند جهانی شهر خلاق خوراک را از سازمان جهانی یونسکو دریافت کرد ما در آغاز هفته و روز رشت تصمیم به برگزاری این جشنواره گرفتیم.

محمد رضا فروتن اظهار داشت: بزرگترین گردهمایی صنعت گردشگری استان با شرکت رستوران‌ها، دانشجویی و کودکان با شرکت بیش از۱۰۰ واحد سفره آرایی خوراک سنتی در سه بخش غذاهای سنتی، غذاهای در حال فراموشی و غذاهای برند استان برگزار شد.

به گفته وی ۵۰ واحد رستورانی و ۴۰حوزه دانشجویی از دانشگاه جامع علمی کاربردی از ۱۷ شهرستان گیلان در این رویداد شرکت داشتند.

آشنایی نسل جدید با غذاهای سنتی

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان با اشاره به تحصیل نزدیک ۵ هزار دانشجو در رشته های مختلف از جمله غذا و گردشگری در این  دانشگاه گفت: امسال سومین سال برگزاری جشنواره ” گیل خوراک ” با تاکید بر سنت و احیای خوراکهای فراموش شده است .

ابراهیم کازرونی منفرد اظهار داشت:  امیدواریم این رویدادها غذاهای سالم و بومی سنتی را  بار دیگر به نسل جدید معرفی و وارد سفره و زندگی امروز نماید.

وی افزود: شاخص داوری امروز غذاهای فراموش شده و غذاهایی بود که از گوشت کمتر استفاده شده و از دل همین جشنواره ها استارتاپ های غذا و همچنین کارافرینی و گردشگری غذا ایجاد می شود.

در کنار این رویداد موسیقی آیینی گیلان به مناسبت جشن روز رشت برگزار شد.

تاکنون بیش از ۴۰۰ نوع غذا در گیلان شناسایی شده‌ که از آن جمله می شود به چغرتمه، آغوذ کوکو، آلومسما، ورقه، واویشگا، دیبیجا، ترش تره، ماهی ملاته ، کولی غورابیج، میرزا قاسمی، باقلا قاتق ، فیبیج ماهی ، اناربیج ،کباب ترش، سیرقلیه، سیرابیج، پامادور خورشت، شامی لپه، پنیر بیج ، اشپل کوکو، ترش آش اشاره کرد که نحوه پخت، مواد اولیه به کار رفته و اهمیت و ارزش غذایی آن منحصر به فرد است.

مردم گیلان علاوه بر خوراکهای اصلی به مخلفات کنار غذا (زرخنی) نظیر زیتون پرورده، ماست بورانی، کال کباب، ترشی هفت بیجار و غیره توجه خاصی نشان می‌دهند.

رشته خشکار، حلوا دو رنگ، حلوا لابه لا، کویی کاکا ، کلوچه فومن ، کوکی لاهیجان نیز بعضی از شیرینی های گیلان را تشکیل می دهد.

بسیاری از خوراکهای گیلان بر پایه سبزیجات و صیفی جات است و از این رو به مذاق گیاهخواران خوش می آید.

نزدیک به ۴۰۰ غذای محلی در استان شناسایی شده‌ که ۳۵ غذا در فهرست خوراکهای ملی کشور به ثبت رسیده است.

۲۰ آذر سال ۹۴ شهر رشت، بطور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ثبت شد.
یونسکو بهره برداری از منابع محلی، به ویژه گونه‌های مختلف ماهی و محصولات فصل، غذا بعنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی ،  به کارگیری ظروف و شیوه های طبخ قدیمی و منحصر به فرد را از جمله عوامل انتخاب شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی‌ها عنوان کرد.
غذا یکی از عوامل مهم در جلب توریست بشمار می رود و گردشگری غذا اکنون خود به یک شاخه مهم از توریسم تبدیل شده است .

خوراکها علاوه بر معرفی فرهنگ و سنت موجب تقویت ارتباطات فرهنگی و بین نسلی و عامل مهمی برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.