گرامیداشت زنده یاد ” عبدالله تربیت”

مردی به سان دانشنامه سیار سینمایی

0 176

گیلان زمین به داشتن فرهیختگان و اهالی فرهنگ، هنر، علم و ادبیات بسیاری می‌بالد که یکی از آنها  مترجم، پژوهشگر و منتقد توانمند زنده یاد” عبدالله تربیت” است.

 انسان بزرگی که ترجمه پنج کتاب و ۸۸ مقاله حاصل بخشی از عمر پربار وی است. عبدالله تربیت سال ۱۳۲۴ در رشت دیده به جهان گشود و خرداد ۱۴۰۰ چشم بر جهان فرو بست.

انجمن آثار مفاخر فرهنگی گیلان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در هفتمین روز دی ماه با برگزاری آیینی یاد استاد فقید ” عبدالله تربیت ” مترجم شاخص آثار سینمایی را  در تالار مرکزی رشت برگزار کرد.

امید برای حفظ گنجینه تربیت در موزه سینما

مسئول صندوق اعتباری هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان  در خصوص شخصیت استاد عبدالله تربیت گفت: ایشان یکی از شخصیت های طراز اول در زمینه ترجمه آثار سینمایی و مرجع بسیاری از هنرمندان این رشته و همچنین منتقد و پژوهشگری شاخص بودند.

علی احمد نیا با اشاره به این که از زنده یاد تربیت بیش از هفت هزار جلد کتاب بعنوان گنجینه ای ارزشمند از هنر و فلسفه و ادبیات به جا مانده اظهار داشت: به پیشنهاد آقای علی پناه معاون فرهنگ و رسانه ارشاد تهران به دنبال ایجاد موزه سینما برای گیلان هستیم تا بتوانیم این مجموعه کتابها را نیز در آنجا نگهداری کنیم.

وی با بیان این که متاسفانه بسیاری از افراد شاخص گیلانی در زادگاه خود شناخته شده نیستند افزود: اگر زحمات برادر زاده های ایشان و دکتر امیری نبود شاید ما از شناخت صحیح و بهره مندی از گنجینه به جای مانده از ایشان برخوردار نمی شدیم.

احمدنیا ابراز امیدواری کرد با توجه به پی گیری های مجموعه ارشاد گیلان با مدیریت جدید آقای امیرحسین طاهری شاهد ایجاد موزه سینما و حفظ یادگاران ارزشمند هنرمندان فاخر سینما و تلویزیون گیلان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهمیت های صندوق، پی گیری درجه ی هنری هنرمندان و ملاقات و رسیدگی به امور پیشکسوتان فرهنگ و هنر در رشته های مختلف از هنر تعزیه، سینما، تجسمی، نمایش، موسیقی و تامین حداقل‌ها برای آنان به رغم کمبود بودجه است.
احمدنیا با اشاره به خدمات بیمه ای و صدور هنر کارت برای بهره مندی از تخفیف‌هایی برای هنرمندان متذکر شد: برخی خدمات دیگر هم در مرکز به هنرمندان اختصاص داده می شود که متاسفانه در استان ها این امکان وجود ندارد.
وی با اشاره به این که مساله و حمایت از آثار هنرمندان رشته های مختلف از حوزه تجسمی، موسیقی، ساخت مستند، باعث رونق هنر بومی می شود ابراز امیدواری کرد امکان ارائه این خدمات در استانها نیز برای صندوق فراهم شود.

*مفاخرشناسی در گیلان مغفول مانده

کاظم فلاحی محقق و مدیر پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در سخنانی با گرامیداشت زنده یاد عبدالله تربیت، از عدم توجه به بزرگانی چون ایشان  و مغفول ماندن نام و جایگاه بسیاری از بزرگان این استان انتقاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: انجمن مفاخر استان مسئولیت بزرگی را در قبال شناسایی این مفاخر به عهده دارند و این مهم  نیاز به حمایت کافی از سوی مسئولان و متولیان و اهالی فرهنگ و هنر دارد.

فلاحی از این انجمن  خواست در حوزه معرفی مفاخر استان اقدامات جدی تری را دنبال کند.

 *تاثیر مهم  تربیت بر سینمای ایران

بهرام نوری از هنرمندان گیلان با اشاره به اثر مهم تربیت بر سینمای ایران گفت :عبدالله تربیت بعنوان مترجم متون مرجع سینمایی، منتقد و نویسنده تاثیر فراوانی بر تاریخ سینمای ایران داشت .

وی یادآور شد: اوج فعالیت ایشان به دهه ۶۰ باز می‌گردد که ما با فقدان مترجم بخصوص در امور سینمایی مواجه بودیم و استاد تربیت با همت خود بخش زیادی از کاستی ها را یک تنه رفع کرد.

نوری همچنین از عبدالله تربیت بعنوان یک محقق  و آدم خاص در زندگی شخصی و با وسواس بسیار در ترجمه یاد کرد که به یادگار گذاشتن آرشیوی از ۷ هزار جلد کتاب نشان دهنده اهتمام و علاقه وافر ایشان به فرهنگ و هنر است.

*اهدای کتابهای استاد انگیزه ایجاد موزه سینما

علی امیری نویسنده و محقق و  مسئول پژوهش و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان نیز در این مراسم گفت: پس از تاسیس انجمن مفاخر در گیلان شناسایی چهره های برجسته علمی، ادبی، فرهنگی گیلانی از دغدغه های مهم این تشکیلات شد.

وی اظهار داشت: استاد تربیت یکی از بزرگترین مترجمان آثار سینمایی در دوران معاصر است که دست کم در چهار دهه گذشته ترجمه‌های ایشان در عرصه سینما جزء منابع شاخص در عرصه مطالعاتی و حتی در فضای آموزش عالی و دانشگاه است.

امیری خاطرنشان کرد: از آنجا که استاد عبدالله تربیت ساکن تهران بودند برای جامعه گیلانی تقریبا گمنام ماندند ولی ابراز علاقمندی و پی گیری خانواده ایشان برای انتقال و اهدای مجموعه ی کتابهای‌شان به گیلان باعث شناخت این شخصیت گرانقدر برای ما شد.

وی با بیان این که اهدای این کتابها پیش درآمدی شد برای راه اندازی موزه تخصصی سینما و تلویزیون گیلان که بعد از راه اندازی فاز اول موزه کتابهای استاد تربیت به این موزه انتقال داده شود افزود: امیدواریم اهدای این کتابها مقدمه ای باشد برای دیگر خانواده‌های بزرگان سینما و تلویزیون گیلان که با اهدای آثار اشیا و اقلام هنری این موزه را غنی سازند.

*ایجاد موزه کتاب تربیت

مهناز تربیت برادر زاده‌ی استاد عبدالله تربیت گفت: زنده یاد عمویم تمام عمرش را به کتابخوانی گذراند و افزون بر هفت هزار جلد کتاب دارد که بسیاری از آنها کتابهای نفیس است. ما تاکنون سه هزار و ۵۰۰ جلد کتاب را به گیلان منتقل کرده ایم تا در شهر زادگاه خودش از این گنجینه نگهداری شود.

وی با بیان این که اکنون در خانه پدری عبدالله تربیت، بالغ بر پنج هزار کتاب شامل کتابهای مرجع و نفیس و کمیاب در زمینه‌های ادبی، فلسفی، اسطوره شناسی، سینما و دانش وجود دارد، افزود: مایل هستیم همه بتوانند از این مجموعه که به گواه آگاهان در نوع خود بی نظیر است استفاده کنند. مهناز تربیت با اشاره به تاثیرگذاری عمویش عبدالله بر زندگی فرهنگی خانواده و علاقمندی آنها به مطالعه و علم اندوزی افزود: بعنوان وارث دوست نداشتیم که این گنجینه فقط به ما تعلق داشته باشد بلکه آن را متعلق به همه‌ی مردم گیلان خاصه دانش پژوهان می دانیم.

عبدالله تربیت گرچه خرداد ماه ۱۴۰۰ از میان ما رفت گنجینه ای ارزشمند از ترجمه و تالیف و همچنین مجموعه‌ مترجم ، منتقد و پژوهشگر گیلانی از کتابهای کمیاب را به یادگار گذاشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.