شهروندان: در صورت شیوع بیماری، این دیگر خطای انسانی نیست

گیلان آماده ورود هیأت چینی و نگرانی مردم از ویروس کرونا

0 705

مسابقات وزنه ‌برداری بین‌المللی جام نامجو در حالی از فردا در رشت آغاز می‌شود که نگرانی های زیادی از بابت حضور ورزشکاران چینی حاضر در مسابقات و احتمال شیوع  بیماری ویروسی کرونا در گیلان وجود دارد.

مریم بخشی: با توجه به حضور هیات ورزشی کشور چین در مسابقات وزنه ‌برداری فجر گیلان، آزمایشات زیادی در این خصوص انجام‌ شده و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

در همین رابطه « مریم بخشی» مدیر کل ورزش و جوانان گیلان در گفت و گو با مرور با تاکید بر انجام آزمایشات کامل از هیات ورزشی کشور چین گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور چین حساسیت خاصی در کشورهای مختلف از جمله ایران برای عدم ورود این بیماری ایجاد شده و با توجه به حضور هیات ورزشی کشور چین در مسابقات وزنه ‌برداری فجر گیلان، آزمایشات زیادی در این خصوص انجام‌ شده و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد   وی از حضور دو مربی چینی در رشت خبر داد که این اقدام با هماهنگی وزارت امور خارجه و ورزش و جوانان انجام شده است.

به گفته‌ی بخشی ، ۶۸ ورزشکار وزنه‌ بردار از کشورهای بلغارستان، عراق، کامرون، بنگلادش، بوسنی، نروژ، ترکمنستان، اردن، مغولستان و اوکراین ، چین، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، اندونزی، ترکیه، رومانی، یمن و قطر در این رقابت‌ها حضور دارند.

سه بیمارستان در گیلان در حالت آماده باش

همچنین « فردین مهرابیان » معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  نیز با تاکید به اینکه تاکنون مورد مشکوکی از بیماری کرونا در گیلان دیده نشده به مرور گفت: بازرسان بهداشتی استان اقدامات تب سنجی و ارزیابی مورد نیاز را  بر روی ورزشکاران حاضر در مسابقات انجام داده اند.

وی گفت: اقدامات بهداشتی و تب سنجی هر روز بر روی ورزشکاران صورت می گیرد. این درحالیست که وزنه برداران  در بدو ورود به کشور در فرودگاه امام خمینی مورد مراقبت بهداشتی و قرنطینه قرار می‌گیرند.

مهرابیان افزود: تخت های ایزوله در بیمارستانهای رازی رشت ، آستارا و انزلی برای بستری بیماران احتمالی مبتلا به بیماری ویروسی کرونا  پیش بینی شده اند.

مهرابیان تاکید کرد: شیوع و گسترش بیماری ویروسی کرونا به وسیله‌ی سفرهای گردشگری موجب شد اداره‌ی مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مبادی مرزی به راه اندازی پایگاه مراقبت مرزی و پایش مسافران در پایانه‌ی مرزی آستارا و استقرار تیم های بهداشتی به طور شبانه روزی اقدام کند.

در همین رابطه « ارسلان زارع » استاندار گیلان در حاشیه بازدید از پروژه های افتتاحی اولین روز از ایام دهه فجر در خصوص آمادگی استان در مواجه و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا  به مرور گفت: مجموعه‌ی استانداری  تابع اقدامات همگام با وزارت کشور در این خصوص است و آماده  اجرای هرگونه دستورالعمل صادر شده  در این زمینه است.

وی گفت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی گیلان اقدامات بهداشتی لازم و پیشگیرانه را برای مراقبت و آزمایشات از ورزشکاران حاضر در مسابقات بین اللمللی وزنه برداری انجام داده است.

 چه کسی پاسخ نگرانی مردم را می‌دهد؟

با این حال شهروندان گیلانی از ورود هر نوع مسافری از کشور چین به کشور ابراز نگرانی شدید می‌کنند. با اینکه سعید نمکی وزیر بهداشت، خواستار ممانعت از ورود مسافران چینی به کشور شده بود اما آمارهای پروازهای یک شرکت هواپیمایی در کشور نشان از پرواز از شهرهای کشور چین به مقصد تهران دارد. در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا پروازهای رفت و برگشت خود به چین را لغو کرده اند.

شهروندان: بیماری آنفولانزا را که هر سال تکرار می‌شود را نمی‌توانیم مدیریت و کنترل کنیم در صورت شیوع کرونا چه تمهیداتی انجام می شود؟ درست است که باید به مجموعه‌‌ی دولت و علوم پزشکی اعتماد کرد ولی اگر یک مورد اتفاقی بین ورزشکاران وجود داشته باشد، دامنه‌ی آن متوجه‌ی کل شهروندان گیلان و کشور می شود. این دیگر خطای انسانی نیست  و در واقع با آگاهی کامل انجام شده است.

«مهبد راهپیما» یکی از شهروندان رشت با ابراز نگرانی از ورود مسافرانی از کشور چین، به مرور گفت: مسوولین با طیب خاطر می‌گویند جای هیچ نگرانی وجود ندارد اما این ویروس تا کشورهای اروپا و آمریکا هم رفته است و با توجه به وجود مبتلایان در کشورهای همجوار هیچ بعید نیست که در کشور ما هم مشاهده شود. چنانچه چند مورد مشکوک در ایران هم هستند که فعلا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری شده اند. با این حال انگار مسوولین به فکر برگزاری مسابقات و کسب افتخارات خود هستند و جان مردم اهمیتی برایشان ندارد. واقعا کدام ورزشکار حاضر می شود با چینی‌ها مسابقه بدهد؟

«رضا عبادی» هم شهروند دیگری است که گفته است: موضوع این است که این بیماران با چه روش و مکانیزمی بستری یا درمان می شوند؟ چقدر بیمارستان ها و کادر پزشکی ما آموزش دیده‌اند؟ چطور مشکوک بودنشان به بیماری تشخیص داده می شود؟ همینجا ما بیماری آنفولانزا را که هر سال تکرار می‌شود را نمی‌توانیم مدیریت و کنترل کنیم. درست است که باید به مجموعه‌‌ی دولت و علوم پزشکی اعتماد کرد ولی اگر یک مورد اتفاقی بین ورزشکاران وجود داشته باشد، دامنه‌ی آن متوجه‌ی کل شهروندان گیلان و کشور می شود. این دیگر خطای انسانی نیست  و در واقع با آگاهی کامل انجام شده است. آنوقت کدام مدیرکل و وزیر اقدام به پاسخگویی خواهند کرد؟ جز ابراز تاسف بی فایده.

گفتنی است نماد پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی وزنه ‌برداری جام فجر گرامیداشت جهان‌ پهلوان نامجو با هدف حمایت از گونه در معرض خطر انقراض « فوک کاسپین» انتخاب شده است.

رقابت های وزنه برداری بین المللی جام نامجو کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ ژاپن از روز ۱۳ بهمن ماه سال جاری (فردا)در مجموعه ورزشی شش هزار نفره شهدای رشت آغاز و به مدت سه روز نیز ادامه خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.