ضربه موازی کاری بر رودخانه ها و پسماند گیلان

انتقاد رییس سازمان برنامه و بودجه استان از نبود مدیریت واحد در حوزه پسماند

0 482

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان حل مشکل پسماند و رودخانه های رشت را نبود مدیریت واحد دراستان بیان کرد.

به گزارش مرور، ” کیوان محمدی” افزود: مشکلات رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و پسماند نه تنها بودجه بلکه به نداشتن مدیریت واحد برمی‌گردد.

وی افزود: این سازمان برنامه‌های استراتژیک استان را درقالب برنامه‌های توسعه و آمایش سرزمین مدون می‌کند و برنامه‌ریزی عملیاتی توسط دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود. درحل مسئله پسماند نیز مدیریت اجرا برعهده متولی است و وظیفه سازمان مدیریت استان فقط برجنبه نظارتی درچارچوب طرح آمایش خواهد بود.
ازدو رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت بعنوان ارزشمندترین سرمایه‌ های استان گیلان یاد می‌شود اما این دو رود سالهاست گرفتار فاضلاب شهری، بیمارستانی و صنعتی هستند و همواره ازسوی دستگاههای اجرایی استان به دلیل موازی کاری و نبود برنامه مدون مدیریتی مورد تعدی و بی توجهی قرار می گیرند.
تداخل برنامه های دستگاههای اجرایی از جمله آب منطقه ای، آبفا، محیط زیست در کنارمدیریت شهری موجب شده عملا بودجه ملی و اعتبارات استانی اختصاص داده شده برای احیا و ساماندهی این دورودخانه و معضل پسماند استان هیچگاه به سامان نرسد.
با توجه به اینکه آب رودخانه های زرجوب و گوهر رود مملو ازآلاینده های صنعتی و شیمیایی بوده و به دریای خزرمی‌ریزد، چالش‌ های جدی زیست ‌محیطی و تخریب محیط‌ زیست و پیامدهای ناگواری را برای استان به دنبال داشته است. لذا تعیین مدیریت واحد و یکپارچه و تدوین راهکارهای اساسی برای جلوگیری از ورود هر چه بیشترآلاینده ها به دریای خزر ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.