فرماندار انزلی: خجالت آور است

برگشت اعتبار احیای تالاب انزلی؛

0 193

فرماندار انزلی از برگشت اعتبار احیای تالاب انزلی خبر داد و گفت: برگشت این اعتبار به دلیلی ترک فعل دستگاههای ذیربط خجالت آور است.

«محمد پورخوش سعادت» فرماندار شهرستان بندرانزلی طی نامه‌ای به مقامات استانی و کشوری از نحوه عملکرد مدیران کل محیط زیست گیلان انتقاد کرد و خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی و اقدام فوری به این موضوع شد.

وی با بیان اینکه تالاب بین المللی بندرانزلی نفس‌های آخر را می‌کشد اظهار کرد: محیط زیست گیلان برای احیاء محیط‌های طبیعی اقدام خاصی انجام نمی‌دهد و‌اندک پروژه‌های در حال اجرا هم بدلیل سوء مدیریت بحال خود رها شده است.

پور خوش سعادت با تأکید بر وظایف ذاتی سازمان حفاظت از محیط زیست در راستای حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و ترمیم اثرات سوء گذشته در محیط زیست و همچنین ممانعت از آلودگی و تخریب محیط زیست، اضافه کرد: متأسفانه عدم انجام وظایف قانونی در این خصوص توسط محیط زیست گیلان در ده سال گذشته، صدمات جبران ناپذیری را به محیط زیست استان وارد کرده است که وضعیت تالاب انزلی، تالاب امیرکلایه، تالاب استیل و غیره از جمله این موارد است.

فرماندار انزلی با اشاره به مواردی همچون عدم توانایی در جمع آوری گیاه مهاجم سنبل آبی که سطح رودخانه‌ها و تالاب‌های گیلان، عدم کنترل و حذف نی‌های تالابی مازاد، عدم احیاء و احداث تله‌های رسوب گیر، عدم بازگشایی آبراهه‌های تالاب انزلی، عدم جمع آوری زباله‌های شناور در تالاب و خط ساحلی، عدم ارائه راهکار جهت جلوگیری از پایین رفتن تراز آب تالاب، بلاتکلیف بودن وضعیت تحویل و بهره برداری از‌اندک پروژه‌های بوم گردی و.. اشاره کرد افزود: اگر در اسرع وقت مشکل تالاب این شهرستان مرتفع نشود،‌اندک احیاء تالاب انزلی برای همیشه از بین خواهد رفت و سازمان حفاظت از محیط زیست مسؤول خسارت جبران ناپذیر نابودی تالاب انزلی و اقتصاد منطقه خواهد بود.

لازم به ذکر است: پیش از این برای احیای تالاب انزلی جلسات و راه‌حل‌های متعددی برگزار و به‌صورت پایلوت اجرا شد. طی ۱۰ سال گذشته، احیای تالاب با روش بایوجمی که یکی از پر چالش‌ترین این طرح‌ها بود با شکست مواجه شد.

 در این طرح قرار بود یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اضافه کردن اکسید تیتانیوم بستر تالاب را از رسوبات انباشته برداشت کند. این پروژه در ابتدا به شکل آزمایشی در ۵۰ هکتار از تالاب انزلی اجرا شد که در ادامه با مخالفت تشکل‌های زیست‌محیطی و دادستان انزلی متوقف شد.

سال ۱۴۰۰ نیز محیط زیست گیلان از اختصاص بودجه ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومانی احیای تالاب انزلی در راستای پیگیری سند۷ ساله این تالاب خبر داده بود که به گفته استاندار گیلان تا سال ۱۴۰۱ فقط ۱۰ میلیارد تومان از این مبلغ اختصاص یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.