فقط ۵ هزار ۷۰۰ تن برنج خریداری شده است

با وجود دپو بیش از 100 هزار تن برنج مازاد در استان؛

0 195

مدیر تعاون روستایی گیلان از خرید بالغ بر پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج مازاد کشاورزان به صورت حمایتی – توافقی خبرداد.

در حالیکه انتظار می‌رفت بعد از گذشت دوماه از اعلام خرید تضمینی برنج سال گذشته از سوی دولت، بیش از نیمی از برنج مازاد کشاورزان گیلانی خریداری شود؛ مدیر تعاون روستایی خبرداد: تاکنون پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج مازاد کشاورزان به صورت حمایتی – توافقی توسط اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان خریداری شده‌است. این درحالیست که بنا بر اعلام جهاد کشاورزی گیلان بیش از ۱۰۰ هزار تن برنج مازاد در انبارهای گیلان موجود است.

«کیوان حسن‌پور» با اشاره به اینکه خرید برنج مازاد کیفی و پرمحصول کشاورزان استان از اواخر ماه گذشته از سوی اتحادیه تعاونی روستایی استان آغاز شده اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها تاکنون بیش از ۴۱۰ تن برنج پرمحصول از مناطق غرب، شرق و مرکز استان با قرارداد شرکت خدمات بازرگانی دولتی از کشاورزان با نرخ هر کیلو رقم شیرودی ۴۰۵ هزار ریال و فجر ۴۶۰ هزار ریال خریداری و به اداره کل غله استان تحویل شده است.

مدیرتعاون روستایی گیلان افزود: حدود هزار و ۱۰۰ تن انواع برنج پر محصول مازاد کشاورزان استان نیز خارج از قرارداد شرکت بازرگانی دولتی توسط اتحادیه‌های تعاون روستایی به صورت مستقیم به قیمت ۴۰۰ تا ۴۱۰ هزار ریال خریداری شد.

وی با اشاره به خرید برنج محلی هاشمی از سوی اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان تأکید کرد: تاکنون چهار هزار و ۲۰۰ تن محصول کیفی مازاد برنجکاران استان با قیمت ۷۱۰ تا ۷۳۰هزار ریال خریداری شده‌است. خرید برنج مازاد کشاورزان از نوع هاشمی با این قیمت با توجه به هزینه تمام شده برای کشاورز راضی کننده نیست اما چاره‌ای هم نداریم.

لازم به ذکر است: ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری جزو رقم‌‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو انواع پرمحصول برنج گیلان است که در برنامه خرید تضمینی دولت، سهم کمتری برای خرید ارقام محلی در نظر گرفته شده است. این درحالیست که بیشتر سطوح زیر کشت شالیزارهای استان به ارقام محلی اختصاص دارد و رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

به گفته جهاد کشاورزی استان؛ بیشتر برنج مازاد سال گذشته که در انبارهای کارخانجات برنج کوبی استان دپو شده شامل ارقام محلی و کیفی هاشمی و صدری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.