قیمت بذر نشاء کاهش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد؛

0 147

همزمان با شروع فصل نشا در گیلان رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از کاهش قیمت بذر نشا خبر داد و گفت:در راستای حمایت از تولیدکننده قیمت هر کیلو بذر را از ۷۰ هزار تومان در سال گذشته به هر کیلو ۴۸ هزار تومان در سال جاری رساندیم.

«صالح محمدی» در آیین نشاء مکانیزه که با حضور استاندار گیلان در رودسر برگزار شد، اظهار کرد: در راستای حمایت از تولیدکننده قیمت هر کیلو بذر را از ۷۰ هزار تومان در سال گذشته به هر کیلو ۴۸ هزار تومان در سال جاری رساندیم.

صالح محمدی با بیان اینکه ۱۵۳ واحد بانک نشا در گیلان داریم که ۲۷ واحد آن در شهرستان رودسر فعالیت دارد، گفت: بذری که در این بانک‌ها کشت می‌شود ۹۸ درصد خلوص فیزیکی دارد و با بذر جویی که کشاورز می‌کارد، تفاوت دارد؛

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در مرحله اولیه ۱۴۵۰ تن بذر را بوجار کردیم که میزان استاندارد آن ۱۱۰۰ تن بود، امسال هم بالغ بر ۲۵۰۰ تن را در برنامه داریم.

لازم به ذکر است؛ روزگذشته موسسه تحقیقات برنج کشور اعلام کرد: این موسسه، ۴ رقم جدید برنج برای فصل زراعی ۱۴۰۳ معرفی کرده است. این ارقام در سال زراعی جدید در مزارع کشاورزان در استان‌های گیلان و مازندران کشت می‌شوند. ارقام جدید برنج به نام‌های طارم مازند، توکا، هستی و امید نامگذاری شده اند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول شالیزارهای گیلان هستند. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.

با این حال واردات بی رویه برنج، افزایش های هزینه های کشت و عدم فروش شلتوک و برنج سفید همچنان از مهمترین نگرانی کشاورزان در شروع فصل کاشت است و وعده های مسولان و نمایندگان در جلوگیری از واردات بی رویه برنج در فصل برداشت عملی نشده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.