ذخیره آب سد سفیدرود ۵ درصد کاهش یافت

یک خبر نگران کننده همزمان با شروع فصل نشا؛

0 152

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد سفیدرود در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده است.

در حالیکه در بسیاری از مناطق استان کشاورزان خزانه گیری و نشا برنج را آغاز کرده اند این خبر از همین حالا موجب نگرانی شالیکاران در تامین آب مورد نیاز اراضی برنج شده است .

مدیرعامل آب منطقه ای استان از کاهش ذخایر آب در مهمترین مخزن ذخیره آب و شبکه آبیاری استان خبر داده است. این درحالیست که بارشهای هفته ابتدایی سال جدید نیز نتوانسته ظرفیت ذخایر منابع آبی را افزایش دهد.

«وحید خرّمی» مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفت: ذخیره فعلی آب در مخزن سد سفیدرود ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۵ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین از کاهش ۵۰ درصدی ذخیره آب پشت سد در بازه زمانی ۲۰ سال به دلیل کاهش تدریجی میزان بارش‌ها خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته که میزان بارش برف و باران وضعیت مطلوبی داشت، در این موقع از سال، بیش از هزار مترمکعب آب در مخزن سد سفیدرود ذخیره شده بود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفت: از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های گیلان، ۷۰ درصد یعنی ۱۷۲ هزار هکتار مستقیم آبخور سد سفیدرود هستند.

وحید خرمی از وجود ۹ هزار هکتار آب بندان در استان خبر داد و افزود: این آب بندان‌ها که به عنوان یک منبع کمکی برای تامین آب در فصل کشاورزی استفاده می‌شوند، هم اکنون آبگیری شده و برای آبیاری شالیزار‌ها آماده شده‌اند.

لازم به ذکر است: کاهش ذخایر آبی در سد سفید رود فقط مختص به گیلان نیست و بر اساس آمارهای وزارت نیرو از آخرین وضعیت سدهای مهم کشور در حال حاضر حجم آب پنج سد به ۱۰۰ درصد رسیده و هشت سد کمتر از ۵۲۰ درصد آب دارند.

طبق این آمار، میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه) تا ۱۸ فروردین ماه معادل ۲۰.۹۳ میلیارد متر مکعب بود که در قیاس با سالهای گذشته که عددی معادل ۲۳.۲۵ میلیارد متر مکعب بوده ۱۰ درصد کاهش داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.