لطفا یک استاندار مقتدر برای گیلان انتخاب کنید

0 797

در کشورما تاکنون روال بر این بوده که بعد از تغییر دولت‌ها که منجر به ایجاد کابینه‌ی جدید و تغییر مدیران قبلی  منجر شود و به ‌مرور اکثر استانداران هم  تغییر پیدا کنند.

به‌نظر می‌رسد بعد از مراسم  تنفیذ و شروع به کار دولت دولت جدید، تغییر استانداران نیز  انجام شود؛ برای نمونه در گیلان خبرها حاکی از آن بوده که از مدت‌ها قبل  چهره‌های زیادی برای رسیدن به میز استانداری درحال رایزنی هستند  .

علاوه بر این پیش بینی می‌شود در استان گیلان این تغییر زودتر انجام شود چراکه نارضایتی مردم گیلان  فارغ از هر جناح و گرایشی  نسبت به مدیریت استان بسیار زیاد است و عملا ضعف و فشل‌شدن بسیاری از دستگاه‌ها و مدیریت کلان در استان مشهود است. همچنین   بسیاری از کارشناسان و همچنین مدیران و اصحاب رسانه  به حق  از مدیریت استان در طول این سال‌ها خصوصا از زمان وقوع بیماری کرونا انتقاد و گله  دارند .

از  چگونگی به مسند نشستن استاندار گیلان و حمایت استاندار سابق از او و جفای برخی از تصمیم‌گیران و تاثیرگذاران عالی کشور و افراد و جریاناتی که سهمی در این انتخاب داشتند اینک می گذریم، اما وقتی فردی با کمترین پیشینه و رزومه از بخشداری یکی از استان‌های کوچک کشور  به مسند استانداری گیلان می‌رسد آیا  نباید  شاهد چنین اوضاع مدیریتی در استان باشیم؟

لازم به یادآوری است متاسفانه در کشورمان در اکثر مواقع  مدیران بالادستی ضعیف هیچ وقت به دنبال چهره‌های قوی‌تر و با کفایت‌تر از خود نیستند و به افرادی ضعیف‌تر از  حد خود  قانع می‌شوند؛ موضوعی که در استان گیلان به جزء موارد محدودی همیشه چنین بوده است.

از طرفی نباید فراموش کرد که وقتی وزیر کشور یک دولت، آقای رحمانی فضلی می‌شود و قاعدتا هیچ خط و ربطی با حامیان اولیه دولت ندارد، حتما شاهد  انتخاب چنین مدیرانی در راس استان‌ها هستیم. ضمن اینکه این فقط مختص به  این دولت نبوده و در دولت‌های مختلف برای نمونه در دو دولت آقای احمدی نژاد نیز به وفور دیده بودیم.

به‌هرحال این ضعف در مدیریت  استان گیلان که با انتصاب برخی ازمدیران ناکارآمد و فرصت‌طلب نیز همراه شد، مشکلاتی برای مردم پدید آورد که از زمان شیوع بیماری کرونا  بیشتر نمایان شد.

با اینکه از شروع این بیماری در استان گیلان جناب آقای نوبخت در سازمان برنامه‌وبودجه نگاه مثبت و ویژه‌ای به استان گیلان  داشت اما به‌نظر می‌رسد آن کمک‌ها هم در عمل به دلیل ضعف مدیریت استان گیلان در به‌کارگیری آن، تاثیر چندانی برای مقابله با این  بیماری  نداشته است.

مدت‌ها است از سوی  کارشناسان مختلف به مسئولین استان  اعلام می‌شود که به جهت جلوگیری از بحرانی‌شدن کرونا  از ورود مسافران به استان گیلان خصوصا در تعطیلات جلوگیری شود اما در عمل هیچ توجهی به این هشدارهای کارشناسان ودلسوزان نشد.

 در تمام این مدت مسئولین استان تنها براساس مصوباتشان اعلام می‌کردند که   ورود خودروها به استان ممنوع است اما در عمل آن چه  مشاهده می‌شد خیل خودروهای مسافرانی بود که در استان گیلان در حال عبور و مرور بودند.

متاسفانه این بی تدبیری‌ها و ضعف مدیریت  در استان  باعث شد که گیلان بار دیگر در معرض بحران کرونا قرار گرفته و تعداد بستری ها به‌طور چشمگیری در بیمارستان‌ها افزایش پیدا کند. شرایطی که باعث نایاب‌شدن تخت برای بیماران شده است.

بی‌توجهی مسئولین که با عدم رعایت برخی از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز همراه شده، منجر به افزایش بیماران کرونایی و در ادامه افزایش تعداد فوت‌شدگان شد. از طرفی عدم توجه مسئولین و استاندار گیلان به تذکرات و پیشنهادهای کارشناسان و دلسوزان کادر درمان و حتی اصحاب رسانه باعث شد برخلاف رویه‌ی معمول انجمن پزشکان عمومی در نامه‌ای از دادستان استان گیلان تقاضای کمک کند. نامه‌ای که در آن به‌وضوح ذکر شده بود که استاندار جوابی به نامه‌ی این انجمن نداده است.

 به‌نظر می‌رسد وقتی مسئولین اجرایی و شخص اول استان توجهی به تذکرات و پیشنهادات ندارند، انجمن پزشکان عمومی نیز مجبور شده است از دستگاه قضایی تقاضای کمک کند. این موضوع نشانه‌ی ضعف و ناکارآمدی و مسئولین اجرایی در استان گیلان است که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت.

با وجود شرایط بحرانی استان حتی از نمایندگان استان گیلان و خصوصا نمایندگان مرکز آن یعنی شهر رشت نیز خبری نشد. نمایندگانی که از ضعیف‌ترین نمایندگان استان در طول سال‌های گذشته بوده‌اند و نمی‌توان انتظار زیادی نیز از آن‌ها داشت تا بتوانند به حل این بحران کمکی کنند.

این روزها کمبود برخی از داروهای اساسی و سردرگمی و عدم برنامه‌ریزی مناسب در تزریق واکسن سبب ازدحام بیش از حد مردم در مراکز واکسیناسیون شده است؛ یکی دیگر از دغدغه‌ها و نگرانی این روزهای مردم گیلان که زندگی را برای آن‌ها سخت کرده است. کاش مسئولین استان و شخص استاندار گیلان که شاید روزهای پایانی مسئولیت خود را در گیلان سپری می کند، نسبت به مسئولیت خود حساسیت لازم و توجه ویژه‌ای داشته باشند تا استان گیلان  و مردمش بیش از این مورد صدمه و آسیب ناشی از بی‌مدیریتی قرار نگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.