لوله گذاری آبهای سطحی؛پروژه ای که تمام نمی شود

0 572

همزمان با شروع پاییز و بارشهای پیش رو، ازهم اکنون آبگرفتگی معابر و خیابانهای رشت موجب نگرانی شهروندان رشتی شده است. این درحالیست که چند سالی از شروع اجرای طرح لوله گذاری جمع آوری آبهای سطحی در رشت می‌گذرد وهمچنان با کوچکترین بارشها، خیابانهای رشت به ونیز تبدیل شده و این نعمت تبدیل به نقمت شهروندان می‌شود.

شبکه‌ی فاضلاب شهری رشت، یک شبکه‌ی کهنه و فرسوده‌ی ۷۰۰ کیلومتری است که عدم لایروبی و متصل نشدن لوله گذاریهای جدید به شبکه، منجربه وقوع آبگرفتگی در سطح شهر می‌شود. اماعمده‌ترین دلیل تشدید آبگرفتگی در رشت، تخریب وعدم بازسازی کامل سیستم فاضلاب سنتی موجود به جهت اجرای سیستم فاضلاب مدرن از سوی شرکت آب و فاضلاب و اجرای طرح جمع آوری آبهای سطحی توسط شهرداری رشت بوده است. این درحالیست که شهروندان رشتی قریب به دو دهه چشم انتظار اتمام اجرای لوله گذاری فاضلاب تحت عنوان پروژه‌ی بانک جهانی بودند اما درنهایت ۱۰درصد این پروژه درخط بهره برداری قرار گرفت وعملا این پروژه چیزی جز کنده کاری و استمرار آبگرفتگی در پس هربارش برای شهر رشت به دنبال نداشت.

درعین حال معاونت عمرانی استانداری گیلان درسال ۱۳۹۳ ازاجرای مطالعات طرح جمع آوری آب‌های سطحی درسه فاز از قبیل لوله گذاری سطح شهر، ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود و احداث سدهای تاخیری در رشت خبر داده و گفته بود: درفاز اول این طرح ۱۰ نقطه‌ی بحرانی رشت و در فاز دوم ۱۱ نقطه لوله گذاری می‌شود. با انجام این طرحها و لایروبی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکل آبگرفتکی شهر رشت رفع خواهد شد. وعده‌ای که علیرغم لوله گذاری‌های صورت گرفته تا کنون عملیاتی نشده است.

درحالیکه مدیریت شهری رشت طی دو دوره‌ی شورای چهارم و پنجم برای اجرای پروژه لوله گذاری آبهای سطحی، بودجه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفت اما بیش از ۳ سال از اجرای لوله گذاری دربلوار قلی پور رشت و خیابان معلم می‌گذرد. پروژه‌ای که به دلیل نبود ثبات درمدیریت شهری به مدت طولانی رها شده بود و اعتراضات زیادی را در پی داشت. امروزسرپرست شهرداری رشت از اتمام پروژه جمع آوری آب‌های سطحی بلوار شهید قلی پور در سریع‌ترین زمان ممکن خبر داد.

«ناصرعطایی» افزود: قرارداد پروژه‌‌ی جمع آوری آب‌های سطحی بلوار شهید قلی پور مربوط به سال ۹۷ است که به علت برخی مشکلات فنی و نوسانات بازار کمی دراجرای آن تأخیر افتاد ولی خوشبختانه با برنامه ریزی صورت گرفته با پیمانکار پروژه و تأمین منابع مالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته پروژه جمع آوری آب‌های سطحی به صورت جزیره‌ای اجرا می‌شد بیان کرد: شهرداری رشت در سال ۹۵ طرح جامع مطالعات پروژه جمع آوری آب‌های سطحی را در دستور کار قرار داد. تاکنون ۲۵۰ مترفاز اول لوله گذاری پروژه جمع آوری آب‌های سطحی بلوار شهید قلی پور انجام شده و اجرای ۳۸۰ متر لوله گذاری فاز دوم نیز در سریع‌ترین زمان ممکن در شرایط آب و هوایی مناسب انجام می‌شود. این لوله گذاری براساس طرح جامع مطالعات و تخصیص بودجه اجرا می‌شود.

گفتنی است سال گذشته «علی بهارمست» معاون عمران و امور زیربنایی شهرداری با بیان اینکه ۳ کیلومتر از پروژه‌ی هدایت آب‌های سطحی درمحدوده‌ی پستک و محله علی‌آباد و رشتیان رسیده، کل هزینه‌های صرف شده در پروژه‌ی هدایت آب‌های سطحی سال ۹۷ را ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اجرای پروژه‌ی بلوار قلی‌پور به معلم نیز به طول ۲ کیلومتر و هزینه‌کرد ۳۱ میلیارد ریال نیز کامل اجرا نشده است.

همچنین مناطق مختلفی در رشت از جمله بلوار معلم، بلوارشهید قلی‌پور، روبه‌روی بیمارستان پارس، شهرک فجر و لاکان همه ساله در پاییز و زمستان با آبگرفتگی‌های شدیدی مواجه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.