ماهیان خاویاری گیلان در معرض انقراض

0 1,261

در حالیکه در سالهای اخیر از سوی جهاد کشاورزی  و شیلات گفته شده این استان در حوزه‌ی اجرای طرح ملی پرورش ماهیان خاویاری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و طبق آمارها عملکرد گیلان در مورد اجرای این مصوبه از سایر استان‌های شمالی کشور بهتر بوده اما امروز خبر رسیده حیات ماهیان خاویاری گیلان از جمله اوزن برون در معرض خطر قرار دارد.

یکی از ظرفیت‌های گیلان برای رونق و توسعه اقتصاد بومی، تولید در بخش شیلات است. به طوری که در حال حاضر یکی از سیاست‌های دولت، توسعه تولید ماهیان مختلف و استحصال خاویار است. طبق آمارها سالانه ۳۱۰۰ کیلوگرم خاویار در سطح کشور تولید می‌شود و سال گذشته نیز ۱۱ مرکز فعال در عرصه پرورش ماهیان خاویاری در نقاط مختلف استان گیلان راه‌اندازی شده‌‌‌ است. اما این اقدامات منجر به حفظ و حیات گونه های ماهیان خاویاری در استان نشده است و همچنان دامهای غیرمجاز صیادان در رودخانه ها ، ذخایر این گونه ماهی را در استان تهدید می‌کند.

درهمین رابطه « ابراهیم غلامی» رئیس اداره پارک ملی بوجاق گفت: عوامل متعددی از جمله تخریب زیستگاه، افزایش آلودگی آب‌، صید غیرمجاز و عوامل دیگر، زندگی ماهیان خاویاری را به مرز انقراض نزدیک کرده است.

غلامی با تاکید برممنوعیت صید ماهیان خاویاری درهمه‌ی فصول سال، گفت: از آنجا که یافتن مولد ماهیان خاویاری در دریای خزر بسیار دشوار است و ذخایر آن نیز در خطر قرار گرفته، یگان های حفاظت در راستای حفظ این ذخایر ارزشمند تمام توان خود را بکار می‌گیرند. امروز نیز مامورین یگان حفاظت پارک ملی بوجاق در حین جمع آوری دام‌های غیر مجاز از رودخانه سپیدرود، موفق به نجات و رهاسازی بچه‌ماهی های ازون برون شدند.

گفتنی است دریای خزر از بزرگترین منابع ماهیان خاویاری از قبیل فیل‌ماهی و اوزون‌برون محسوب می‌شود. اوزون‌بُرون با نام علمی (Acipenser stellatus) یکی از گونه‌های ماهیان خاویاری ارزشمند دریای خزر است که خاویار آن از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

گیلان ۴۷ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارد. بیش از یک ‌سوم استحصال خاویار پرورشی از مزارع تالش واقع در غرب گیلان انجام می‌شود. گیلان با تولید سالانه‌ی یک تن خاویار و ۴۵۰ تن گوشت ماهی، پیشگام در تولید خاویار کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.