مشاهده گیاه مهاجم غیر بومی در سواحل شمال

0 974

هجوم گونه‌های غیربومی به اکوسیستم های طبیعی گیلان یکی از بزرگ‌ ترین تهدیدات علیه تنوع زیستی این استان بوده است.

در سالهای اخیر چند گونه حیوانی و گیاهی مهاجم به گیلان وارد شده و رشد پیدا کردند، از راکن، سنبل آبی و ماهی تیلا پیلا در محیطهای آبی گرفته تا میمون رزوس در جنگل‌های سیاهکل که به تدریج با رها شدن در طبیعت استان به گونه بومی تبدیل و چرخه طبیعی گونه های بومی را مختل کردند.

بعد ازاینکه گیاه سنبل آبی بسیاری از آبندانها و تالاب های استان را به محاصره خود درآورد، اکنون به گفته «حسین آخانی» استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران، از یک گونه تاجریز برگ نقره ای با نام علمی (Solanum elaeagnifolium) مهاجم آمریکایی که بومی ایالات کانزاس تا لویسیانا تا مرز مکزیک است نام برده که  پوشش گیاهی سواحل شمال کشور را به اشغال خود درآورده است.

آخانی در توضیحات بیشتری در خصوص این گونه گیاهی مهاجم به مرور افزود: محیط های ساحلی و ماسه ای سواحل شمالی کشور از جمله گیلان در معرض گسترش این گیاه خاردار قرار دارند.

 وی اضافه کرد: با نفوذ و گسترش این گیاه، بسیاری از گیاهان خودرو وعلف بومی سواحل که به نوبه خود منحصر به فرد هستند عملا رویشگاه خود را از دست خواهند داد.

وی با بیان اینکه انتقال و جابجایی این گونه به درستی مشخص نیست گفت: باد و پرندگان  از عوامل انتقال دانه های این گیاه به سایر مناطق هستند. آنچه که تاکنون در بررسی ها به آن دست پیدا کردیم اینکه این گیاه غیر بومی زمان نسبتا طولانی وارد کشور شده و فرصت توسعه پیدا کرده است. پیش ازاین نیز یک گونه گیاهی دیگر وارد کشور شده بود که جمع  آوری آن به دلیل خارهای تیز و خطرناکی که دارد کمی سخت بوده و به راحتی توانسته خود را تکثیر کند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد این گیاه برای ادامه حیات خود به آب شور نیاز نداشته باشد ازاین رو در برخی مناطق به مزارع پنبه خسارت وارد کرده است. به دلیل اینکه گیاه فوق آبزی نیست برای کشت برنج تهدید محسوب نمی شود اما برای درختان جنگلی و مراتع به شدت تهدید کننده است و با انتقال توسط باد و پرندگان می تواند گونه های درختان بومی را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

این استاد دانشگاه خواستار ورود فوری سازمان جنگلها و سازمان محیط زیست برای کنترل و جلوگیری از پراکنش این گیاه غیر بومی سواحل شمالی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.