مشکل آب شرب لاهیجان وارد هفتمین روز خود شد

0 450

بیشتر از یک سال از افت فشارو کیفیت پایین آب شرب لاهیجان می گذرد و همچنان شهروندان لاهیجانی از وجود آب شرب کدر ، نامناسب و قطعی و افت فشار آب در رنج هستند.

مشکلات آب شرب درلاهیجان که از سال گذشته دراین شهر توریستی گیلان آغاز و تا کنون ادامه داشته، علیرغم اعلام شرکت آب و فاضلاب گیلان درتقویت فشار شبکه و رفع کدری  همچنان با کیفیت پایین به برخی از محلات و مناطق لاهیجان می رسد. در روزهای گذشته نیز شهروندان ساکن خیابان شهدا، آزادگان، جمهوری، خزر لاهیجان  روزهای بدون آب یا با آبی کدر و تیره رنگ را پشت سر گذاشتند. این درحالیست که این مشکل بدون اطلاع قبلی به شهروندان رخ داده و وارد هفتمین روز خود شده است. در روزهای گذشته  شرکت آبفای لاهیجان دراطلاعیه ای «تقویت فشار شبکه توزیع آب را موجب تلاطم و افزایش کدورت در برخی نقاط این شهر اعلام کرده و گفته تیم های عملیاتی امور آب و فاضلاب لاهیجان در در حال شستشوی شبکه‌ی توزیع آب این شهر هستند.» این اطلاعیه با عذرخواهی از شهروندان لاهیجانی از آنها خواسته با صبر و شکیبایی تا پایان عملیات شستو این شرکت را همراهی کنند. البته در این اطلاعیه ذکر نشده که شهروندان لاهیجانی تا چه زمانی باید صبور باشند تا آب سالم داشته باشند.

پیش از این نیز دراوایل خرداد امسال، شهروندان لاهیجان با قطعی چندین باره آب شهر درمناطق مختلف مواجه شدند. آب و فاضلاب استان گیلان دراین باره  ۲۵ اعلام کرده بود: برای تامین آب شرب پایدار و اتصال این ظرفیت به مدار بهره برداری به ناچار نیازمند توقف ۳۰ ساعت پمپاژ آب به شهرهای اطاقور، بندرکیاشهر، رودبنه، لاهیجان، لنگرود، شلمان، کومله، سیاهکل و آستانه‌ی اشرفیه از ۲۶خردادماه تا سه شنبه ۲۷ خردادماه هستیم . این شرکت تنها راه عبور از این وضعیت را در استفاده از مخزن ذخیره مناسب و البته مدیریت مصرف و صرفه جویی بیان کرده بود.این درحالیست که مناطق مختلف لاهیجان بیش از زمان اعلام شده  درانتظار برقراری آب شرب شدند. اما آبی که در لوله های شهری شهروندان لاهیجانی برقرار شد تیره رنگ و کدر بود.

درهمین رابطه پیشتر«سیدمحسن حسینی» رییس هیأت مدیره ومدیرعامل آبفای گیلان، جمعیت ثابت و شناور درسال های اخیر به خصوص در فصل تابستان، افزایش تراکم در مناطق درحال توسعه‌ی شهری و همچنین بروز حوادث پیش بینی نشده مانند شکستگی خطوط لوله یا قطع جریان برق در تأسیسات تأمین فشاررا موجب بروز مشکلات در آب شرب این شهرستان اعلام کرده و وعده داده بود: با تکمیل مدل دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در سال ۹۹ نیاز شهر لاهیجان به آب چاه های عمیق  رفع و کیفیت آب شرب این شهر را از مطلوب به مطلوبیت بالا ارتقاء پیدا می‌کند اما زمان اتمام پروژه ، شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان در راستای افزایش کیفیت آب شهر لاهیجان، به صورت مرتب و با برنامه مدون ضمن باز نمودن شیرهای تخلیه انتهای شبکه توزیع،  به شستشوی شبکه اقدام کرده و همچنین با افزایش ظرفیت تولید چاه های فلمن خط انتقال شرق گیلان طی هفته های اخیر، نیاز آبی مازاد شهرهای شرق استان از جمله شهر لاهیجان  را مرتفع می‌کند.

حسینی منابع تامین آب شرب این شهر را از دو منبع تصفیه خانه بزرگ آب گیلان و ۷ حلقه از چاه های عمیق شهرستان با نسبت ۷۰ به ۳۰ اعلام کرد و گفت: با اتصال و قرار گرفتن  فاز دوم تصفیه‌ی خانه سنگر در مدار بهره برداری و بهینه سازی آن،  آب پایدار درشهرها و روستاهای متاثردر بخش مرکزی وشرق گیلان  از این تصفیه خانه تا سال ۱۴۲۵ تامین شود. پایدار بودن مشکلات کیفیت و افت فشار آب شرب لاهیجان  درحالی همچنان ادامه دارد که فاز دوم این تصفیه خانه از تیرماه در مدار بهره برداری قرار گرفت.

گفتنی است قسمت اعظم آب شرب شهر لاهیجان از تصفیه خانه بزرگ آب گیلان واقع در سنگر تامین می شود. این تصفیه خانه آب شرب رشت، لاهیجان، انزلی، آستانه، سیاهکل و لنگرود را تامین می کند.

مناطق گلستانها ، بلوار امام رضا(ع)، میدان سردارجنگل ، میدان چای ، بازار میوه فروشان عاقلیه، خیابان جمهوری نبش کوچه هفتم، انتهای خیابان توحید نبش کمربندی، گلستان ۱۳ نبش کمربندی ، گلستان ۱۳ نبش بلوار امام رضا (ع) ، شهدا، آزادگان، ، خزر لاهیجان از سال  گذشته تا کنون با مشکلات آب شرب مواجه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.