بحران آب به روستاهای آستارا رسید

0 478

کم بارشی های بهار امسال در گیلان علاوه بر اینکه به بحران و تنش آبی بسیاری از روستاهای کوهستانی گیلان دامن زده است، دیگر شهرستانهای استان را که از آبهای سطحی و آب بندانها برای تامین آب استفاده می‌کنند و تابع بارشها و نزولات جوی هستند را تحت تاثیر کم آبی قرار داده است. شهرستان آستارا نیز از جمله این مناطق است که با بحران کم آبی مواجه شده است. امروز نماینده مردم آستارا در مجلس با انتقاد از ادامه‌ی تنش آبی در روستاهای شهرستان آستارا گفت: تنش آبی در بسیاری از روستاهای آستارا به بحران رسیده اما دولت به دلیل کمبود بودجه تمایلی به حل مشکل ندارد.

«غلامرضا مرحبا » به مرور اعلام کرد: در طول سال‌های گذشته سرمایه گذاری مناسبی برای آبرسانی به آستارا صورت نگرفته و بخشی از تأسیسات آب، بدون توجه به اصول پدافند غیرعامل راه‌اندازی شده اند. با توجه به کمبود اعتبارات دولتی مشارکت بخش خصوصی برای رفع قطعی و افت فشار آب در این شهرستان مرزنشین شمال کشور ضروری است.

وی افزود: تأسیسات آبرسانی تصفیه خانه بهارستان آستارا فرسوده شده و برای تأمین آب ناکافی است و در صورت تکمیل سد لاستیکی ملاهادی، بخش عمده‌ای از مشکل تنش آبی در این شهرستان برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره خشکی و کمی آبی آب‌های سطحی آستارا در فصل تابستان به سرمایه گذاری و برداشت از آب رودخانه ها تاکید کرد و افزود: برداشت آب از رودخانه چلوند، درحل مشکلات کم آبی روستاهای لوندویل و شونده‌کش کانرود تاثیر گذار بوده است.

مرحبا با بیان اینکه دولت به دلیل کمبود بودجه تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه حفر چاه عمیق تا تکمیل سد لاستیکی نشان نداده اضافه کرد: مذاکرات زیادی با سازمان برنامه، بودجه و شرکت آب و فاضلاب در خصوص حفر چاه انجام شده است.

درهمین رابطه «عباس صابر» فرماندار شهرستان آستارا نیز به مرور گفت: آستارا ازجمله شهرهای گیلان است که از آبهای سطحی و آب بندانها برای تامین آب استفاده می‌کند و تامین آب دراین شهرستان تابع بارشها و نزولات جوی است.

وی با تأکید: تلاش داریم از حداقل آبهای سطحی موجود در شهرستان استفاده کنیم . درحال حاضر شهرستان آستارا، ۱۱ آب بندان با ظرفیت ذخیره آبی ۲.۵ (دو ونیم) میلیون متر مکعب دارد که آب زراعی ۳۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری زیر کشت را تامین می‌کند.

فرماندار شهرستان مرزی آستارا به پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی سد لاستیکی ملاهادی این شهرستان نیزاشاره کرد و افزود: این سد لاستیکی که عملیات احداث آن از سال ۹۶ برروی رودخانه ملاهادی آغاز شده، حجم مخزن یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب دارد و با قدرت تنظیم آب سالیانه ۱۰ میلیون مترمکعب با هدف توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزاری به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار، آب شرب بیش از ۱۵ روستا و قسمتی از آب شرب شهر آستارا را تأمین می‌کند.

همچنین مدیر شرکت آب و فاضلاب آستارا در گفتگویی با ایرنا از اجرای عملیات لوله‌گذاری و آبرسانی برای تقویت فشار آب پنج هزار خانوار این شهر با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی خبرداد.

علی رضا ملکی نژاد افزود: این طرح در ۲ فاز با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است و با تکمیل آن، خانوارهای جنوب شهر به خصوص در فصول گرم با افت فشار یا قطعی آب مواجه نخواهند شد.

گفتنی است بر اساس آمارهای هواشناسی، میزان بارشهای شهرستان آستارا در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.