نگرانی شهردار از ۶ هزار واحد مسکونی نسقی در رشت

0 394

ادامه‌ی نسق سازی و عدم تصویب شیوه نامه‌ی املاک نسقی از سوی استانداری گیلان همچنان یکی از بزرگترین معضلات و چالش‌های مدیریت شهری رشت است. تذکرهای پی درپی اعضای شورای شهر رشت و تأکیدهای اخیر سید محمد احمدی شهردار رشت در خصوص تعیین تکلیف اراضی و املاک نسقی، این روزها شدت بیشتری به خود گرفته، معضلی که از سال‌های گذشته بارها از سوی مدیریت شهری رشت مطرح شده اما درعمل تنها در حرف و شعار باقی مانده و به نتیجه‌ای نرسیده است. این درحالیست که آذر ماه گذشته بود که مدیریت شهری رشت در نامه‌ای خطاب به استاندار گیلان خواستار تعیین تکلیف این شیوه نامه شده بودند.

درهمین رابطه امروز«جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان با انتقاد از نابسامانی ۶ هزار خانه نسقی در رشت گفت: تعداد زیادی از شهروندان در این خانه‌ها بدون آب، برق و گاز زندگی می‌کنند و خروجی جلسات مربوط به آنها نیز مشخص نیست و این خانواده‌ها دچار بحران هستند.

پیشتر نیز«سید محمد احمدی» شهردار رشت در دیدار با اهالی محله بیجارپس رشت، نسق‌سازی و وجود زمین‌های نسقی را از جمله چالش‌های موجود در این شهر عنوان کرده و گفته بود: هماهنگی‌هایی در این زمینه با دستگاه‌های ذیربط انجام شده و امیدواریم مشکلات این حوزه با تعامل چند جانبه حل و فصل شوند.

وی ادامه‌ی این معضل را زمینه ساز بروز اتفاقات ناگوار در آینده دانست و افزود: شهرداری رشت در صدد است تا معضل نسق‌سازی را در شهر مدیریت کند.

گفتنی است پیشتر شهرداری رشت از تشکیل پلیس ساختمان به منظور نظارت بیشتر در خصوص کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز شهری در رست خبر داده بود. بر این اساس اکیپ‌های پلیس ساختمان با حضور کارشناسان فنی در نواحی مختلف شهرداری بر روند ساخت و سازها نظارت می‌کنند.

معضل مساکن غیر رسمی و خانه های نسقی درهمه مناطق پنجگانه رشت دیده می‌شود.

نسق سازی ضمن اینکه به افزایش حاشیه نشینی و تشدید آسیبهای اجتما‎عی در رشت دامن زده است، دست شهرداری را از دریافت عوارض شهری و صدور پروانه ساخت کوتاه کرده است. از سوی دیگر، درساخت وسازهای نسقی مابین سازنده ملک و ماموران شهرداری، روابط مالی غیرقانونی دو طرف، شبهاتی را در افکار عمومی ایجاد کرده که هیچگونه ردپایی از آنها موجود نیست. از اینرو تصویب شیوه نامه املاک نسقی فرصتی برای شهرداری رشت در جهت درآمدزایی پایدار و قانونمند خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.