هجوم دوباره مگس‌ها به سراوان

1 545

دو سال از آخرین باری که اهالی سراوان رشت به دلیل عملکرد نادرست و کم کاری مسوولان مدیریت پسماند شهرداری و استان در ساماندهی دفن گاه زباله معترض شده و مانع از ورود خودروهای حمل زباله به این منطقه شدند گذشته است. حتی اکنون تابلوی روزشمار وعده‌ی مدیریت شهرداری مبنی بر احداث تصفیه خانه در ورودی سایت دفن زباله، بعد از صفر شدن  از آذر ماه گذشته خاموش شده، اما هنوز وعده های مدیران در ساماندهی سراوان رنگ اجرایی به خود نگرفته است.

حالا با گرم شدن هوا درمیانه‌ی خرداد ماه، بار دیگر بوی متعفن و گندیده‌ی زباله ها و هجوم دوباره مگس ها، آستانه‌ی تحمل اهالی سراوان را کم کرده و صدای اعتراض و گلایه اهالی سروان رشت به گوش می رسد. چنانکه به گفته‌ی یک منبع معتبر به مرور در اواسط اردیبهشت نیز تعدادی از اهالی با تجمع در ورودی سایت سراوان مانع از ورود ماشینها به سایت دفن زباله شدند که بلافاصله مدیریت پسماند شهرداری رشت با توزیع چسب و حشره کش به اهالی و وعده‌ی شن و ماسه پاشی بروی زباله ها به موضوع فیصله دادند.

به گفته این منبع آگاه به مرور، اهالی سراوان هیچگاه با معضل هجوم مگس ها در خرداد ماه مواجه نبودند اما در طی ۱۰ روز گذشته ، بار دیگر مگس ها زیاد شده اند و اهالی عاصی.

وی ادامه داد: در دی ماه سال گذشته بعد از حضور مسوولین در مسجد سراوان ، مقرر شده بود روزانه ۴۰ دستگاه کامیون شن و ماسه برای پوشش زباله به سراوان حمل شود اما با گذشت یک هفته این تعداد ماشین به ۲۰ دستگاه کاهش پیدا کرد و حالا چند ماهی است که روزانه فقط ۴ دستگاه شن و ماسه برای پوشش زباله وارد سایت سراوان می‌شود. مدیریت پسماند نیز کمبود شن وماسه در معادن را دلیل این کاهش بیان می‌کنند. این مساله موجب هجوم دوباره مگس ها به مناطق مسکونی سراوان شده است.

این منبع آگاه همچنین به تغییر مکان دفن زباله در سراوان نیز اشاره کرد و افزود: پیش ازاین زباله ها در بالادست سایت دفن می‌شدند اما اکنون در پایین دست و در نزدیکی مکان احداث تصفیه خانه شیرابه ، گودالی بدون حفاظ و عایق کاری حفر شده که محل تخلیه‌یَ زباله و انباشت شیرابه شده است. این شیرابه مستقیما به زمین و آبهای زیر زمینی نفوذ می کند.

وی افزود: مسوولان هر بار وعده‌ی جدیدی به اهالی می‌دهند. آخرین بار در زمستان گذشته اعلام کرده بودند تا ۳۱ فروردین سه برنامه‌ی و کار اصولی در خصوص مدیریت پسماند و زباله انجام می شود. راه اندازی خطوط جدید و افزایش ظرفیت کمپوست در کارخانه‌ی کود آلی لاکان ، تکمیل ساخت تصفیه خانه‌ی شیرابه و نصب زباله سوز که تاکنون هیچ کدام اجرایی نشده اند.

در حالیکه تلاشهای خبرنگار مرور جهت تماس با «محمد باقر بشردانش » مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت  درخصوص پاسخگویی به این موضوع به نتیجه نرسید اما امروز سایت روابط عمومی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت از بارگیری شن و ماسه به محل دفن زباله در سایت سروان خبر داده است.

به گزارش این سایت، اداره‌ی پشتیبانی سازمان عمران و بازآفرینی، روزانه اقدام به بارگیری و ارسال شن مخلوط به محل دفنگاه زباله سراوان اقدام می‌کند. این اقدام در راستای ایجاد یک لایه پوشش ضخیم بر روی زباله های سایت سراوان و جلوگیری از انتشار آلودگی و حشرات موذی، انجام می‌شود.

گفتنی است منطقه‌ی سراوان رشت در ۱۷ کیلومتری  رشت بیش از سه دهه است که روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود. دفن زباله به در سراوان رشت، منجر به انتشار بوی نامطبوع و وجود حشرات موذی در فصول گرم سال درمنطقه شده که هر ازچند گاهی اعتراض و گلایه‌ی مردم سراوان را به دنبال دارد. به طوری که در سال ۹۶ تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، با تجمع در مقابل درب ورودی محل انباشت زباله راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند.

1 نظر
  1. احمد می گوید

    شیرابه زباله وارد سیاه رود می شود که یکی از سرشاخه های زرجوب رشت است . این که زباله و پارکینگ و مصرف سرانه گاز و برق … در ایران معضل ملی است ، سنجه مناسب « هوش ملی » است !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.