ورود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز سینوفارم

گزارشی از یک واردات چراغ خاموش؛

0 430

روزنامه اعتماد/

ظرف ۶ روز گذشته، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از گمرک بین‌المللی امام خمینی، ترخیص و به وزارت بهداشت تحویل داده شد. این حجم بالای واکسن سینوفارم، در حالی وارد کشور شده که برخلاف ماه‌های گذشته، نه تنها هیچ یک از مسوولان وزارت بهداشت درباره آن اطلاع‌رسانی نکرده‌اند، دو روز قبل، از سوی وزارت بهداشت و به‌طور خاص، از زبان وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو اعلام و توسط معاون بهداشت وزارتخانه هم تایید شد که با هدف حمایت از تولید‌کنندگان داخلی و از آنجا که میزان تولید واکسن‌های ایرانی به رقم قابل قبولی رسیده، دیگر نیازی به واردات نیست و واکسن‌های تولید داخل، با اثربخشی مناسب می‌توانند نیاز واکسیناسیون و مصون‌سازی جمعیت را تامین کنند.

بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، روز یکشنبه در مراسم فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا اعلام کرد: «ما تاکنون ۴ نوع واکسن تولید و تایید کردیم و نورا پنجمین واکسن است. با توجه به اینکه انواع واکسن با پلتفرم‌های مختلف داریم تصور می‌شود که در آینده‌ای نزدیک نیاز به واردات نباشد. حمایت از واکسن‌های داخلی ادامه دارد، زیرا این موضوع یکی از مصوبات ستاد ملی کرونا است. تاکنون حدودا ۳۰ میلیون دوز واکسن ایرانی وارد عرصه خدمت شده و واکسن نورا نیز ظرف یک‌ماه آینده وارد بازار می‌شود. در مورد واکسن کمبودی در کشور وجود ندارد و تاکنون ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تامین کرده‌ایم و ذخایر واکسن‌مان به حدی است که مردم دیگر نگرانی در این زمینه ندارند.»

سکوت مبهم مسوولان وزارت بهداشت

 به دنبال این اعلام وزیر، بهرام دارایی؛ رییس سازمان غذا و دارو هم اعلام کرد که با توجه به حجم واکسن‌های تولید داخل، نیازی به واردات واکسن کرونا نیست. حالا نه تنها این حجم واکسن سینوفارم از چین وارد کشور شده، چند روز قبل وزیر امور خارجه ژاپن هم اعلام کرد که به زودی ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به ایران اهدا خواهد شد که البته این واکسن‌ها از سهمیه سبد کوواکس خواهد بود. حالا علاوه بر آنکه علت سکوت مسوولان وزارت بهداشت در مقابل واردات بیش از دو میلیون واکسن جدید، نامعلوم و مبهم است، مسوولان جمعیت هلال احمر هم که طی ۸ ماه با مجوز وزارت بهداشت، با واردات بیش از ۱۱۲ میلیون دوز واکسن سینوفارم از پکن و با کمک صلیب سرخ چین، به نوعی انحصار واردات این واکسن چینی را دراختیار داشتند، از واردات این محموله دو میلیونی بی‌اطلاعند.
این حجم بالای واکسن سینوفارم در حالی وارد کشور شده که آخرین محموله‌های واکسن وارداتی، روز ۲۵ آذر ماه به کشور رسید. مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی سابق گمرکات کشور، روز ۲۶ آذر ماه با گزارشی درباره جزییات ۸۷ محموله واکسن‌های کووید ۱۹ وارداتی اعلام کرد که از ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ تا ۲۵ آذر ۱۴۰۰، در مجموع ۸۷ محموله واکسن کووید ۱۹ به کشور وارد و از گمرک بین‌المللی امام خمینی ترخیص و به وزارت بهداشت تحویل شده است. طبق این گزارش، از مجموع واکسن‌های وارداتی در این بازه زمانی، ۱۳۱ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۴۹۸ دوز واکسن سینوفارم چینی، ۱۳ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۱۰ دوز واکسن آسترازنکا از مبدا چین، هلند، کره‌جنوبی، ایتالیا، چین، اتریش، لهستان، آلمان، ژاپن، روسیه، یونان و صربستان، یک میلیون و ۱۲۵ هزار دوز واکسن بهارات از مبدا هند و ۴ میلیون و ۹۱ هزار و ۲۰۰ دوز واکسن اسپوتنیک V از مبدا روسیه و صربستان وارد کشور شده که البته طبق اطلاع «اعتماد» ۱۰ میلیون دوز از واکسن‌های سینوفارم، تولید امارات و با برند «حیات وکس» و توسط بخش خصوصی وارد کشور شده بود که پس از اطلاع مسوولان جدید در وزارت بهداشت از برخی مشکلات مرتبط با این واکسن تحت لیسانس، تعداد باقی‌مانده واکسن‌های حیات وکس از مراکز واکسیناسیون جمع‌آوری شد.
حالا در حالی خبر از واردات واکسن‌های جدید می‌رسد که بنا به اعلام معاون فنی سابق امور گمرکی کشور، این حجم دو میلیون و ۴۰۰ هزار دوزی واکسن‌های سینوفارم، طی دو محموله و در ۶ روز گذشته وارد و ترخیص شده و بنابراین، تا امروز مجموع واکسن‌های وارداتی به ۱۵۲ میلیون و۵۰۸ هزار و ۳۰۸ دوز افزایش یافته است.  محمد قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با «اعتماد» از واردات محموله‌های جدید در حالی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که از اردیبهشت امسال، مجوز واردات عمده واکسن سینوفارم پکن به این نهاد امدادی داده شد و تا اوایل آبان ماه هم جمعیت هلال احمر با کمک صلیب سرخ چین موفق شد بیش از ۱۱۲ میلیون دوز واکسن سینوفارم وارد کند که به گفته قوسیان مقدم، قیمت هر دوز از این محموله حجیم هم به دلیل اینکه از طریق صلیب سرخ چین خریداری می‌شد، ارزان‌تر از قیمت فروش به سایر کشورهای جهان و حدود ۹ دلار بود. قوسیان مقدم، دیروز به «اعتماد» گفت که نه‌تنها جمعیت هلال احمر از واردات جدید واکسن‌های سینوفارم بی‌خبر است، طی هفته‌های گذشته هم نه دولت پیشنهاد جدیدی برای واردات واکسن به جمعیت هلال احمر داده و نه بحث جدیدی برای واردات مجدد مطرح بوده اما احتمال داد که آنچه در حال ورود است، باقی مانده خرید دولت از سبد کوواکس باشد که در این‌صورت، آنچه وارد می‌شود، باقی‌مانده تعهد ۶۰ میلیون دوزی کوواکس به ایران خواهد بود. این مقام مسوول در جمعیت هلال احمر پیش‌تر به «اعتماد» گفته بود که جمعیت هلال احمر بابت واردات ۱۱۲ میلیون دوز واکسن، ۸۰۰ میلیارد تومان بابت هزینه جانبی از دولت طلبکار است، چراکه ارز واکسن، صرفا مختص خرید واکسن بود درحالی که حمل، برچسب‌زنی، نگهداری و حتی ترابری واکسن‌ها هم هزینه بر بود که جمعیت هلال احمر از اعتبارات ستادی برای این ارقام هزینه کرد و البته تا امروز هم ریالی از بدهی دولت به جمعیت هلال احمر پرداخت و تسویه نشده است.

امیکرون، شتابان می‌تازد

طبق اعلام دیروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز ۱۳ تا ۱۴ دی ماه، ۱۷۰۶ مبتلای کرونا در کشور شناسایی شد و ۳۴ بیمار نیز فوت کردند. تا روز گذشته، مجموع مبتلایان کرونا در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۲۹۶ نفر و مجموع فوتی‌ها به ۱۳۱ هزار و ۷۳۶ نفر افزایش یافت.
خطر جدی حالا متوجه سرعت شیوع امیکرون در کشور است؛ طبق اعلام معاون درمان وزارت بهداشت تا ظهر روز دوشنبه، تعداد مبتلایان امیکرون در کشور به ۱۹۴ نفر رسیده بود اما غروب دوشنبه، رییس انستیتو پاستور اعلام کرد که تعداد مبتلایان این سویه، به ۲۴۴ نفر افزایش یافته است.
علیرضا بیگلری؛ رییس انستیتو پاستور ایران، شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبر هشدار داد: «در حال حاضر، ۳۰درصد از نمونه‌های منفی شده مشکوک به کرونا که به انستیتو پاستور می‌رسد، آنفلوآنزاست اما از هفته‌های آتی شاهد شیوع امیکرون در کشور خواهیم بود و احتمالا آمار بستری‌ها بالا خواهد رفت چون به دنبال افزایش موارد ابتلا، قطعا روند بستری‌ها نیز افزایش خواهد یافت. اگر پیش‌بینی کنیم روزانه ۱۰۰ هزار مبتلا به امیکرون داشته باشیم، حداقل ۵درصد این افراد بستری خواهند شد که در این صورت، سیستم بهداشت و درمان کشور تحت فشار مضاعف قرار خواهد گرفت.» هشدار درباره غلبه نگران‌کننده سویه امیکرون در حالی است که یک منبع آگاه هم در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت ویژگی سویه امیکرون، شیوع انفجاری است و بنابراین، افزایش چند ساعته تعداد مبتلایان این سویه از ۱۹۴ به ۲۴۴ نفر، چندان غریب نیست. این منبع آگاه یک نکته را هم خاطرنشان کرد: «اگر شاهدیم که در کشورهای اروپایی، موج انفجاری ابتلای امیکرون اتفاق افتاده به دلیل فاصله طولانی تکمیل واکسیناسیون با جهش امیکرون است. در این کشورها که امروز روزانه ۷۰ الی ۱۰۰ هزار مبتلای سویه جدید دارند، یک سال قبل، واکسیناسیون آغاز شده بود. در فاصله طولانی بین واکسیناسیون و جهش امیکرون، سطح آنتی‌بادی افراد کاهش پیدا کرده بود و به همین دلیل حالا با آمار ابتلای روزانه ۱۰۰ هزار نفر مواجه شده‌اند. زمانی که این کشورها، در حال تکمیل و تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ بودند، در کشور ما آن هم با سرعتی بسیار کند و حتی با تاخیر، واکسیناسیون آغاز شد و بنابراین، از یک منظر می‌توان گفت که شاید ما این شانس را داشتیم که جهش امیکرون، در فاصله کوتاهی بعد از تزریق دومین دوز واکسن جمعیت هدف به کشور ما رسیده چون هنوز سطح آنتی بادی در بدن مردم، بالاست».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.