قوانین ما زن را جنس دوم می داند/ برای اصلاح طلب بودن واقعی باید همه هزینه بپردازیم

پروانه سلحشوری در دانشگاه گیلان عنوان کرد:

0 742

دانشگاه گیلان امروز شنبه ۱۱ آبان شاهد برگزاری نشست راهکارهای دفاع از حقوق زنان بود. این برنامه به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه گیلان و با سخنرانی «پروانه سلحشوری» نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

پروانه سلحشوری  در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به درگذشت اعظم طالقانی گفت: او یک مادر فداکار، سیاست‌ مدار اهل مدارا و فعال اجتماعی و خیری فعال و کوشا بود.‌

سلحشوری ادامه داد: طالقانی بنیان‌گذار راهی بودند که ادامه خواهد داشت.این نماینده مجلس به درخواست اعظم طالقانی برای تفسیر رجل سیاسی اشاره کرد و گفت: در انتخابات ۱۴۰۰ حتماً پویشی به وجود می‌آید و فقط یک اعظم طالقانی حضور پیدا نخواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد که بتوانیم رهرو راستینی برای او باشیم.‌

 قوانین ما زن را جنس دوم می‌داند

این نماینده فعال فراکسیون زنان مجلس در ادامه سؤالی را مطرح کرد با این عنوان که آیا یک زن انسان است؟ یا زن در خدمت مرد تعریف می‌شود؟ و از همه حاضرین خواست به‌ دوراز مسائل ایدئولوژیک با ذهن باز  و بدون پیش‌ فرض برای این سؤال جواب داشته باشند.

بعد از چهل سال شاهد دو زن خلبان بودیم چرا زنان چهل سال باید از این حق محروم باشند؟ هنوز باید به دنبال حق دوچرخه‌سواری، حق طلاق و ورزشگاه رفتن و بیمه زنان خانه‌دار و حق تحصیل زنان باشیم آیا این‌ها به‌جز عقب‌افتادگی مفهوم دیگری دارد؟‌

او در جواب سؤالی که خود مطرح کرده بود گفت:  ازنظر مذهبی و علمی و اجتماعی، روان‌شناختی جواب مثبت است بله زن یک انسان است اما ازنظر بحث حقوقی جواب این سؤال از یک جامعه به جامعه دیگر تفاوت پیدا می‌کند.

سلحشوری بابیان اینکه قوانین ما زن را جنس دوم می‌داند گفت: زن باید برای خروج از کشور و تحصیل  اجازه بگیرد و حق طلاق ندارد.

تنش‌های مداوم برای حداقل‌ها

او ادامه داد: ازنظر اسلامی منحصربه ‌فرد هستیم چون تفسیر متفاوتی از زن ارائه می‌دهیم . در صدر اسلام دوچرخه و موتور و راه‌آهن نداشتیم اما اسب داشتیم و زنان هم از حق اسب‌سواری برخوردار بودند. حال چرا در قرن ۲۱زن باید از این حقوق بی‌ بهره باشد. بعد از چهل سال شاهد دو زن خلبان بودیم چرا زنان چهل سال باید از حقوق اولیه خود محروم باشند؟ هنوز باید به دنبال حق دوچرخه‌سواری، حق طلاق و ورزشگاه رفتن و بیمه زنان خانه‌دار و حق تحصیل زنان باشیم آیا این‌ها به‌جز عقب‌افتادگی مفهوم دیگری دارد؟‌

او با بیان اینکه با این کار در حق کودکان ظلم می‌کنیم گفت:  به کدامین گناه باید زن چنین شرایطی داشته باشد. یکی از نگاه‌های که به زنان دارند مادری آن‌ها است. نه اینکه نگاه به زن فقط این‌گونه باشد که حقش فقط مادری  و توجه کردن به همسر است. چرا ما زنان نباید هویت مستقل تعریف‌ شده‌ای نداشته باشم؟

در جامعه ایرانی خوشبختانه نسبت به ۲۰ سال گذشته در خانواده تمایزها بین دختران و پسران کمتر شده است زنان مورد مشورت قرار می‌گیرند و قابل ‌احترام هستند. اما در عرصه سیاسی فقط شاهد حضور۴ درصدی زنان هستیم درحالی‌ که با تبعیض مثبت کشورهایی مانند عربستان افغانستان و پاکستان و عراق با رشد خوبی در تعداد زنان نماینده روبرو هستند.

سلحشوری تأکید کرد: ‌ تا زن مستقل و آگاه به علم روز و با روابط اجتماعی نباشد،  نمی‌تواند مادر خوبی باشد. اما عده‌ای فکر می‌کنند ناآگاهی زنان می‌تواند به حفظ بنیان خانواده کمک کند و ما هنوز با تنش‌های مداوم برای حداقل‌هایی داریم مبارزه می کنیم که زنان هر جامعه ‌ای از آن برخوردار هستند.

این نماینده مجلس همراهی مردان در راه احقاق حقوق زنان را لازم دانست و گفت: راهی که منجر به این می شود تا زنان به حقوق خودشان برسند، همراهی مردان است. جامعه‌ ای پیشرفت می‌ کند که  مردان قبول کنند زنان می‌ تواند در کنار مادر ‌بودن سیاست ‌مدار و کارآفرین هم باشند.

سلحشوری ادامه داد: در جامعه ایرانی خوشبختانه نسبت به ۲۰ سال گذشته در خانواده تمایزها بین دختران و پسران کمتر شده است زنان مورد مشورت قرار می‌گیرند و قابل ‌احترام هستند. اما در عرصه سیاسی فقط شاهد حضور۴ درصدی زنان در عرصه مدیریتی هستیم درحالی‌ که با تبعیض مثبت کشورهایی مانند عربستان افغانستان و پاکستان و عراق با رشد خوبی در تعداد زنان نماینده روبرو هستند.

اهمیت نگاه زنانه در قانونگذاری

او سپس به اهمیت حضور زنان در عرصه قانون ‌گذاری اشاره کرد و گفت: به تجربه این را درک کردم که نگاه زنانه در قانون‌ گذاری اهمیت زیادی دارد. او تصویب قانون تابعیت ایرانی به فرزندان  را تحت تأثیر این داستان و تلاش زنان مجلس دانست .

سلحشوری در مورد دیگر فعالیت‌های  مجلس در حوزه زنان  گفت: توانمندسازی زنان  در برنامه ششم تصویب شد و بودجه بیمه زنان خانه‌ دار را در شرایط بد مالی کشور گرفتیم. او همچنین خودش را یکی از فعالین حوزه میراث برای طرح وزارتخانه شدن میراث فرهنگی عنوان کرد.

او با بیان اینکه  بهبود وضعیت زنان جامعه به بهبود وضعیت کل اجتماع کمک می‌کند گفت:  مادران اخلاق مدار کودکان اخلاق مدار تربیت می‌کنند.

احاطه امر سیاسی بر همه امور

سلحشوری در ادامه بابیان اینکه امر سیاسی بر همه‌چیز احاطه پیداکرده است گفت: اجازه دهیم امر اجتماعی ، اجتماعی و امر فرهنگی ، فرهنگی باقی بماند.

او با اشاره به توقیف فیلم ‌خانه پدری گفت: اگر صحنه شنیع است چطور در تلویزیون  که مخاطب عام داریم بارها این شرایط را می‌بینیم؟ همه‌چیز با امر سیاسی اداره می‌شود. اگر ارشاد مجوز می‌دهد  چرا دادستانی توقیف می‌کند؟ با این سیستم سنگ روی سنگ بند می‌شود؟

آگاهی نسبت به حقوق و اصرار تا نتیجه

سلحشوری در پایان بخش اول صحبت های خود گفت: درراه کسب حقوق زنان آگاهی نسبت  به چیزی که می‌خواهیم به دست بیاوریم بسیار مهم است و در مرحله دوم  اصرار و ابرام تا نتیجه باید وجود داشته باشد.

وی در پایان صحبت‌های خود به پرسش دانشجویان هم پاسخ گفت.  وی در جواب سؤالی در مورد لایحه منع خشونت  توضیح داد: این لایحه که اکنون با عنوان صیانت و کرامت بانوان مطرح می‌شود از آن لایحه اول بسیار تغییر کرده است و در قوه قضاییه تبدیل به پوستین وارونه شده است و ممکن است برای زنان مشکل ایجاد کند.

او در برابر سؤالی درخصوص نوع واکنش خود در برابر قتل میترا استاد و سحر خدا یاری( دختر آبی ) گفت:من چند بار قتل استاد را محکوم کرده ‌ام قتل هر انسانی امر مذمومی است. اما این مساله خانوادگی بود اما مسئله خودکشی دختر آبی یک موضوع اجتماعی بود طبیعتاً نوع واکنش‌ها متفاوت است.

سلحشوری در پایان خطاب به دانشجویان گفت: اصلاح‌طلب بودن واقعی هزینه دارد باید بمانیم و هزینه‌ها را باهم پرداخت کنیم.

در ادامه افشار محمدیان عضو گروه زیست شناسی دانشگاه گیلان و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه گیلان هم در این نشست با اشاره به حضور زنان در عرصه های مختلف گفت: در جامعه ما در برخی از عرصه های علمی نقش آفرینی زنان نه تنها کمتر نیست که پررنگ تر است.

او سپس به گرتا تونبرگ دختر سوئدی به عنوان فعال محیط زیست و نوجوان پاکستانی ملاله یوسف زی به عنوان دو دختر فعال تاثیرگذاراشاره کرد.

محمدیان همچنین در مورد مهمان برنامه گفت: سلحشوری به واسطه دفاع جانانه از بحث حقوق زنان مورد هجمه های سخت قرار گرفته است.  با وجود انکه در دین ما بسیار در مورد حق الناس و رعایت حرمت مومن و دوری از تهمت سفارش شده است.

«مهران فتاحی» دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان هم در این نشست حقوق زنان را یکی ازمطالبات جامعه عنوان کرد و گفت: باید در دانشگاه این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد تا جلوی سو استفاده از این موضوع گرفته شود.

او همچنین با انتقاد از رفتار برخی از مسئولین استانی گفت: در جلسات استانداری افرادی که در هیچ یک از تشکل های دانشجویی گیلان عضو نبودند به نمایندگی از دانشجویان شرکت کرده اند.

فتاحی ادامه داد: ما خواستار بررسی این موضوع از سوی مسئولین هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.