پایدارسازی کشت و تامین آب

دغدغه اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت؛

0 147

اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در حالی روز گذشته همزمان در گیلان آغاز شد که به گفته یک فعال محیط زیست هیچ ضمانت اجرایی برای پایداری، حفاظت و نگه داشت این درختان وجود ندارد.

 روز گذشته طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت طی چهار سال در کشور، همزمان با سالروز شهادت سردار میرزا کوچک خان جنگلی به صورت نمادین در دبیرستان شهید بهشتی رشت آغاز شد.

سید مازیار رضوی مدیرکل منابع طبیعی گیلان در مراسم طرح کاشت مردمی درخت با برشمردن اهمیت درختکاری، گفت: توسعه فضای سبز و درختکاری موجب جذب کربن دی اکسید می‌شود، باید باتوجه به شرایط اقلیمی و بومی نسبت به کاشت گونه‌های مؤثر اقدام کرد.

وی افزود: این طرح چهار ساله است و هر سال تعدادی اصله نهال در سراسر کشور کاشته می‌شود. سهم استان گیلان بیش از ۳۰ میلیون نهال است.

در همین رابطه « نسیم طواف زاده» فعال اجتماعی و محیط زیستی، و عضو مؤسسه‌ی محیط زیستی سبزکاران بالان که در حوزه کاشت و نگه داشت نهال‌های هیرکانی فعالیت دارد به مرور اظهار کرد: مساله اصلی و دغدغه فعالان جنگلهای کشور، کاشت یک میلیارد درخت نیست و در فواصل زمانی مختلف این طرح اجرا می‌شود. درحال حاضر تامین آب مورد نیاز این تعداد درخت در کشور خشک ایران مساله و دغدغه اصلی است.

 این فعال محیط زیستی با بیان اینکه آبیاری از آب فاضلاب برای تامین آب مورد نیاز این درختان اعلام شده است تأکید کرد: این ادعا در حالی ازسوی منابع طبیعی مطرح شده است که تصفیه خانه‌های فاضلاب انزلی و رشت همچنان در مدار بهره برداری قرار نگرفته‌اند.

طواف زاده با اشاره به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناطق مختلف کشور در شروع اجرای این طرح اضافه کرد: صرف عمل کاشت درخت در گونه‌های مختلف یک اقدام مثبت است اما زمان بندی طرح در حالیکه در فصل پاییز و ماه آذر با کاهش بارشها مواجه هستیم چندان مناسب نیست. به نظر می‌رسد بهتر بود این طرح ابتدا در استانهای جنوبی کشور آغاز می‌شد و در مرحله بعدی در مناطق شمالی اجرایی می‌شد.

 عضو موسسه سبزکاران بالان تأکید کرد: در اجرای کاشت درخت و نهال کاری در عرصه‌های منابع طبیعی، نکته مهم پایدار سازی کشت است. بطوریکه منابع طبیعی باید از ظرفیت‌های لازم برای پایداری کاشت، نگه داری و حفاظت از این درختان نیز برخوردار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.