“پوتین” ایرانی نامزد آکادمی اسکار شد

0 1,123

انیمیشن کوتاه «پوتین» به کارگردانی سید محسن پورمحسنی شکیب و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر رشت پس از حضور در شورت لیست چهل و نهمین «اسکار دانشجویی»، توانست به عنوان اولین انیمیشن کوتاه تولید ایران کاندید بخش انیمیشن شده و به عنوان فینالیست برای جایزه اسکار رقابت کند.

داستان انیمیشن «پوتین» از این قرار است که  «پرنده‌ای در شهری جنگ‌زده که در آن چیزی جز اجساد مرده نیست، به دنبال غذا می‌گردد تا به جوجه‌هایش غذا بدهد، اما هیچ چیز آن طور که به نظر می رسد ساده نیست»

از عوامل سازنده این انیمیشن می‌توان به نویسنده و کارگردان: سید محسن پورمحسنی شکیب، کارگردان هنری: پژمان ماله‌میر، تهیه‌کنندگان: انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر رشت  و سید محسن پورمحسنی شکیب، انیمیشن و استوری‌بورد آرتیست: پژمان ماله‌میر، طراح کاراکتر و پس زمینه: پژمان ماله‌میر، رنگ آمیزی: مریم جعفری، طراحی و ترکیب صدا: محمد زمان‌ثانی، فولی افکت: مریم یعقوبی و پخش کننده: درگاه فیلم ایران (علیمحمد اقبالدار) اشاره کرد.

اسکار دانشجویی از سال ۱۹۷۶ توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در چهار بخش تجربی، مستند، داستانی و انیمیشن برگزار می شود. روند بررسی فیلم‌ها نیز دقیقا همانند جوایز اسکار توسط اعضای آکادمی انجام شده، با این تفاوت که این جایزه تنها مخصوص فیلم‌های دانشجویی و فیلم‌سازان مشغول به تحصیل در دانشگاه اس. شایان ذکر است که تا به این لحظه ۱۱ نفر از برندگان اسکار دانشجویی موفق به کسب جایزه اسکار و ۶۳ نفر نیز فقط کاندید شدند که از این میان می توان رابرت زمکیس، باب سجت، اسپایک لی، تری پارکر، جان لستر و گرگ مارکس را نام برد.

سید محسن پورمحسنی شکیب، روانشناس، فیلمساز و عکاس مستقل، متولد ۱۳۶۷ در شهر رشت است که فعالیت های هنری خود را با گذراندن دوره ی فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان ایران – واحد رشت آغاز کرد.

 او تا به امروز ۳ انیمیشن کوتاه ساخته که در بیش از ۱۰۰ جشنواره ملی و بین المللی فیلم نمایش داده شده اند. از این میان می توان در سطح بین المللی به جشنواره های فیلم سنت لوئیس )آمریکا(، گُوادالاخارا )مکزیک(، لِبو )شیلی(، انیمایو )اسپانیا( و شیلیمُونُوس )شیلی(، اینترفیلم )آلمان(، آتلانتا )آمریکا( مورد تائید آکادمی اسکار، جشنواره فِرِ یملاین )آمریکا( مورد تائید آکادمی بَفتا و جشنواره فانتزی بوچان )کره جنوبی( مورد تائید آکادمی مِلییِ س اشاره داشت. در سطح ملی نیز می توان جشنواره های فیلم کوتاه تهران، نهال، رشد و دوسالانه انیمیشن تهران را نام برد. در حوزه ی عکاسی نیز او در بیش از ۱۰ نمایشگاه و جشنواره ملی و بین المللی حضور داشت که می توان از این میان نمایشگاههای “هنر، اقلیت و تغییرات اجتماعی” و “صداهای شنیده نشده: بازیگران تغییرات اجتماعی” در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد )آمریکا( را نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.