چالش واحدهای مسکن‌مهر نیمه‌تمام در گیلان

0 240

تامین مسکن ، اشتغال و معیشت همواره از اصلی ترین وظایف دولتها بوده است. چنانچه در همه‌ی دولتهای گذشته در ایران ، ساخت مسکن و صاحب خانه کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی دولتها بوده است. مردم ایران در این سالها با انواع طرح های مسکن سازی دولت تحت عناوین اجتماعی ، استیجاری ، مهر و اقدام ملی مواجه شدند که هر کدام در یک دولت برنامه ریزی شدند و کم و بیش توانستند بخشی از اقشار جامعه را صاحب خانه کنند. اما موفق ترین این طرحها مسکن مهر بود که سنگ بنای ساخت بیش از ۲ میلیون واحد آن در دولتهای نهم و دهم پی ریزی شد و تا سال ۹۸ بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد آن تحویل متقاضیان شد.

اما درحالیکه همچنان حدود  ۴۰۰هزار واحد مسکن مهر در کشور و بیش از ۲ هزار واحد در گیلان هنوز تحویل متقاضیان  نشده اند و تعداد زیادی در انتظار تکمیل پروژه هستند دولت دوازدهم طرح خانه دار کردن مردم را با عنوان اقدام ملی مسکن آغاز کرده است. ساخت ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی از تعهدات  گیلان برای طرح اقدام ملی مسکن پیش بینی شده است.

در همین رابطه امروز « ارسلان زارع» استاندار گیلان با اشاره به اینکه نابسامانی‌های بازار مسکن و تورم مشکلاتی را برای تمام اقشار جامعه به ‌ویژه متقاضیان مسکن مهر ایجاد کرده است خواستار تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر تا فصل پاییز شد.

زارع تاکید کرد: واحدهای نیمه ‌تمام مسکن مهر رشت باید تا خردادماه وضعیت آنها مشخص شود و بخشی از مناطق که نیاز به تامین زمین دارند نیز توسط مسئولان مربوطه تعیین تکلیف شوند.

استاندار گیلان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید زمین‌های مازاد خود را در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند، گفت: دستگاه‌های اجرایی در بسیاری از شهرها دارای زمین‌های بلااستفاده هستند که باید برای انجام پروژه‌ها به اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند تا بتوانیم بسیاری از پروژه و ازجمله مسکن مهر را تکمیل کنیم.

زارع نیمه تمام ماندن ۲۵۲ واحد مسکن مهر در آستانه‌اشرفیه، مسدودیت حساب مربوط به مسکن مهر شهرستان تالش ونیمه تمام ماندن ۲۶۰ واحد، نیمه تمام ماندن مسکن مهر درآستارا و تکمیل نشدن زیر ساختهای فاز دو مسکن مهر رشت را از جمله مشکلات مسک مهر گیلان عنوان کرد.

همچنین «علی اوسط اکبری مقدم» معاون عمرانی استاندار نیز در رابطه با مسکن مهر رشت گفت:  فاز دوم مسکن مهر رشت با مشکلات فاضلاب مواجه است. در این فاز دو هزار و ۵۴۰ واحد وجود دارد که از این میزان بخشی قابلیت افتتاح و ‌بخشی دیگر با پیشرفت بسیار خوبی مواجه است ولی متأسفانه با مشکلاتی مواجه می‌باشد که افتتاح آن را به تأخیر انداخته است.

گفتنی است پیشتر « ماکان پدارم» مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان  گفته بود: ۶۰۰ واحد باقی‌مانده مسکن مهر در شهرستان رشت دارای پیشرفت ۷۰ درصدی  هستند که برای تکمیل آن نیاز به آورده‌های مالی  متقاضیان است و اگر این امر محقق شود بسیاری مشکلات مسکن مهر رشت و حتی استان گیلان برطرف خواهد شد.

در حال حاضر دو هزار واحد تسهیلات مسکن یکم ،  چهار هزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر رشت و  بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی در فاز ۲ برای رشت در دست اقدام قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.