بیکاری ۲۴ هزار گیلانی در اثر کرونا

0 228

سه ماهی می‌شود که هزاران کارگری که هر ماه مبلغی از دستمزد خود را به تامین اجتماعی پرداخت می‌کردند، درانتظار دریافت بیمه بیکاری از سوی دولت هستند. در حالیکه بیشتر از دو ماه  از اعلام  وزرات تعاون در پرداخت بیمه بیکاری به کارگران  بیکار شده از بحران کرونا ویروس و طی شدن مراحل ثبت نام متقاضیان می‌گذرد اما  هنوز زمان دقیق و بودجه تخصیص یافته برای حمایت از آن‌ها در قالب بیمه بیکاری مشخص نشده است. این درحالیست که بسیباری از کارگران بیکار شده هیچ درآمدی برای گذراندن زندگی ندارند و چشم انتظار دریافت این کمک هستند.

تعلل و عدم پرداخت بیمه بیکاری در حالی ادامه دارد که به گفته «عباس علیزاده»   مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان ، ۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر متاثر از شیوع کرونا در استان بیکار شده اند و تنها ۲۱ هزار و ۳۰۰ نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری در استان شده اند.

وی همچنین شرایط اخذ تسهیلات  به بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا را منوط به قرار داشتن در رسته های ۱۳ گانه آسیب دیده شغلی دانست و گفت: رسته های زیر مجموعه مرتبط با بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاداسلامی، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی می‌توانند از تسهیلات مرتبط با کرونا برخوردار شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید به نظارت دستگاه‌های اجرایی بر مصادیق اِعمال تسهیلات با حفظ اشتغال و بازپرداخت تسهیلات  گفت: تاکنون ۶۵۹ کارگاه در گیلان با چهار هزار و ۴۰۰ نفر اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات به کارتابل دستگاه‌های اجرایی ارسال کردند.

وی از اشتغالزایی ۱۵ هزار و ۳۹۱ شغل در سال ۹۸  در گیلان خبر داد و گفت: برخی از دستگاهها تاکنون اعلام آمادگی برای ایجاد ۱۸هزار و ۸۰۰ شغل در سالجاری کرده‌اند.

گفتنی است پیشتر مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تاکنون ۷۶٠ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت ‌نام کردند که۶۵٠ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناسایی شدند. ازاین تعداد ۲۱ هزار و ۳۰۰ نفر گیلانی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.