کارخانه های کمپوست گیلان در انتظار راه‌اندازی

0 893

پس از اینکه در سال ۹۸ از محل اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به گیلان ،۳۱۴ میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند استان اختصاص پیدا کرد، مسوولان مدیریت پسماند استان از بهسازی مکان های دفن زباله و احداث کارخانه های جدید کمپوست درشهرهای مختلف گیلان خبر دادند وعده ای که هنوزعملیاتی نشده است.

روزانه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن زباله درگیلان تولید می‌شود که این میزان در شرایط ورود گردشگر درعید نوروز به ۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد. طبق آمارها سرانه‌ی تولید زباله درحوزه‌ی روستایی گیلان ۶۵۰ گرم و درحوزه‌ی شهری ۸۵۰ گرم به ازای هر نفر در روز است. این درحالیست که درگیلان تنها ۹ مرکز رسمی و ۲۰ مرکزغیررسمی برای دفن زباله وجود دارد.

درعین حال بخش اعظمی از زباله های تولید شده در استان برای بازیافت به ۳ کارخانه‌ی کمپوست رشت، انزلی و رودسر منتقل می شوند و سایر کارخانه‌ی بازیافت زباله برای احداث درغرب و شرق گیلان روند طولانی برای دریافت اعتبار و رفع موانع طی می‌کنند.

امروز«سید پویا شهشانی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان با تاکید به اینکه با احداث کارخانه های کمپوست تالش، لنگرود و رودسر، ۷۵ درصد زباله‌ استان پردازش می‌شوند به مرور گفت: درحال حاضر ۳ کارخانه‌ی فعال  کمپوست درگیلان داریم. کارخانه‌ های کمپوست انزلی و رشت در روز حدود ۵۰۰ تن زباله دریافت می‌کنند اما کارخانه‌ی تولید کمپوست رودسر به دلیل ایرادات فنی تعطیل است.

شهشهانی همچنین در پاسخ به مرور گفت: تجهیزات کارخانه کمپوست لنگرود نصب و ساخت دو سوله‌ی‌ آن به پایان رسیده است و درحال حاضر سالن تخمیر آن دردست ساخت است. ساخت سوله‌ی کمپوست تالش نیز به اتمام رسیده و درمرحله‌ی دیوارچینی قرار دارد. همچنین قرارداد با پیمانکار نیز منعقد شده است. اما برای کارخانه رودسر هفته‌ی گذشته مناقصه انجام شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان تاکید کرد: روند ساخت این کارخانه ها طولانی نشده و طبق برنامه روند احداث آنها ادامه دارد. اما تغییرات آب وهوایی و مشکلات قضایی درطولانی شدن احداث آنها بی تاثیر نبوده است. با احداث این سه کارخانه ، ۷۵۰ تن از حجم زباله ها درمراکزدفن کاسته می‌شود.

گفتنی است سال گذشته از کل اعتبار ۳۱۴ میلیارد تومانی ، ۲۳۰ میلیارد تومان به دستگاه زباله سوز سراوان تعلق گرفت و ۸۴ میلیارد تومان باقی مانده  نیز به بهسازی مکان‌های دفن زباله و کارخانه‌های کمپوست کل استان اختصاص داده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.