کمبود خمیر مایه

معضل جدید نانوایی های گیلان؛

0 232

این روزها در بسیاری از مناطق رشت و در برخی ساعات صف‌های طولانی‌ در اغلب نانوایی‌ها شکل می‌گیرد‌، حتی پخت صبح نان دربرخی از نانواییهای سطح شهرهم تعطیل شده است. این در حالیست که به گفته مسؤولان استان؛ کمبودی در توزیع آرد سهمیه‌ای بین واحدهای نانوایی وجود ندارد. مشکل در کمبود خمیر مایه است…

در حالیکه از ابتدای امسال با اجرای طرح مدیریت هوشمند آرد و نان در گیلان، انتظار می‌رفت با توزیع عادلانه آرد و حذف محدودیت دسترسی به یارانه آرد و نان از هدررفت آرد یارانه‌ای در کشور کاسته شود و نان با کیفیت تری به دست شهروندان برسد؛ حال از روزهای گذشته کمبود شدید مخمرنان یا خمیرمایه موجب خاموشی زود هنگام تنور نانوایی‌های شهر و اعتراض شهروندان نسبت به نبود نان شده است.

در همین رابطه «مجید احمدی»، رییس اتحادیه نانوایان شهرستان رشت به فارس گفت: ۹۱۸ عضو فعال اتحادیه نانوایان رشت در ماه حدوداً ۱۸۰ هزار کیسه مصرف آرد دارند که برای تبدیل آن‌ها به خمیر حداقل نیازمند ۲۷ تن خمیرمایه هستند. این درحالیست که تنها حدود چهار تن خمیرمایه طی ماه گذشته در گیلان تامین شده است!

وی با بیان اینکه در خردادماه امسال، سه هزار و ۷۵۰ کیلوگرم از خمیرمایه لازمه نانوایان تأمین ‌شده، افزود: این میزان خمیرمایه موجود به ترتیب حروف الفبا در بین واحدهای نانوایی توزیع می‌شود و مابقی به‌صورت آزاد و به قیمت دو برابر به دست نانوا می‌رسد.

رییس اتحادیه نانوایان رشت با اشاره به اینکه کمبود خمیرمایه و تفاوت قیمت نرخ یارانه‌ای آن با نرخ آزاد، هزینه تولید را افزایش می‌دهد، گفت: این هزینه‌ها، قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد و درحالی‌که در هزینه آنالیز نان دیده نشده است.

در عین حال «قاسم جواد زاده مقتدر»، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تأکید به اینکه جهاد کشاورزی متولی تأمین، توزیع و نظارت کالاهای اساسی از جمله تأمین آرد است گفت: این سازمان تکلیفی در تأمین آب و نمک و خمیرمایه نانوایی به‌عنوان کالاهای اساسی ندارد.

به گفته او کاهش تولید و عرضه خمیرمایه در کارخانه‌های کشور، موجب کمبود خمیر مایه در استان شده است. ضمن اینکه با افزایش هزینه‌های تولید، تغییرات و نوسانات ارزی و همچنین افزایش حاشیه سود، بسیاری از این کارخانه‌ها اشتیاق بیشتری به صادرات خمیرمایه پیداکرده‌اند.

 لازم به ذکر است؛ در گیلان حدود چهار هزار نانوایی وجود دارد که ماهانه به ۸۰ تا ۹۰ تن خمیرمایه نیاز دارند. نیازی که با توجه به فصل تابستان و حضور گردشگران در استان افزایش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.