یاری دست‌های مهربان به محرومان رشت

0 491

شیوع ویروس کرونا آسیب‌های زیادی به مردم دنیا و کشورمان ایران زده است؛ از آسیب‌های جسمی گرفته (که در ایران تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر را مبتلا و منجر به فوت حدود ۵ هزار نفر از هموطنانمان شده) تا آسیب‌های روحی و فشارهای مالی که نصیب برخی از اقشار مردم شده است. اما مبارزه‌ی کادر قهرمانِ درمان و هر قهرمانی که این روزها برای ساده‌تر شدن زندگی مردم، قرنطینه‌ی خود را شکسته است نشان از همدلی و شکست‌ناپذیری ما دارد.

در این میان، قهرمانان خاموش دیگری نیز در خط مقدم مبارزه با بحران قرار دارند که نه تصویرشان منتشر می‌شود نه اسمی از آنان هست؛ قهرمانان عرصه‌ی مهربانی و نیکوکاری. انسان‌هایی که در این بحران بزرگ، هر کدام در هر جایگاه و با هر توانی به میدان مبارزه با فقر و بیکاری آمده و با حمایت مستقیم و غیرمستقیم از اقشار ضعیف و نیازمند نشان داده‌اند که ما ایرانیان از هر بحرانی قوی‌تریم. خیریه‌ها و کمپین‌های همدلی و جوانان و خیرین و سمن‌های مختلفی که با همت شبانه‌روزی خود این راه سخت را آسان کردند. با این حال هنوز به مبارزان بیشتری در سنگر نیکوکاری نیازمندیم، چراکه با شیوع ویروس کرونا برخی اقشار همچون زنان سرپرست خانوار بیشترین آسیب را می‌بینند چون کسب‌وکار این عزیزان روزمزدی بوده و حالا اغلب خانه‌نشین شده‌اند.

بنیاد نیکوکاری «دست‌های مهربان» پس از اجرای موفق کمپین «سینِ امسال سلامتی»، حالا دومین کمپین خود در دوران شیوع کرونا تحت عنوان «کرونان» را با هدف تأمین مایحتاج زنان سرپرست خانوار کلید زده است. افزایش بیکاری و قطع شدن درآمد زنان سرپرست خانوار، این خانواده‌ها را در اولویت کمک‌های خود –به ویژه کمک‌های ماه مبارک رمضان- قرار داده است.

«کرونان» اصطلاحی ترکیبی است از دو واژه‌ی «کرونا» و «نان». دو مفهوم مهم که امروز اساسی‌ترین دغدغه‌ی اقشار مختلف جامعه شده‌اند؛ به‌ویژه قشر زنان سرپرست خانوار که با شیوع ویروس کرونا، برای تأمین «نان» خود (به عنوان نماد معیشت) به مشکل برخورده‌اند. از این‌رو بنیاد نیکوکاری «دست‌های مهربان» در کمپین جدید خود با ساخت ترکیب «کرونان»، منعکس‌کننده‌ی تأثیر شیوع این ویروس بر کار و معیشت زنان سرپرست خانوار شده است. این کمپین در رشت نیز فعالیت خود را انجام داده و در آخرین اقدام خود در روستای گلسرک منطقه سراوان به کسانی که با مشکلات معیشتی مواجه بودند و تحت پوشش هیچ جایی قرار نداشتن در قالب کمپین کرونان ۵۰بسته کمک معیشتی و بهداشتی همراه با لباس نو برای فرزندانشان اهدا کردند .

جز مناطق مختلف سراوان، در حاشیه رشت نیز در قالب این کمپین به همت حامیان نیک اندیش تعدادی بسته کمک معیشتی برای خانواده های آسیب دیده منطقه سراوان رشت تدارک دیده شد. این بسته ها شامل روغن، رب، برنج، مرغ، مایع ظرفشویی، چای، ماکارونی، سویا، حبوبات، پودر کتلت، شامی افطاری و آش شله قلمکاربود.

تب سنجی اهالی مناطق محروم نیز توسط همکاران شعبه گیلان با حضور دهیار منطقه انجام پذیرفت.

«زهرا یوسفی» درباره راه اندازی پویش «کرونان» توسط بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان تأکید کرد: اولین پویش ما با عنوان «سین امسال سلامتی» بود که با اعلام شیوع بیماری کرونا در کشور سعی کردیم تحت پوشش این پویش اقلام بهداشتی و ضروری را به دست جامعه هدف برسانیم.

وی تصریح کرد: توزیع ماسک، دستکش، موادضدعفونی کننده و… بخشی از کمک‌های حامیان انجمن برای خانواده‌های کم برخوردار بود.

یوسفی با بیان راه اندازی پویش دوم این بنیاد با عنوان «کرونان» در خصوص نام گذاری این پویش بیان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا، معضلی که بیشتر از قبل در میان جامعه هدف انجمن که اغلب زنان سرپرست خانوار هستند و خانواده‌های کم برخوردار احساس می شود، معضل درآوردن نان است.

وی افزود: خیلی از خانواده‌ها شغل روزمزد داشتند و با بحران این بیماری کاری برای انجام دادن ندارند. به همین دلیل انتخاب کلمه «کرونان» برای این پویش نشان می‌دهد که معضل نان نیز در کنار مشکل بیماری برای این خانواده‌ها اضافه شده و نگرانی آن‌ها را دوچندان کرده است.

مدیرعامل بنیاد دست‌های مهربان با بیان اینکه خیلی از خانواده‌ها در این دوران از نظر مالی در شرایط خوبی به سر نمی برند، ادامه داد: باید به این افراد کمک کرد و دست آنها را گرفت تا نگرانیشان نیز در خصوص این بیماری در حد نگرانی خیلی از ما باشد نه فراتر از آن. به همین دلیل معتقدیم با رساندن نان به یک خانواده می‌توان تا حدودی از مشکلات آنها کم کرد تا این مصیبت را حداقل بدون مشکل اقتصادی پشت سر بگذارند.

مدیرعامل بنیاد دست‌های مهربان تصریح کرد: خیلی از خانواده‌های تحت پوشش ما زنان سرپرست خانوار هستند که تا پیش از این با کارگری نیاز خود را تأمین می کردند. مثل نظافت خانه‌های مردم که با شیوع کرونا از کار بی کار شده و شرایط اقتصادی خوبی ندارند.

بعضی از حامیان نذر قربانی کردن گوسفند دارند که گوشت آن را وقف بنیاد می‌کنند تا به دست نیازمند واقعی برسد یا عده‌ای با پرداخت مقداری پول سعی در کمک داشته‌اند که همه آنها  صرف خرید اقلام ضروری خانواده‌های کم برخوردار می شود.

وی ادامه داد: کار خود را شروع کرده ایم و قصد ما این است بسته های ارزاق را به دست پنج هزار خانواده برسانیم که از قبل شناسایی شده‌اند و برای اینکار مبلغی حدود دو میلیارد تومان برآورد شده است. کار در بنیاد شروع شده و اکنون در حال تهیه اقلام و بسته بندی آن در شعبات خود هستیم. بدون شک با مشارکت بیشتر مردم وسعت کار نیز افزایش پیدا می کند.

مدیرعامل بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان درباره حضور مردمی و مشارکت انجمن‌ها در این روزهای سخت بیان کرد: مردم با اعتقاد به زنجیره کار خیر و تأثیر آن در زندگی شخصی شان مشارکت خوبی داشته و محبت خود را از هموطنان خود دریغ نمی کنند. در این روزها تصاویر و فیلم‌های زیادی از فعالیت‌های خیرخواهانه نهادهای مردمی و خیرین دیده ایم و همه این‌ها از روحیه انسان دوستی مردم این مرز و بوم سرچشمه می‌گیرد که در روزهای سخت یکدیگر را تنها نمی گذارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.