۲۵ خانوار روستای خرشک در معرض خطر

0 405

تداوم ریزش و رانش زمین در محورهای اصلی، فرعی، روستایی و کوهستانی مناطق مختلف گیلان زنگ خطر تخریب مناطق روستایی کوهستانی را به صدا در آورده است. ساخت وسازهای غیراصولی، برداشت بی رویه از معادن وعدم صحیح آبخیزداری از جمله مهمترین عوامل رخداد رانش و زمین لغزش ها در مناطق کوهستانی گیلان است.

روز گذشته رانش زمین در منطقه خرشک رودبار منجر به تخریب ۷ واحد مسکونی و یک مصدوم شد. به دنبال رانش زمین دراین منطقه، هلال احمر گیلان شش تیم امدادی از رودبار و رشت و فومن و آستانه اشرفیه و واکنش سریع، جهت بررسی و ارزیابی اولیه به منطقه مذکور اعزام کرد.

درهمین رابطه «عباسقلی زاده » فرماندار رودبار به مرور گفت: حادثه رانش زمین در منطقه خرشک رودبار از سوی دستگاه های ذیربط در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه حیات و سلامتی مردم بسیار حائز اهمیت و در اولویت است، به ضرروت تخلیه منازل مسکونی از سوی مردم  تاکید کرد و افزود: ساکنان برخی از خانه های در معرض رانش، با کمک نهادهای امدادی و انتظامی از محل دور شدند. برای اسکان موقت ساکنان نیز بنیاد مسکن  استان اعلام آمادگی کرده است .

 وی ادامه داد: در مجموع منازل ۲۵ خانوار در معرض خطر هستند که از این تعداد ۷ منزل مسکونی در حال حاضر خسارت  دیده اند.

«سیاوش غلامی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به بررسی‌های اولیه صورت گرفته توسط تیم ارزیاب افزود: پیرو بررسی و ارزیابی‌های اولیه صورت گرفته مبنی بر وقوع رانش، ۳ منزل مسکونی آسیب جزیی دیده و یک فرد نیز مصدوم شد که پس از اقدامات اولیه امدادی به مراکز درمانی منتقل شد، همچنین ارزیابی‌های دقیق‌تر از منطقه و خانه به خانه به جهت بافت سنتی و روستایی منازل توسط تیم ارزیاب در حال بررسی است.

همچنین به گفته «امیر مرادی» مدیر کل ستاد بحران گیلان به مرور که در منطقه حضور داشت، در حال حاضر راه ورودی روستای خرشک به دلیل احتمال رانش مجدد مسدود شده است.

گفتنی است سال گذشته نیز رانش زمین در محدوده کتله‌ی رودبار به تتکابن در محور آزاد راه رشت – قزوین منجر به مسدود شدن این راه مواصلاتی شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.