۶۰ معدن در گیلان غیرفعال است

0 453

«فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از غیر فعال بودن ۶۰ معدن در استان خبر داد و گفت: معادن غیر فعال گیلان به مزایده گذاشته می‌شوند.
وی افزود: در راستای رونق تولید و ایجاد تحول در حوزه معادن استان، معادن غیرفعال خلع ید شده و به مزایده گذاشته می‌شوند.
وی به وجود ۱۰۶ معدن در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد در حال حاضر تنها ۴۰ معدن فعال هستند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، یکی از اولویتها و سیاستهای سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان را احیا و بازنگری در شیوه فعالیت معادن استان اعلام کرد و گفت: تولیدات معدنی استان در حال حاضر ۱۱ میلیون تن است در حالی که سالانه به حدود بیش از ۲۰ میلیون تن مواد معدنی نیازدارد و با توجه به شرایط موجود، نیاز استان به صورت کامل تأمین نمی‌شود.
در حالی که از سوی سازمان صنعت ومعدن وتجارت، وجود مشکلات اجتماعی، فنی و کمبود نقدینگی اساسی‌ترین دلیل غیرفعال شدن برخی از معادن استان گیلان اعلام می شود اما نمایندگان گیلان درمجلس شوری اسلامی رانت خواری و عدم شفافیت در واگذاری معادن را مشکل اصلی این صنعت در استان دانستند.
“جبارکوچکی‌نژاد” نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی سال گذشته در جلسه شورای معادن استان، مسأله‌ معادن شن و ماسه در گیلان را همراه با رانت‌خواری اعلام کرد. “منوچهر جمالی” نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه نیازمندیهای استان به مصالح باید از طریق معادن داخل استان حل شود گفته بود: متأسفانه امروز واگذاری معادن مفسده ایجاد کرده است.
وی عدم شفافیت در  چگونگی واگذاری معادن را عامل بروز مفسده دانست و افزود: برای رفع مفسده‌های ایجاد شده باید معادن را به جای اشخاص حقیقی به شهرداری‌ها و شوری واگذار کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.