از گل‌آقا تا قندپهلو

جشنواره‌ای که به ایستگاه پنجم رسید

0 480

بزرگداشت «گل آقا» طنز نویس برجسته کشور و مدیر هفته‌نامه گل آقا در زادگاهش فومن بهانه‌ای بود تا جشنواره‌ای در این شهرستان کوچک اما فرهنگی، پایه‌گذاری شود که در برخی از دوره‌های آن بزرگان طنز و ادب کشور حضور پیدا کنند. جشنواره‌ای که قرار است ضمن ارتقای طنز نویسی و نشر آثار فاخر، به غنای این رشته ادبی و مطبوعاتی کمک کند. اکنون جشنواره «قندپهلو» پنجمین دوره خود را به انتظار نشسته‌ است تا طنزپردازان جوان کشور استعدادهای خود را در آن محک بزنند.

در این راستا امسال نیز اداره ارشاد شهرستان فومن با انتشار فراخوانی پنجمین جشنواره نگاهی به طنز معاصر با عنوان طنز پهلو ۵ را منتشر کرد. از علاقه‌مندان دعوت شد تا از تاریخ ۱۸ اردیبهشت تا روز ۱۰ تیر ۱۴۰۰ آثار خود را ارسال کنند تا مورد ارزیابی داوران قرار گیرد.

جشنواره‌ای با حضور استعدادها و بزرگان طنز

در این زمینه یوسف نیک‌انجام، رییس اداره ارشاد فومن در مصاحبه با مرور می‌گوید: این جشنواره در ابتدای بزرگداشت کیومرث صابری فومنی معروف به گل‌آقا بوده و سپس بعد از آن تلاش کردیم که این جشنواره خروجی نیز داشته باشد و امسال پنجمین سال برگزاری این جشنواره است.

وی ادامه می‌دهد: فراخوان این جشنواره همواره در فروردین یا اردیبهشت هر سال منتشر می‌شود و تا پایان خرداد زمان می‌برد و از تیر داوری آن آغاز می‌شود و در پایان این ماه نیز اختتامیه آن برگزار می‌شود که در دو سال گذشته کرونا شرایط متفاوت‌تری را ایجاد کرده است و ایجاب می‌کند که امسال اختتامیه بعد از ماه‌های محرم و صفر برگزار شود که البته بعید است چنین اتفاقی رخ دهد. بنابراین به صورت مجازی خواهد بود. اما در صورت حضوری برگزار شدن جشنواره سعی می‌کنیم با حداقل جمعیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن را برپا کنیم.

او در رابطه با تنوع شرکت‌کنندگان از شهرهای خارج از استان گیلان می‌افزاید: این جشنواره کشوری است و شرکت‌کنندگان می‌توانند از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کنند و در طول چهار دوره گذشته بیش‌تر منتخبان از سایر استان‌ها بوده‌اند.

در سال ۹۵ من، رضا رفیع و همینطور مدیریت ارشاد فومن تصمیم گرفتیم علاوه بر بزرگداشتی که برای گل‌آقا می‌گیریم جشنواره‌ای نیز به صورت ملی برگزار کنیم و در این سال‌ها با کمک دوستان سعی کردیم نقص‌ها را بر طرف کنیم.

او با تشریح تعداد برندگان این جشنواره بیان می‌کند: یازده نفر هر ساله منتخب می‌شوند که سه نفر در بخش شعر، سه نفر در بخش نثر و داستان کوتاه و پنج نفر از مجموع آثار برگزیده انتخاب می‌شوند. از موفقیت‌های کسب کرده می‌توانم اشاره کنم که در حال حاضر در سطح کشور کم‌تر جشنواره‌هایی است که آثار رسیده به عدد هزار برسد اما ما در این دوره به این عدد دست پیدا کرده‌ایم. در همین راستا نیز تلاش کرده‌ایم همواره از بزرگ‌ترین طنزپردازان کشور دعوت کنیم؛ رضا رفیع از اولین دوره در کنار ما بوده است و از سایر مهمانان می‌توانم از آقایان کاردان، بنفشه‌خواه، عربانی و در سال گذشته نیز از آقای مهران رجبی دعوت کردیم.

از بزرگداشت گل‌آقا تا قندپهلو

فرامرز ریحان‌صفت از شاعران طنزپرداز فومنی نیز از دست‌اندرکاران اصلی این جشنواره است. او نیز در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این جشنواره به مرور می‌گوید: در سال ۹۵ من، رضا رفیع و همینطور مدیریت ارشاد فومن تصمیم گرفتیم علاوه بر بزرگداشتی که برای گل‌آقا می‌گیریم جشنواره‌ای نیز به صورت ملی برگزار کنیم و در این سال‌ها با کمک دوستان سعی کردیم نقص‌ها را بر طرف کنیم. این جشنواره در ابتدا تنها در قالب شعر بود که بعد از آن در قالب شعر و داستان و سپس شعر، داستان و نثر برگزار شد.

 او در ادامه با بیان اینکه این جشنواره در شهرستان فومن برگزار می‌شود اما شرکت‌کنندگان از سراسر کشور در آن شرکت می‌کنند در مورد انعکاس این جشنوراه در رسانه‌ها می‌گوید: رسانه‌ها کمک‌های بسیاری در انتشار خبر این جشنواره کردند برای مثال روزنامه اطلاعات و همینطور شبکه‌های صدا و سیما و شبکه باران پوشش دادند.

خالی بودن جای طنزپردازان کشور در قندپهلو

رضا رفیع شاعر و طنزپرداز سرشناس کشورمان که از ابتدا همراه با این جشنواره بوده از حضور خود در گیلان به خبرنگار مرور می‌گوید: لازم است در ابتدا این نکته را بگویم، جدا از این که چرا من در گیلان حضور دارم، باید پرسید چرا جای دیگر چهره‌های کشوری و استانی در این جشنواره خالی است؟ زیرا از نظر من خیلی‌ها باید حضور پیدا می‌کردند اما به هر حال گله‌ای نیست. اما انتظار می‌رود که خانواده کیومرث صابری نیز حضور داشته باشند. زیرا صرف برگزاری این جشنواره، بزرگداشت جایگاه این فرد در گیلان است. به همین دلیل هر نهاد فرهنگی و ادبی که در گیلان برای چنین اموری تلاش می‌کنند لازم به حضور همگانی است.

وی می‌افزاید: گیلان و فومن علاوه بر گل‌آقا زادگاه شیون فومنی است که در عرصه شعر و ادبیات جدی است. در رابطه با حضور خود نیز باید بگویم من از سردبیران هفته نامه گل‌آقا بودم و حضور من بایدی است و جدا از این مساله بنده سردبیر و مجری قند پهلو بوده‌ام و عجیب نیست که برای این جشنواره در گیلان حضور داشته باشم.

او همچنین در پاسخ سوالی که به دست آوردهای این جشنواره اشاره داشت، توضیح می‌دهد: دست آورد این جشنواره این بوده که یک چراغی را در این وضعیت بحرانی روشن کرده است و در کنار همه مشکلات، چه فرهنگی، چه اقتصادی و حتی اجتماعی سعی دارد چنین جشنواره‌ای برگزار کند و باعث و بانی معرفی استعدادها باشد. همینطور طنز گل‌آقایی را زنده نگه دارد و حداکثرش این است همه ما به چنین جشنواره‌ای در سطح ملی نگاه کنیم و همه نهادهای ادبی به این جشنواره کمک کنند. گیلان با حضور امثال گل‌آقا و شیون فومنی جایگاه ارزنده‌ای در کشور دارد و افتخار دارد که پرچم‌دار طنز در سطح کشور باشد. پس از این چهره‌ها نیز کسانی را به ادبیات طنز کشور معرفی کرده است که بارزترین آن‌ها می‌توان به فرامرز ریحان صفت اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.