اجازه ورود چای سنواتی به بازار را نمی‌دهم

استاندار پیش از برداشت برگ سبز چای وعده داد؛

0 148

در سالهای اخیر همزمان با آغاز برداشت برگ سبز چای از باغات شمال کشور، واردات چای خارجی و عرضه چای‌های سنواتی به بازار، مشکلات زیادی را برای باغداران در فروش این محصول به همراه داشت.

تاکنون خودداری دولت از اعلام به موقع نرخ و قیمت پایین برگ سبز چای و عدم پرداخت به موقع مطالبات چایکاران توسط کارخانجات از مهمترین معضلات چایکاران گیلانی بوده است.

با این وجود امروز استاندار گیلان به چایکاران وعده داد: ضمن اینکه از ورود چای‌های سنواتی به بازار جلوگیری خواهد کرد،کارخانجات چای نیز حق تعطیلی کارخانه خود را نداشته و باید به موقع آن را بازگشایی کنند و اگر توانایی اداره آن را ندارند باید کارخانه را اجاره دهند. زیرا مطالبات چایکار باید به هر نحوی شده پرداخت شود.

« اسدالله عباسی» در جلسه با اعضای سازمان چای کشور، هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای و چایکاران اظهار کرد: چای سنواتی فقط برای کمپوست است و اجازه نمی‌دهم این چای وارد بازار مصرف شود لذا اگر فردی چای سنواتی را وارد بازار کند از طریق مراجع قضایی با آن فرد برخورد کرده و به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه به تحقق شعار سال در حوزه کشاورزی در کشور افزود: توجه به تولید، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم بوده و در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده است که نمونه بارز آن افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای بوده است.

لازم به ذکر است: در سال گذشته ۴۲ هزار تن چای خارجی به کشور وارد شد. امسال طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری، برگ سبز چای درجه به ازای هر کیلو ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه ۲ به ازای هر کیلو ۱۵ هزار تومان اعلام شده است.

به گفته«حبیب جهانساز» رییس سازمان چای کشور امسال دولت ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خرید تضمینی برگ سبز چای را پیش بینی کرده است.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه انجام می‌شود.

سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.