جان باختن ۶ تالشی به دلیل ابتلا به کرونا

بی‌توجهی شهروندان تالشی به قرنطینه و ضعف اطلاع رسانی درست در تالش

0 1,066

حال و هوای شهرستان تالش نه خوب است و نه بد. فعالیت بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی شهید نورانی تالش با امکانات محدود و شیوع ویروس کرونا فعلی نوید روزهایی سخت را می‌دهد. کارکنان بیمارستان به دلیل مراجعه تعداد زیاد بیماران و کمبود تجهیزات واقعا شرایط بدی تجربه می‌کنند.

تجهیزات کامل انفرادی روپوش، عینک، تلغ، ماسک «N95» در دسترس همه‌ی کارکنان نیست. نفراتی هستند که یکی از اقلام را ندارند و خطر ابتلا نیز مساله‌ی جدی است. انتشار فایل ویدئوی درگیری سوم اسفند در برابر یک مرکز درمانی و برش قسمتهایی از سخنان دکتر اصغر کرمی رییس بیمارستان تالش درباره‌ی شرایط حساس این مجموعه و استفاده از آن توسط مسیح علی نژاد مجری شبکه تلویزیونی فارسی زبان «من و تو»، همه نگاه ها را متوجه تالش کرده است.

بنا بر گفته رییس شبکه بهداشت و درمان تالش، تعداد افراد موجود در قرنطینه  بیمارستان شهید نورانی ۴۹ نفر بودند که ۲۷ نفر ترخیص شده اند. وی تایید کرد جان باختگان روزهای گذشته ۲  نفر بودند و متاسفانه با مرگ ۴ تن دیگر که در فاصله‌ی شب پیش از مصاحبه تا صبح این روز رخ داده، تعداد جان باختگان مجموعا به ۶ تن رسید.

نشست مطبوعاتی رییس شبکه بهداشت شهرستان تالش قرار بود شنبه ۱۰ اسفند راس ساعت ۱۱ صبح برگزار شود. تاخیر وی باعث شد تا چرخی در محوطه بزنم و با حساس ترین مکان این روزهای شهرستان تالش بیشتر آشنا شوم. کارکنان به جنب و جوش افتاده بودند تا بر این وضعیت غلبه کنند. یکی از کارکنان خانم به دلیل بیماری دیابت و آسیب پذیری در مقابل کرونا با اجبار همکارش محل کار را ترک کرد. سرانجام دکتر حسین نعمتی با تاخیر ۳۵ دقیقه ای وارد سالن آفتاب این اداره‌ی دولتی در نزدیکی میدان اصلی شهر شد.

مصاحبه‌ی این مقام دولتی با خبر افزایش ناگهانی تلفات بیماریهای واگیردار «آنفولانزا نوع بی» و «کرونا» در تالش آغاز شد. وی علت این رویداد تلخ را عدم رعایت موارد مربوط به پیشگیری طی ۲۰ روز گذشته اعلام کرد.

بنابر گفته رییس شبکه بهداشت و درمان تالش، تعداد افراد موجود در قرنطینه  بیمارستان شهید نورانی ۴۹ نفر بودند که ۲۷ نفر ترخیص شده اند. وی تایید کرد جان باختگان روزهای گذشته ۲  نفر بودند و متاسفانه با مرگ ۴ تن دیگر که در فاصله شب پیش از مصاحبه تا صبح این روز رخ داده، تعداد جان باختگان مجموعا به ۶ تن رسید.

دکتر حسین نعمتی از ابتلای قطعی ۲ تن از فوت شدگان به ویروس کرونا سخن گفت که یکی از این افراد در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری شده بود اما جواب کتبی آزمایش به تالش اعلام نشده است.

کشته های کرونا در تالشوی با بیان نبود امکان تشخیص نوع بیماری مبتلایان فوت شده در تالش گفت: استان گیلان فاقد آزمایشگاه تشخیصی است و داشتن کیتهای تشخیص کرونا به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند. اعلام نتایج نمونه های ارسالی از سوی انستیتو پاستور ایران در تهران ۳ روز زمان نیاز دارد. همین باعث شده تا همه فوت شدگان با روش دفن بهداشتی به خاک سپرده شوند که سبب افزایش نگرانی مردم از شیوع کرونا شده است.

دکتر نعمتی از وضعیت ایزوله تمام بخشهای بیمارستان برای حفظ جان بیماران و ممنوعیت ملاقات عمومی خبر داد. اما بیماران نیازمند همراه از این قاعده مستثنی هستند و تعدادی به این دلیل رفت و آمد می کنند.

رییس شبکه بهداشت با انتقاد از عدم رعایت شرایط اضطراری توسط مردم منطقه اظهار کرد: هدف از تعطیل کردن مدارس، دانشگاه ها و ادارات دولتی قطع زنجیره انتقال ویروس بیماری کرونا و آنفولانزا در جامعه است. اما حضور خانوادگی افراد در معابر عمومی و فروشگاهها، دایر کردن بساط نوروزی دستفروشها و فروشندگان محلی در کنار خدمات رسانی مجتمع های ساحلی به مسافران یک فاجعه محسوب می‌شود. چنانچه این وضعیت مدیریت نشود باید هشدارهای وضعیت اضطراری توسط خودروهای امدادی و تعطیلی شهر اعلام شود.

این مقام دولتی ضمن هشدار به مردم تالش گفت: هفته‌ی جاری دوره اوج بیماری است و انتظار پیک بالایی از مراجعان به مراکز درمانی به دلیل عدم رعایت موارد پیشگیرانه را داریم. حضور گسترده افراد در خیابانها، تجمعات عمومی و حتی خصوصی نیاز به اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و همچنین مراجعه به پزشک و دارو را افزایش می‌دهد و خانه های مسکونی که شرایط قرنطینه را رعایت کنند امن ترین نقطه محسوب می‌شوند.

وی با انتقاد از اتفاقات شامگاه سوم اسفند در مقابل بیمارستان تالش گفت: روحیه دادن به پزشکان و پرستارانی که در شرایط کنونی روزانه ۲ شیفت و معادل ۱۴ ساعت کار می‌کنند باید مورد توجه قرار بگیرد.

خبر خوش این روز دریافت اقلام مورد نیاز بخشهای بیمارستان تالش از جمله تجهیزات انفرادی کارکنان و دارو در کنار مشارکت خیرین منطقه با جمع آوری ۱۶۰ میلیون تومان برای تامین تجهیزات اضطراری از جمله ۲ دستگاه دستگاه اکسیژن ساز و دستگاه تب سنج دیجیتالی بود.

حسین نعمتی همچنین از تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز داروخانه‌ها طی روز یکشنبه این هفته خبر داد که با توزیع مناسب و نظارت، کمبودها و بالا رفتن قیمتها کنترل خواهد شد.

وی از امکان راه اندازی چند بخش از ساختمان جدید تا پایان امسال سخن گفت و ابراز امیدواری کرد با این کار فشار بر کارکنان و تجهیزات بیمارستان قدیمی کاسته می‌شود.

کمیته های هشتگانه رصد و پایش

اما کارکنان سازمانی هنوز مفهوم نبرد بیولوژیک را درک نکرده اند. هنوز هم دستمال کاغذی فله ای داخل قاب چوبی در محل نشست مطبوعاتی وجود دارد.

جلسه ستاد هماهنگی پدافند غیرعامل زیستی هم عصر همین روز در سالن اجتماعات فرمانداری تالش برگزار شد. استفاده از استکان شیشه ای بجای لیوان یکبار مصرف برای مصرف چای در جلسه ای که قرار شده سلامت مردم را برنامه ریزی و به مرحله اجرایی درآورد دلهره آور است. فرمانداری و سپاه تالش رییس و نایب رییس این ستاد هستند. تشکیل این ستاد با اعلام قبلی وزیر بهداشت مبنی بر تفویض اخیتارات به این وزارتخانه از سوی شورای عالی امنیت ملی جای تعجب دارد.

معاون امور عمرانی فرماندار تالش در این جلسه با بیان بروز شایعات و ترس مردم بر لزوم حفظ آرامش به عنوان اولین اقدام ممکن تاکید کرد. وی اجرای اقداماتی از قبیل گندزدایی از سطح معابر و اماکن عمومی در ساعات روز و شب توسط شهرداریها، مشارکت سپاه تالش، ممنوعیت پذیرش مسافران در اماکن اقامتی و طرحهای ساحلی، کنترل افراد تازه وارد به روستاهای منطقه، توزیع ماسک و اقلام مورد نیاز را از جمله گامهایی برشمرد که باید انجام شوند.

وی از تشکیل کمیته های هشتگانه رصد و پایش فضای مجازی، بهداشت و پیشگیری، آشکارسازی و درمان، مدیریت افکار عمومی، قرنطینه و محدودسازی، تخلیه و درمان، تدفین و رفع آلودگی و بازسازی و بازتوانی هم خبر داد.

پویش مردمی مقابله با کرونا و خلوت نشدن شهر

با اینحال شهر تالش(هشتپر) با وجود تمام توصیه ها همچنان شلوغ است و بازار شهر تعطیل نیست. مراجعات مردمی هم برای خرید با اینکه کم شده اما با وجود شیوع بیماریهای ویروسی جای تامل دارد. وعده های کمکهای دولتی برای تامین تجهیزات و اقلام پزشکی از شنبه ۱۰ اسفند تا ظهر یکشنبه به حقیقت نپیوسته است. وعده گند زدایی هم ادعایی بیش نبوده و مردم در شرایط حساس اینچنینی احساس مسئولیت کرده‌اند.

خلوت شدن معابر و اماکن عمومی چیزی است که این روزها برای کنترل بیماری به شدت مورد نیاز است و با وجود تفویض اختیارات به سازمانهای دولتی در تالش همچنان توهم ایجاد آرامش مسئولان را فرا گرفته است. شاید نیاز باشد این بار هم مردم بلندگو به دست بگیرند و از همشهریان خود بخواهند تا شهر را خلوت کنند.

پویش مردمی مقابله با کرونا در شهر تالش توسط تعدادی از بازاریان به راه افتاده است. «علی فرهادی» نماینده این کمپین در گفت و گو با مرور از جمع آوری مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان در عرض ۴۸ ساعت خبر داد که ۵۰ میلیون تومان صرف خرید ۳ دستگاه اکسیژن ساز شده است. تحویل دستگاه های اکسیژن ساز «سی پاپ» و «بی پاپ» به بیمارستان شهید نورانی عصر دیروز شنبه ۱۰ اسفند انجام شد. تجهیزاتی که برای بیماران بستری در بخش قرنطینه به شدت مورد نیاز است.

خیر تالشی در حاشیه عملیات گندزدایی اماکن عمومی شهرستان اظهار کرد: هزینه تهیه مواد و تجهیزات برای گند زدایی معابر و تنها بیمارستان دولتی تالش ظهر و عصر امروز انجام می‌شود. همچنین ۱۲۰ میلیون تومان نیز برای خرید تجهیزات انفرادی مورد نیاز کادر درمانی از بازار آزاد اختصاص یافته است.

فرهادی همچنین از خرید دستگاه کیت تشخیص کرونا طی روزهای آینده خبر داد تا مشکلات تشخیصی بیماری و روند درمان در منطقه کاهش یابد. شرایط حساس جامعه ما تقابل دو جریان خیر و شر را بهتر به تصویر می‌کشد. گروهی که برای نجات مردم تلاش می کنند و گروهی دیگر که از وضعیت موجود نهایت سوء استفاده را می‌برند.

خلوت شدن معابر و اماکن عمومی چیزی است که این روزها برای کنترل بیماری به شدت مورد نیاز است و با وجود تفویض اختیارات به سازمانهای دولتی در تالش همچنان توهم ایجاد آرامش مسئولان را فرا گرفته است. شاید نیاز باشد این بار هم مردم بلندگو به دست بگیرند و از همشهریان خود بخواهند تا شهر را خلوت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.